  • Data: 2012-08-20 13:58:49
    Temat: Re: Aparaty - Czy ktoś to ogarnia?
    Od: "Marek Augustyński" <c...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Dla mnie fotografia cyfrowa jest bardzo tania. ;) Kilka
    > jednorazowych wydatków, a potem już tylko nieustanne żniwa
    > i korzystanie z zalet: nie trzeba latać za materiałami, a obraz na
    > skalibrowanym ekranie wygląda jak żywy. :)

    Według mnie istniały dwie właściwości analoga, które są bardzo trudne do
    zastąpienia lub raczej zrozumienia.

    1. Brak możliwości szybkiego sprawdzenia zdjęcia. Brzmi niedorzecznie? Zaraz
    zaraz. Jeśli coś jest wadą, to musi być również zaletą. I tak dokładnie jest
    w tym wypadku. Podejrzewasz, że chodzi mi o myślenie podczas fotografowania,
    że przy cyfrze się nie myśli? Nie o to mi chodzi. Myśli się tu i tu. Analog
    powoduje inne myślenie, związane z czasem. Rozciągnięcie procesu oznacza
    spowolnione postrzeganie rzeczywistości, jakby w zwolnionym tempie i, uwaga,
    kluczowe słowa, osadzenie w teraźniejszości. To bardzo ważne, daje pogląd na
    pojęcie czasu w obrazie. Zauważyłeś może, że zdjęcia są obecnie zimniejsze
    niż kiedyś, jakby martwe? Nie jest to wynik perfekcji cyfry, zmiany
    estetyki, tylko pozbycia się czasu z otoczenia. Ludzie przestali myśleć
    czasem teraźniejszym i tym samym przestały powstawać fotografie, ten czas
    zawierający.
    Powstają za to inne. Jeśli proces uległ przyspieszeniu, stał się wręcz
    natychmiastowy, to naturalne jest, że wszystko co widzimy możemy postrzegać
    jako historię. To wielkie dobrodziejstwo cyfry. Bez ironii. Nie umieszczamy
    już czasu w obrazie, bo żyjemy otoczeni przeszłością.

    2. Zdjęcia w postaci materialnej. Jest coś odmiennego w styczności z
    materią. Zawsze twierdziłem, chyba tylko dlatego, że wychowałem się na
    analogu, że np. wydruk to mniejsze lub większe ale zło. Sam poświęciłem trzy
    lata na opracowanie metody przygotowania wydruku kolorowego, aby ten
    wyglądał tak jak powinien. Albo coś jest dobre albo do niczego. Jeśli
    pierwszy etap wykonania zdjęcia jest wirtualny, to zostaje zachwiane pojęcie
    rzeczywistości. Rzeczywistość pochodząca z nierzeczywistości nie jest
    tożsama rzeczywistości z rzeczywistości. Młodzi ludzie, pracujący od
    początku na cyfrze, nawet się tego nie domyślają. To inny stan świadomości.
    Masz rację z monitorem, że wygląda jak żywe. Tylko przełóż to życie na
    papier.

    Cyfra jest lepsza, pod każdym względem. Ale to świadomość wzięta z analoga
    daje możliwość jej pełnego wykorzystania. Historia sztuki na żywo.