  • 1. Data: 2014-09-07 10:52:17
    Temat: Antena do RFM69HCW (na czas prób)
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jaką antenę powinienem zastosować do modułu RFM69HCW (pasmo 433 MHz) na czas
    testów?
    Docelowo zapewne kupię porządną antenkę, na razie jednak muszę uruchomić
    układ, przeportować bibliotekę z Arduino i zobaczyć jak działa komunikacja
    pomiędzy tymi modułami. Nie chciałbym jednak spalić końcówki mocy podczas
    prób.
    Czy na początek wystarczy kawałek miedzianej linki w izolacji? Istnieje
    szansa, że moduł sam z siebie zacznie coś nadawać (np. jakieś dane
    kontrolne)? Powinienem na wszelki wypadek mieć podłączony rezystor 50 Ohm
    do wyjścia antenowego.

  • 2. Data: 2014-09-07 11:25:23
    Temat: Re: Antena do RFM69HCW (na czas prób)
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 07 Sep 2014 08:52:17 GMT, Atlantis <m...@w...pl> wrote:
    > Jaką antenę powinienem zastosować do modułu RFM69HCW (pasmo 433
    MHz) na czas
    > testów?

    A z modułem nie dostałeś przyciętego na wymiar kabelka?

    --
    Marek

  • 3. Data: 2014-09-07 11:31:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-09-07 11:25, Marek pisze:

    > A z modułem nie dostałeś przyciętego na wymiar kabelka?

    Nie. Moduł ma formę kawałka płytki, lutowanej po stronie ścieżek za
    pomocą padów pod spodem i na brzegach (zupełnie jak w przypadku modułów
    GSM, np. SIM900D). Jeden z pasów służy do podłączenia anteny. Całość na
    prawie gotowym urządzeniu wygląda następująco:

    http://oi61.tinypic.com/52nsyp.jpg

  • 4. Data: 2014-09-07 11:41:06
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 07 Sep 2014 11:31:30 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > pomocą padów pod spodem i na brzegach (zupełnie jak w przypadku
    modułów
    > GSM, np. SIM900D). Jeden z pasów służy do podłączenia anteny.
    Całość na

    Ja normalnie lutuje 1/4 fali kabelek do padu wyjscia antenowego i
    działa. Zresztą widzę że też masz na płytce otworek idealnie
    pasujacy na kabelek.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2014-09-07 12:54:01
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-09-07 11:41, Marek pisze:

    > Ja normalnie lutuje 1/4 fali kabelek do padu wyjscia antenowego i
    > działa. Zresztą widzę że też masz na płytce otworek idealnie pasujacy
    > na kabelek.

    Ten zespół pięciu otworów jest przeznaczony do wlutowania złącza SMA.
    Oczywiście do testów mogę tam równie dobrze przylutować krótki kabelek.
    Jak to się przełoży na osiągi i stabilność pracy modułu? Przy takiej
    prowizorycznej antenie SWR będzie na tyle mały (i stabilny), żebym nie
    musiał się martwić możliwością przypadkowego spalenia PA?

    Zewnętrzne anteny planowałem zastosować z dwóch względów:
    1) Urządzenia będą pracowały w dwóch sąsiednich budynkach - jakieś 40
    metrów odległości, ale przez dwie - trzy ceglane ściany. Tak więc
    wydajność się liczy.
    2) Jedno z urządzeń chciałbym zamontować w metalowej skrzynce,
    wyprowadzając antenę na zewnątrz.

  • 6. Data: 2014-09-07 13:03:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Sunday, September 7, 2014, 12:54:01 PM, you wrote:

> [...]
    > prowizorycznej antenie SWR będzie na tyle mały (i stabilny), żebym nie
    > musiał się martwić możliwością przypadkowego spalenia PA?

    Myślę, że moc tego PA jest na tyle mała, że nie ma obaw o spalenie bez
    względu na SWR.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2014-09-07 14:27:23
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:

> [...]
    > prowizorycznej antenie SWR będzie na tyle mały (i stabilny), żebym nie
    > musiał się martwić możliwością przypadkowego spalenia PA?

    To ma tylko 100mW, wątpię by nawet zwarcie mu zaszkodziło. Drucik 16cm
    jako antena do testów będzie dobry.

    [..]

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 8. Data: 2014-09-07 14:35:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 07 Sep 2014 12:54:01 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Ten zespół pięciu otworów jest przeznaczony do wlutowania złącza
    SMA.
    > Oczywiście do testów mogę tam równie dobrze przylutować krótki
    kabelek.

    Była już dyskusja w temacie tych modułów hoperf, ze są kiepskie,
    każdy ma inne parametry itp. podłączanie do nich kabla+ ant nie wiem
    czy ma jakikolwiek sens bo do takiej anteny może nic już "nie
    doleciec", z tego co pamietam ci co tylko używali kabelek
    przylutowany do modułu uzyskiwali najlepsze zasięgi.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2014-09-07 14:41:36
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 7 Sep 2014 13:03:53 +0200, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl.invalid> wrote:
    > Myślę, że moc tego PA jest na tyle mała, że nie ma obaw o spalenie
    bez
    > względu na SWR.

    Byliby śmiesznie, gdyby się okazało, że najlepiej działają bez anteny
    :). Coś kojarzę o takim przypadku.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2014-09-07 17:29:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-09-07 14:35, Marek pisze:

> [...]
    > jakikolwiek sens bo do takiej anteny może nic już "nie doleciec", z tego
    > co pamietam ci co tylko używali kabelek przylutowany do modułu

    Hmm... A czego mogę się spodziewać po antence kątowej, wpiętej we
    wlutowanej w płytkę złącze SMA? Tłumienie nie będzie za duże?

    O ile w przypadku budowanego właśnie sensora mógłbym sobie pozwolić na
    zwisający kabelek, to w przypadku bramki Ethernet <--> RF zależy mi na w
    miarę estetycznym wyglądzie całości.