  • Data: 2024-08-02 19:03:36
    Temat: Re: Antena UKF
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 1 Aug 2024 20:27:27 +0200, Adam wrote:

    > Oczywiście.
    > Poza tym można dopasować dipol otwarty z innymi typami dipoli.
    > Nie o tym tu mowa.
    > Chodziło mi o proste "przedszkolne" pokazanie problemu.
    > A typy dipoli, współczynniki, fale stojące itd. to już kolejny etap.

    > Można zrobić zarówno "wąską" jak i "szeroką" Yagę.
    > To bardzo ciekawe konstrukcje.

    Można zrobic - patrz balkony i sklepy.

    Ale tak się zacząłęm zastanawiac - direktory od reflektorów róznią się
    długością ... to jak to działa w pasmie np 470-700MHz?

    > taki trochę dipol pętlowy zamknięty.

    no własnie nie - tam masz podpięcie jednym drutem w srodku poziomego
    przewodu.

    > Lokalny generator z antenąnadawczą i się jechało :)
    > Żarówkę do latarki zaświecało z kilku metrów.
    >
    > Nauczyciel miał dipol prosty rozsuwany (teleskopowy) i na nim demonstrował
    > dopasowanie anten.

    Tak jest, ale dziś to w jakim paśmie jest trochę wolnego miejsca ? :-)

    > Od biedy to i na tyrystorze i na triaku pewnie też by się dało.
    > Tylko nie pamiętam, jakie one częstotliwości łykały - to trochę nie moja
    > działka.

    Tyrystory to raczej niewielkie, wiec chyba do impulsowego zasilania
    układu LC.

    No ale ja o normalnym generatorze mówie. np 500MHz, 2W

    > Były wzory do liczenia takich anten.
    > Podobnie, jak do liczenia anten panelowych WiFi.
    > Tam m.in. była "powierzchnia", przy założeniu, że poszczególne dipole są w
    > określonych odległościach - wtedy ta "powierzchnia" była wyznacznikiem do
    > wzorów uproszczonych.

    Ano wzory są, np
    https://www.everythingrf.com/rf-calculators/effectiv
    e-antenna-aperture-calculator

    ale to raczej wzór "od końca", efektywna powierzchnia.

    > Jeszcze jedno.
    > Pisałeś "Teraz to nawet nie wiem, czy by wolno było - na jakiej
    > częstotliwosci nadawać?".
    >
    > Mój nauczyciel kilku przedmiotów technicznych ze szkoły średniej mówił, że
    > jak sam się uczył, to na zajęciach z chemii robili m.in. nitroglicerynę.
    > Szkoła jest kilkupiętrowa i jedna z klatek schodowych jest trójbiegowa z
    > pustym "kominem" w środku, w którym zmieściła by się spora winda.
    > Z góry spuszczali kropelki nitrogliceryny i bardzo ich to cieszyło :)
    >
    > Teraz pewnie też by to nie przeszło.

    No ba - kto wytwarza materiały wybuchowe podlega karze od 6 miesięcy
    do 8 lat ... w dodatku kwasy zakazane, ale może szkoła ma dyspensę :-)

    J.