    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Antena UKF
    Date: Fri, 2 Aug 2024 18:45:45 +0200

    On Fri, 2 Aug 2024 14:52:30 +0200, Trybun wrote:

    > Fale radiowe czymś się różnią że rozmiar anteny nie ma znaczenia? A

    Ale od czego sie różnią?

    Po prostu tak to jest, że dla mikrofal i światła (tez fala el-m), masz
    jakies czasze/reflektory/soczewki, które wyraźnie z pewnej powierzchni
    "zbierają sygnał".

    A z drugiej strony możesz miec antenę prętowa, która powierzchnię ma
    malutką, a sygnał zbiera dobrze, tylko nie bardzo wiadomo z jakiego
    obszaru :-)

    A fala radiowa ma swoją gęstość/strumien mocy, w W/m^2 więc
    powierzchnia wydaje się istotna.

    > aktywne wzmacniacze? Pamiętam jak przed laty miałem w mieszkaniu
    > rozciągniętą spiralę z miedzianego drutu aby dało się słuchać radia. Mam
    > jeszcze na strychu  ponad 2.5m pasywną antenę do odbioru standardu CDMA,
    > zapewniam że wymiana anteny satelitarnej z 80cm na 1,2m znacznie
    > poprawiła odbiór.  Teraz napisz co powinienem pamiętać ze szkoły

    Akurat 80cm dla satelitarnej TV jest współcześnie bardzo
    wystarczające, więc chyba miałes coś skopane.

    J.