  • Data: 2024-08-01 11:50:25
    Temat: Re: Antena UKF
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 1 Aug 2024 00:37:24 +0200, Adam wrote:

    > W przypadku dipoli nie ma "powierzchni antenowej" tylko długość. Zarówno w
    > dipolu otwartym jak i pętlowym.
    > Żeby anteny się dogadały, potrzebna jest taka sama długość dipoli w obu
    > antenach.
    >
    > To oczywiście baaaardzo duże uproszczenie,

    Baaaardzo duże jesli chodzi o ostatnie zdanie.
    Niedopasowany dipol nadal cos nadaje i odbiera, tylko gorzej.

    W dodatku popatrz na szerokość pasma - UKF FM to 20%, w przypadku TV
    to ze 200%. No nie da się dopasować :-)
    Ciekawe, jak sobie Yagi z tym radzą.

    Ksiązki piszą, ze dopasowanie mocno zależy od grubosci dipola,
    im grubszy, tym rezonans gorszy, ale zakres szerszy.
    stąd popularność dipoli pętlowych, które w zasadzie wcale nie są
    "pętlowe".

    > ale tak to było zarówno w
    > starych podręcznikach do szkoły podstawowej, jak i (bardziej rozwinięte) w
    > różnych "Nowoczesnych Zabawkach", "Między zabawą a fizyką" i w podobnych
    > lekturach.

    Hm, w podstawówce sobie nie przypominam tematu. Może później, w
    zasadzie dobry temat na "Technikę" "jak ustawić antenę do TV".
    Tylko ... kupić kablówkę.
    W liceum też nie było, może w technikach elektronicznych.

    W "Nowoczesnych zabawkach" ... chyba też nie było.
    Za to mogły być tam anteny typu L i T.
    W zasadzie ... jak działa T ?

    > Jeśli ktoś w szkole średniej miał warsztaty z fizyki, to m.in. były zajęcia
    > z dopasowania dipoli i było też zasilanie z energii wolnodostępnej.

    W dobrze wyposażonej mogły być. U mnie liceum mat-fiz, a nie było :-)

    Teraz to nawet nie wiem, czy by wolno było - na jakiej częstotliwosci
    nadawać? PMR ?

    Grupę kiedys pytałem - zakładając, ze chciałbym sie tym w domu
    pobawić, jak zrobic generator 500MHz ... na tranzystorach.
    Mocy ... do zarówek z kilka W, ale moze LEDom wystarczy mniej :-)

    > O "powierzchni" można mówić, ale raczej w przypadku połączeń synfazowych.

    Tez nie, bo to ciągle dwa czy kilka dipoli.

    Nawet jak dipoli tysiąc, to ciągle to cienkie pręty w dużym rozstawie.

    > Może niekoniecznie musi to być antena jak "Oko Moskwy", ale tego typu
    > anteny już nieco inaczej się liczy.

    Tam dość grube były te "dipole", choć z cienkich prętów, to
    powierzchnia/przekrój nadal kiepskie i zupełnie nieadekwatne :-)

    J.