  • 11. Data: 2011-06-02 16:37:12
    Temat: Re: Analogia hydrauliczna
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > Żebyś się nie zdziwił - wąż się deformuje i wcale niewykluczone
    > jest że choć opór pasożytniczy się zmieni...

    Nie zdziwię się. Jak się taki szlauch na supeł zawiąże, to mu może
    rezystancja wydatnie wzrosnąć. Zawiązanie drutu z prądem takich
    skutków nie przynosi. Ale nie jest tak, że jeden rurzany zwój wpływa
    na drugi, tak jak to jest z drucianymi. Transformatora szlauchowego
    też się nie da w ten sposób zrobić.

    Jarek

    --
    Dana woda podlegająca ciśnieniu, napotykając na otwór, czyli szczelinę,
    wypływa. Praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan głąb.

  • 12. Data: 2011-06-02 16:56:50
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Jarosław Sokołowski wrote:
    (ciap)
    > skutków nie przynosi. Ale nie jest tak, że jeden rurzany zwój wpływa
    > na drugi, tak jak to jest z drucianymi. Transformatora szlauchowego
    > też się nie da w ten sposób zrobić.

    Prasa == Trafo ?

    --
    Włodek

  • 13. Data: 2011-06-02 18:04:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Włodzimierz Wojtiuk napisał:

    > Prasa == Trafo ?

    Odwrotnie. Prasa, to transformator mechaniczny, wykorzystujący medium
    hydrauliczne (tak jak transformator elektryczny wykorzystuje pole
    magnetyczne). Transformatory hydrauliczne (z medium mechanicznym)
    wykorzystywali starożytni Rzymianie w akweduktach. Koło poruszane wodą
    płynącą (z dużym natężeniem) w korycie napędzało czerpaki wynoszące
    część wody do innego koryta znajdującego się na wyższym poziomie
    (potencjału). Transformatorem jest też turbosprężarka w silniku spalinowym.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2011-06-02 19:24:00
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W czwartek, 2 czerwca 2011 18:37, Jarosław Sokołowski wyraził następujacą
> [...]

    > skutków nie przynosi. Ale nie jest tak, że jeden rurzany zwój wpływa
    > na drugi, tak jak to jest z drucianymi. Transformatora szlauchowego

    W ten sposób nie, ale można użyć zbiornika z membraną do którego z dwu stron
    doprowadzamy rury o różnych przekrojach {zakładając że przekrój odpowiada
    natężeniu prądu}. Membrana po to żeby "hydrauliczne trafo" nie działało przy
    stałym prądzie ... wody ;-)

    A swoją drogą zanim automatyczne skrzynie biegów zaczęły się
    "elektronizować" były {bywały?} sterowane przez "kalkulator" hydrauliczny
    :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 15. Data: 2011-06-02 19:50:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Zygmunt napisał:

> [...]
    > odpowiada natężeniu prądu}. Membrana po to żeby "hydrauliczne trafo"
    > nie działało przy stałym prądzie ... wody ;-)

    Niebardzo rozumiem. Może dlatego, że u nas na rosyjskim mówiono, że
    napięcie elektryczne, to ciśnienie wody, zaś natężenie prądu, to...
    no właśnie, to natężenie prądu wody w wodoprawodnej trubie. Przekrój
    ma się do tego nijak -- jak odkręcam kran, to w półcalowej rurce
    kranikowej woda płynie 16 razy szybciej niż w calowej oberrurze, ale
    natężenie przepływu tu i tam jest jednakie.

    > A swoją drogą zanim automatyczne skrzynie biegów zaczęły się
    > "elektronizować" były {bywały?} sterowane przez "kalkulator"
    > hydrauliczny

    A nawet nie tylko sterowane, a całkowicie hydrauliczne. Dokładniej
    mówiąc, hydrokinetycznie. W przekładni hydrokinetycznej jest pompa
    wprawiająca w ruch płyn roboczy i turbina napędzana energią kinetyczną
    tego płynu. Teraz w skrzyniach biegów jest sprzęgło hydrokinetyczne.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2011-06-02 20:13:02
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    > Niebardzo rozumiem. Może dlatego, że u nas na rosyjskim mówiono, że
    > napięcie elektryczne, to ciśnienie wody, zaś natężenie prądu, to...
    > no właśnie, to natężenie prądu wody w wodoprawodnej trubie.
    A czemu nie "przepływ"? Prąd - C/s, woda l/s.
    Michoo

  • 17. Data: 2011-06-02 21:11:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michoo napisał:

    > A czemu nie "przepływ"? Prąd - C/s, woda l/s.

    To samo miałem na myśli -- natężenie prądu wody, czyli jej przepływ
    w litrach na sekundę. Tak jak natężenie ruchu drogowego w samochodach
    na godzinę -- niezależnie czy jadą autostradą, czy drogą jednopasmową.

    --
    Jarek