-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
.pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!cyclone03.ams2.highwinds-media.com!news.hig
hwinds-media.com!voer-me.highwinds-media.com!nx02.iad01.newshosting.com!newshos
ting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.n
eostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Subject: Re: Amortyzatory o zmiennej sile tłumienia
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <2...@g...com>
<n4v327yw9rbk$.1det16pxojnkr.dlg@40tude.net>
<3...@g...com>
Date: Sun, 6 Oct 2013 01:20:53 +0200
Message-ID: <j6nbysgginx2$.ougcbf50hbp4.dlg@40tude.net>
Lines: 82
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.11.224.208
X-Trace: 1381015256 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 2197 83.11.224.208:56770
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 5560
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2506494
[ ukryj nagłówki ]Dnia Sat, 5 Oct 2013 14:36:36 -0700 (PDT), m...@g...com
napisał(a):
> Serdeczne dzięki za info.
>
> Wychodząc od końca, czyli jaki efekt chcę uzyskać to można to opisać następująco:
>
> Samochód jest bardzo twardy. Jadąc po nierównej drodze zawieszenie przenosi drgania
na nadwozie. Oczywiście nie ma tragedii, ale co ciekawe w porównaniu z przeciętnymi
niemieckimi autami klasy kompakt (np Opel Astra) - jest mniej komfortowy, a to
przecież Mercedes ;) więc oczekiwanie jest wyższe.
> Oczywiście jeśli auto jedzie np po wyremontowanej drodze, to jest wspaniale, ale
większość dróg niestety taka nie jest.
>
> Czyli podsumowując - chciałbym żeby amortyzatory były bardziej miękkie. Co do
samych sprężyn, to najchętniej bym je zostawił, bo przypuszczam że to bardziej
amortyzator jest odpowiedzialny za siłę tłumienia a nie sprężyna. W autach klasy
wyższej - jeśli jest system sterujący twardością zawieszenia, to wpływa on właśnie na
amortyzator a nie na sprężynę, więc jeśli mógłbym to zostawiłbym sprężyny jakie są.
>
> Samochód miał fabrycznie wybraną opcję 486 - Sports suspension, czyli sportowe,
albo półsportowe zawieszenie. Moim celem jest pozbycie się tego sportowego
zawieszenia, lub modyfikacja tak aby było komfortowe. Samochodem nie szaleję, więc
nie robię żadnego użytku z tego że samochód jest twardy.
>
> Byłbym ogromnie wdzięczny za dalsze wskazówki jak dojść do tego celu.
Pierwsza sprawa od której trzeba zacząć, to upewnić się że nic nie jest w
zawszeniu uszkodzone, ani nadmiernie zużyte (ani nie jest to jakiś
tuningowy "beton").
Tak przy okazji - jaki jest mniej-więcej przebieg i historia (czyli czy coś
było wymieniane) w tym zawieszeniu? Jeździsz nim od nowości czy od
niedawna? Jak od nowości to od zawsze tak było jak jest teraz?
Bo coś mi się wydaje, że Tobie potrzeba nie tyle tuningu, co odnowienia
zawieszenia.
W kilku autach zrobiłem taki remont - wszystkie ruchome części nowe
(tuleje, łączniki, sprężyny, amortyzatory itd.).
Nie żaden tuning, nie regulowane, a zwykłe OEM-y idące na pierwszy montaż.
No i bajka - samochód zaczyna jechać dokładnie tak jak jechał wyjeżdżając z
salonu.
Bo sądzę, że ten Mercedes wyjeżdżając z salonu zachowywał się pewnie
całkiem nieźle i podejrzewam że stan fabryczny mógłby Cię już zadowolić.
A to właśnie w tej drobnicy typu gumy, tuleje i uniballe siedzi to, czym
różni się nowy samochód z salonu od takiego co przejechał już te 100-150tys
km i niby nie ma tragedii, przeglądy podbijają, ale jednak czuć że to już
nie to samo co jak był nowy.
Bo z potencjalnych przyczyn:
- tuleje metalowo-gumowe, jeżeli są porwane albo wyluzowane to będą
przenosić nieporządane drgania z koła na nadwozie. Również powodując
stuki-puki
- łączniki na uniballach, jak mają luz to pukają
- górne mocowania amortyzatora - tam są gumowe połączenia które jak są
niesprawne, również nierówności będą "walić" w nadwozie
- sprężyny, z czasem się udeptują, powoduje to że auto osiada na odbojach,
co znacznie pogarsza właściwości zawieszenia, które na tendencje do
skakania i przenoszenia drgań na nadwozie (swoją drogą to dlatego samochody
z "tuningowymi" krótkimi sprężynami zazwyczaj fatalnie się prowadzą).
- amortyzatory - niekoniecznie są za twarde. Takie objawy (wrażenie
twardości) może powodować też zużyty/zbyt miękki amortyzator.
Działa to tak, że w seryjnych dwururowych amortyzatorach najczęściej
pierwszy słabnie zawór denny. Powoduje to spadek tłumienia na dobiciu
(dobicie, to tłumienie ściskania, odbicie - tłumienie rozciągania), a
odbicie amortyzator nadal tłumi mocno.
Efekt jest taki, że nierówności zamiast być łagodnie wytłumione na dłuższej
drodze, na początku są tłumione za słabo, a kończy się to odbiciem od
odboju.
Zamiast skutecznego wybierania nierówności powoduje to "walenie" w dziury,
kierowca ma wrażenie że zawias pracuje zbyt twardo, a przyczyna jest
dokładnie odwrotna.
Jakiejś 100% diagnozy nie postawię pewnie przez internet - bo żeby mieć
pewność musiałbym się conajmniej przejechać, a najlepiej samemu zbadać
zawieszenie, łącznie z testem podzespołów na hamowni.
Ale tak coś czuję że gdybyś zrobił remont, to byłbyś już zadowolony.
Bo żeby iść w tuning zawieszenia, to najpierw trzeba by dokładnie zbadać
przyczyny niekorzystnych zjawisk.
A jeśli zawieszenie które masz jest seryjne, to jednak nie podejrzewałbym
Mercedesa, że zastosowali źle policzone komponenty. Raczej że się tam już
wszystko po trochu zużyło.
Bo tak teraz wymiana amortyzatorów na miękkie, wcale nie musi poprawić
sytuacji, równie dobrze może pogorszyć.
Następne wpisy z tego wątku
- 08.10.13 20:54 m...@g...com
- 13.10.13 01:16 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
Najnowsze wątki
- 2024-12-25 Wrocław => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-25 Warszawa => Sales Assistant <=
- 2024-12-25 Kraków => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-25 Lublin => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-25 Szczecin => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-25 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-12-25 Kraków => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-25 Kraków => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-25 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-25 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-25 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2024-12-25 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-12-25 Kraków => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-12-25 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-24 Dzisiaj Bentlejem czyli przybieżeli sześciu Króli do Rysia na kasie