  • 11. Data: 2017-07-31 21:43:02
    Temat: Re: Alternator samochodowy jako generator wiatrowy?
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 31 lipca 2017 21:37:16 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
    > Pan Pszemol napisał:
    >

    > W amatorskich elektrowniach wiatrowych dobrą opinią cieszą się amatorsko
    > wykonane wielobiegunowe generatory o dużej średnicy, zrobione z magnesów
    > neodymowych w rotorze i bezrdzeniowych cewkach w stojanie. Taki diwajs,
    > jeśli nie jest obciążony, nie stwarza żadnych oporów. Gdy się obciąża
    > go inteligentnie, to nawet przy słabym wietrze kręci się i robi prund.

    I to jest imho optimum dla amatora.
    Amerykanka z sensownym regulatorem obciążenia.

    Od razu warto zaznaczyc ze bez dobrego układu sterującego nie ma co myslec o
    wiatraku.
    Bo albo trzeba przetwornice i zwrot do sieci, albo ładowanie akumulatora albo ...
    grzanie wody :) A i to słabo bo grzałka nieliniowa i jak sie wiatrak rozpędzi,
    napięcie wzrośnie, prąd też to grzałka opór zmieni i wiatrak przyhamuje.

    Zrobienie masztu, wiatraka, pradnicy to jakieś 66% sukcesu.

    Temat porzucilem dawno temu.

    Lepiej grzac wode lub dom słońcem - osiagalne dla hobbysty, sporo lepszy zwrot
    inwestycji i sporo mniej obsługi powdrożeniowej :)

  • 12. Data: 2017-07-31 21:44:57
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Jacek <k...@a...com> wrote:

    > Zauważ, że kółko pasowe alternatora jest mniejsze od koła na wale, stąd
    > przełożenie około 3:1, tak więc "większość życia spędza on" przy 6000.

    Acha, fakt - dzięki za wyprowadzenie z błędu! :-)

  • 13. Data: 2017-07-31 21:47:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 31 Jul 2017 19:17:06 -0000 (UTC), Pszemol napisał(a):

    > A orientujesz się może jak niskie obroty ma typowy "amatorski" wiatrak? Nie
    > mówię oczywiście o tych przy autostradzie w Austrii czy Holandii :-))

    Tesli jeszcze nie masz, a wiatrak juz chcesz stawiac ? :-)

    J.

  • 14. Data: 2017-07-31 21:47:26
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tesli jeszcze nie masz, a wiatrak juz chcesz stawiac ? :-)

    Trzeba się przygotować za wczasu :-)

  • 15. Data: 2017-07-31 22:03:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com pisze:

    > Zrobienie masztu, wiatraka, pradnicy to jakieś 66% sukcesu.

    Ja bym powiedział, że ty trzy rzeczy, to już właściwie sto procent.

    > Temat porzucilem dawno temu.

    Najlepiej zająć się wiatrakami o pionowej osi. Chodzi o taką
    powierzchnię, która w poziomym przekroju ma kształt litery "S",
    a wzdłuż osi skręcona jest jeszcze o 90 stopni. Coś jak kawałek
    makaronu świderka. Z której by na to strony nie dmuchać, zawsze
    tak samo się kręci. Ruskie używają takich przewożnych generatorów
    na Syberii. Walną na zmarzlinę z gruzawika kawał płyty betonowej
    z łożyskiem, obstalują w tym drąg z wirnikiem i prądnicą, a od
    góry ustabilizują ten kręcący się maszt linami odciągowymi.
    W kilka godzin od wzięcia się do rzeczy robi prąd aż miło.
    Ale robie się też takie generatorki w wersji mikro -- nie
    kilowaty, jak u ruskich, tylko pojedyncze waty.

    > Lepiej grzac wode lub dom słońcem - osiagalne dla hobbysty, sporo
    > lepszy zwrot inwestycji i sporo mniej obsługi powdrożeniowej :)

    Też się da wiatrakiem grzać wodę. Trochę to NTG, bo nie na prund,
    tylko mechaniczne. Takie mieszadło w komorze, przez ktrą przepływa
    woda. Podgrzewacz kawitacyjny na to mówią.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2017-07-31 22:36:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 31 Jul 2017 22:03:18 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Ja bym powiedział, że ty trzy rzeczy, to już właściwie sto procent.

    > Najlepiej zająć się wiatrakami o pionowej osi. Chodzi o taką

    Maja swoj urok ... ale maja tez wady.

    > powierzchnię, która w poziomym przekroju ma kształt litery "S",

    A niekoniecznie. Moze wygladac np tak
    http://blitzmann.com/turbiny-wiatrowe
    https://www.brasit.pl/pionowa-elektrownia-wiatrowa-b
    uf-v-3kw/
    http://www.drewnozamiastbenzyny.pl/turbina-wiatrowa-
    darrieusa/

    > a wzdłuż osi skręcona jest jeszcze o 90 stopni. Coś jak kawałek
    > makaronu świderka.

    Te maja niewatpliwie urok najwiekszy :-)

    Historia jednego wynalazku
    https://www.youtube.com/watch?v=iFpmY1QgWqQ

    http://www.dziennikwschodni.pl/biala-podlaska/koden-
    elektrownia-wiatrowa-sie-zawalila-nie-wiadomo-ale-od
    budujemy-ja,n,150129897.html
    http://www.cire.pl/item,105296,1,0,0,0,0,0,pionowa-t
    urbine-wiatrowa-na-podlasiu-przewrocil-wiatr.html

    http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.x
    sp?key=67655483

    Jak widac Natura preferuje turbiny o poziomej osi obrotu :-)

    J.

  • 17. Data: 2017-08-01 00:31:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 31 Jul 2017 21:36:33 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]
    > jeśli nie jest obciążony, nie stwarza żadnych oporów. Gdy się obciąża
    > go inteligentnie, to nawet przy słabym wietrze kręci się i robi prund.

    A jakies rzetelne wyniki pomiarowe sa podawane ?
    Bo mnie to wyglada na zaprzeczenie zasad dobrej konstrukcji - za duza
    szczelina niemagnetyczna

    J.

  • 18. Data: 2017-08-01 00:39:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jasne ze sa. Tam gdzie pracuje portier powiedzial by ze wiarygodne jak by chujem
    podparte byly.

  • 19. Data: 2017-08-01 06:16:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A jakies rzetelne wyniki pomiarowe sa podawane ?
    > Bo mnie to wyglada na zaprzeczenie zasad dobrej konstrukcji - za duza
    > szczelina niemagnetyczna

    Ale co by miało być zmierzone? Rzetelnie trzeba przyznać, że nawet bez
    pomiarów wiadomo, że znamionowa moc w przeliczeniu na jednostkę masy
    nie jest wielka. Ale energię mechaniczną zamienia na elektryczną jak
    każda inna dymanomaszyna. I nie ma tego efektu, który jest w wielu
    konstrukcjach z rdzeniem ferromagnetycznym -- przy obracaniu osi
    stawiany jest opór mechaniczny, "zwracany" przy dalszym przekręceniu.
    Więc poniżej pewnego momentu obrotowego nie ma ruchu w ogóle.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2017-08-01 08:57:45
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 31 lipca 2017 22:03:54 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

    > Ja bym powiedział, że ty trzy rzeczy, to już właściwie sto procent.

    No właśnie nie.
    Bo te energie trzeba gdzieś wsadzić. I nie da sie tego zrobic za pomocą samego
    "głupiego" kabla.
    Trzeba albo przetwornice albo siakis lepszy sterownik.
    Nawet w grzałke sie bezpośrednio wsadzić nie daje.

    To znaczy daje sie ale trzeba dosyć precyzyjnie np. grzałke dobrać albo miec
    akumulatory. Tak czy siak czwarty komponent to mus.
    I okazuje sie ze aby ten czwarty zrobic to tez nieźle trzeba sie nadoktoryzować bo to
    nie ośka, cewka, magnes tylko kawałek elektroniki.
    A moce ludziki chcą w okolicy 300-500W zeby calosc miala sens a to juz nie w kij
    dmuchał. 7812 i tranzystorem sie tego nie zrobi...

> [...]
    > Ale robie się też takie generatorki w wersji mikro -- nie
    > kilowaty, jak u ruskich, tylko pojedyncze waty.

    Savonius. Idea fajna ale praktyka taka se.
    Feler jest taki ze zgodnie z jakims tam wzorkiem (przekrój wiatraka, predkosc wiatru,
    rodzaj wiatraka) mamy jakieś 150W mocy z 1m2 przy 10m/sek wiatru.
    Czy jakos tak. Mało w sumie.
    I savonius musi byc bardzo solidny i mieć duzy przekrój. A co za tym idzie duzy
    moment gnący na osi.

    Moce - jak zwykle - 300-500W ludziom wychodzi. Mało...

    > Też się da wiatrakiem grzać wodę. Trochę to NTG, bo nie na prund,
    > tylko mechaniczne. Takie mieszadło w komorze, przez ktrą przepływa
    > woda. Podgrzewacz kawitacyjny na to mówią.

    Ano można.
    To w sumie dosyć sensowne. Ale imho prosciej grzać słońcem. Różnica taka ze wiater
    duje jak jest ciemno ale w znosny dzien z byle kawałka blachy, desek i szyby można
    mieć przynajmniej 300W uzytecznej mocy z 1m2.

    A u nas relatywnie rzadko duje 10m/sek (to jest takie optimum dla wiatrakowców).

    Ale polecam sobie zrobic mały wiatraczek o średnicy 1m lub podobnej. Taki, wiesz, z
    profilami aerodynamicznymi na łopatach, odpowiednim wzniosem, całośc z drewna.
    I prądnicę rowerową z piasty na dynamo. Koszty niewielkie ale pojęcie o temacie sie
    pojawi bardzo szybko.