eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaAllegro: Jan Bułhak - Fotografia ojczysta - rarytas! od 1 zł BCMRe: Allegro: Jan Bułhak - Fotografia ojczysta - rarytas! od 1 zł BCM
  • Data: 2009-12-06 09:37:01
    Temat: Re: Allegro: Jan Bułhak - Fotografia ojczysta - rarytas! od 1 zł BCM
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Les pisze:
    > no w sumie niby masz rację, tylko że nie bardzo chce mi się po raz
    > kolejny czytać o prehistorycznych aparatach i technikach (typu:
    > filtry, naświetlanie strefowe - pomimo, że moja Practika MTL3 dalej
    > robi zdjęcia - ale żadko).
    > Nowe książki niby "starych wyjadaczy" nie do końca są przydatne - tu
    > mogę przytoczyć książkę Mroczka "O fotografowaniu" - jak bym miał
    > aparat wielkoformatowy to ta książka jest jak znalazł. Tylko nikt nie
    > chce tego "powiedzieć", żeby nie wyjść na głupka. Miałem i czytałem
    > tylko 3 razy. Pierwowzór dla współczesnych jej wydania musiał być
> [...]

    Ale te rozdziały się przeskakuje, z zaczyna czytać o kompozycji,
    celowości fotografii, sposobie uchwycenia tematu itd. To dziś, podane
    tamtym językiem, wydaje się naiwne i wręcz prostackie, ale jak widać w
    wątku np. o ślubach, ta wiedza jest elitarna w przeciwieństwie do nie
    raz bardzo zaawansowanej współczesnej wiedzy technicznej (której
    oczywiście w starych książkach nie znajdziemy).
    Wynika to poniekąd z niskiej atrakcyjności tematów nietechnicznych
    (dowodem jest choćby upadek grupy art).
    Zresztą informacja o naświetlaniu też podana jest w sposób czytelniejszy
    niż dziś, gdzie próbuje się wszystko skomplikować włączając różne
    przykłady, które w życiu się praktycznie nie zdarzają, a pomijając to,
    co medialnie mało atrakcyjnie.

    > Z tej papki (przeważnie amerykańskiej) można też się dowiedzieć dużo
    > ciekawych rzeczy - niestety jest to jedna (góra dwie) cenne rady (lub
    > sposoby) żeby fotografia "wyszła" taka jak chcemy, a nie tak jak
    > potrafi aparat.

    Można się i tak męczyć, ostatecznie współczesne pozycje też mają tę
    wiedzę zaszytą. Ale ja się czuję estetą i z tego powodu większość owych
    pozycji mnie napawa niesmakiem.

    > Wykształcenie nic do tego nie ma - raczej inteligencja! A taj jest
    > niezależna od "papierka"! Niestety niektórzy myślą, że jest
    > najważniejsza (przeważnie Ci którzy mają MGR na wizytówkach)!

    Weryfikacja prawdziwego wykształcenia i intelektu to kwestia dwóch
    minut. Dziwię się, że pracodawcy szukający kreatywnych ludzi wymagają
    jakiś papierów zamiast po prostu porozmawiać. Ale z drugiej strony -
    może taka rozmowa to też sztuka dla wybranych? :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl