    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Albo Sigma, albo nowszy Nikon
    Date: Wed, 22 Jan 2014 01:27:05 +0100

    "Ergie" <e...@s...pl> writes:

    > Nie trzeba być członkiem zarządu by dostawać dywidendę.

    Dywidendę, rzeczywiście. Natomiast żeby mieć prawdziwe zyski, to -
    wiesz, inna historia. Ale sam zobaczysz w przyszłości. Świat po prostu
    nie jest taki idealny jakby niektórzy chcieli.

    > Nie piszemy o nieuczciwych działaniach.

    To kwestia definicji uczciwości i np. użytych norm moralnych.

    > Ani akcjonariusze Nikona ani jego klienci nic nie tracą, na tym że
    > Nikon sprzedaje licencje zamiast je rozdawać.

    Tego nie sugerowałem.

    > Dlatego są standardy i interfejsy komunikacyjne by to zagwarantować.

    Obawiam się że bagnet Nikona nie jest nigdzie ustandaryzowany (jeśli
    jest, napisz gdzie i przez jaką organizację).

    Każdy obiektyw (inny niż całkowicie ręczny) używa interfejsu
    komunikacyjnego, musi się przecież jakoś dogadać z body.

    Tak jak pisałem, nic nie gwarantuje pełnej zgodności w przyszłości,
    i zresztą łatwo sprawdzić, że zgodność różnych np. obiektywów i aparatów
    _tej_ samej firmy (i używających tego samego bagnetu, żeby było łatwiej)
    jest różna.

    > ??? Firma która sprzedaje licencje sprzedaje swoje produkty drożej niż
    > gdyby rozdawała licencje za darmo?

    Tego nie sugerowałem. Natomiast zapewne gdyby producent miał monopol na
    współdziałanie ze swoim sprzętem, to ten byłby droższy. Co zresztą
    nietrudno zaobserwować w praktyce (monopol nie musi być wymuszony
    prawem).

    > Rozumiem, że rozdawałeś swoje produkty za darmo zamiast sprzedawać a
    > żywiłeś się dobrymi uczynkami.

    W każdym razie nigdy nie narzekałem, mimo że nie zajmowałem się
    działalnością wątpliwą moralnie.

    > No już zdecydowałeś - Nikon jest be bo nie chce rozdawać za darmo
    > Sigmie czego co sprzedaje innym.

    Nope. BTW nie jesteś moim rzecznikiem by pisać w moim imieniu.

    Po prostu, produkcja obiektywów X zgodnych ze sprzętem Y nie wymaga
    prawnie zakupu licencji, i tyle. Nie twierdzę, że zakup licencji musi
    być złym pomysłem, to sprawa producenta X. Tak czy owak gwarancji na
    zgodność w przyszłości nikt nigdy miał nie będzie, nawet producent Y.
    To tylko kwestia prawdopodobieństwa i czasu.
    --
    Krzysztof Hałasa