    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Albo Sigma, albo nowszy Nikon
    Date: Thu, 02 Jan 2014 22:10:06 +0100

    "Ergie" <e...@s...pl> writes:

    > W przypadku Canona jakoś to nie zadziałało :-) Sprzedaż Canonów wcale
    > nie spadła,

    Ale może nie wzrosła, albo mniej wzrosła?
    Tzn. na pewno tak było - pytanie tylko, jaka była różnica.

    > ale za to na allegro pojawiło się sporo tanich sigm nie
    > działających z nowymi body, a na forach sporo ludzi którzy twierdzili
    > że już więcej nie kupią Sigmy.

    Tego także należało oczekiwać. Tylko czy to jest wielki plus dla Canona,
    to nie wiem. Ale może jakiś jest (netto, jako zwiększona sprzedaż
    obiektywów - zmniejszona sprzedaż aparatów, i jeszcze biorąc pod uwagę
    różne koszty np. produkcji).

    Normalnie produkty kompatybilne są korzystniejsze w sensie opłacalności
    dla producenta, ale ten przypadek może nie jest typowy.

    > Nie robi, ale to jest właśnie nisza, na którą Nikon i Canon machnęli
    > ręką. Tam nie siedzą ludzie produkujący co im akurat wyjdzie tylko
    > ludzie którzy produkują to co się sprzeda. To co dla Canona czy Nikona
    > jest promilem użytkowników dla Sigmy może już być procentem i dlatego
    > Sigmie opłaca się ryzykować.

    Faktem jest to, że jak Canon albo inny Nikon zrobią szkło, to ono będzie
    tylko do Canonów lub odpowiednio Nikonów. A jak Sigma zrobi, to będzie
    do wszystkiego.

    > ??? A jakiż to przepis nakazuje ujawnianie protokołów komunikacyjnych?

    A np. takie antymonopolowe. Patenty też wymagają ujawnienia np. (części)
    protokołu, ale w Europie takie patenty raczej średnio działają, poza tym
    poza Europą producenci tak piszą wnioski patentowe, by niczego
    konkretnego nie ujawnić. Generalnie w tej chwili żadnego publicznego
    pożytku z patentów na oprogramowanie itp. nie ma, normalnie wszyscy po
    prostu robią inżynierię odwrotną (w Europie legalnie, a poza Europą...
    nie trzeba tego przecież ujawniać albo można robić w Europie).
    --
    Krzysztof Hałasa