-
81. Data: 2024-12-13 11:35:32
Temat: Re: Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>
On Fri, 13 Dec 2024 11:02:59 +0100 Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> 2400W -- Philips GC4425
Ale to nie moc ciągła, tylko chwilowa, do osiągnięcia zadanej
temperatury. Jakoś kilkanaście sekund. Natomiast początkowa "bardzo
chwilowa" moc jest zapewne nieco wyższa, bo oporność żelazka zwiększa
się wraz z temperaturą. Oporność żarówki zresztą też.
W każdym razie średnia moc żelazka w okresie kilkunastu minut jest z
pewnością znacznie poniżej 2.4 kW. Może właśnie w okolicy tych 1000W o
których wspomniał Jarek?
Mateusz
-
82. Data: 2024-12-13 11:42:58
Temat: Re: Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
W dniu 13 gru 2024 o 11:35, Mateusz Viste pisze:
>> 2400W -- Philips GC4425
> Ale to nie moc ciągła, tylko chwilowa,
Nominalna?
> do osiągnięcia zadanej
> temperatury. Jakoś kilkanaście sekund. Natomiast początkowa "bardzo
> chwilowa" moc jest zapewne nieco wyższa, bo oporność żelazka zwiększa
> się wraz z temperaturą. Oporność żarówki zresztą też.
Dlatego żarówki przepalały się zazwyczaj podczas włączania -- co można
było łagodzić termistorami... Grzałki telewizorowych lamp były tak
chronione... Jako nastolatek takie termistory montowałem do swego
oświetlenia -- by oszczędzać wzrok...
> W każdym razie średnia moc żelazka w okresie kilkunastu minut jest
> z pewnością znacznie poniżej 2.4 kW. Może właśnie w okolicy tych 1000W
> o których wspomniał Jarek?
Tak oto poznaliśmy imię JF?...
Do ładowania akumulatorów potrzebujemy zimnego żelazka...
--
`_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
(,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'.`\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,t
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s
-
83. Data: 2024-12-13 11:52:58
Temat: Re: Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 13 Dec 2024 11:35:32 +0100, Mateusz Viste wrote:
> On Fri, 13 Dec 2024 11:02:59 +0100 Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
>> 2400W -- Philips GC4425
>
> Ale to nie moc ciągła, tylko chwilowa, do osiągnięcia zadanej
> temperatury. Jakoś kilkanaście sekund. Natomiast początkowa "bardzo
> chwilowa" moc jest zapewne nieco wyższa, bo oporność żelazka zwiększa
> się wraz z temperaturą. Oporność żarówki zresztą też.
W żarowce temperatura wysoka, a drut wolframowy.
W żelazku temperatura umiarkowana, a drut "oporowy".
Może mu nie rośnie tak bardzo?
> W każdym razie średnia moc żelazka w okresie kilkunastu minut jest z
> pewnością znacznie poniżej 2.4 kW. Może właśnie w okolicy tych 1000W o
> których wspomniał Jarek?
Ja wspominałem o żelazku "1000W", bo takie mam :-)
Ale widzę, że swiat poszedł z postępem, i teraz są 2-3kW
https://www.mediaexpert.pl/agd-male/prasowanie-i-pie
legnacja-ubran/zelazka
Tylko mają termostat i automatyczne wyłączanie, to sie do ładowania
akumulatora nie nadają :-)
J.
-
84. Data: 2024-12-13 11:56:43
Temat: Re: Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 13 Dec 2024 11:19:04 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> W dniu 12 gru 2024 o 11:39, J.F pisze:
>>> Półamperowym prądem stałym nie zdołałem naładować smartfonowego
>>> akumulatora -- Ty zaś mając jedną diodę (czyli odcinając pół
>>> okresu sinusoidy) ładowałeś motocyklowy akumulator w krótkim
>>> czasie...
>> Smartfona też daje radę, chyba, ze tyle programów na nim działa,
>> ze on sam bierze 0.6A z baterii.
>
> Akumulator rozładowuje się sam z siebie -- choć smartfonowy powoli...
Ale smartfon pracuje, i rozładowuje znacznie szybciej.
> Jak już napisałem -- malutkim prądem ładowałem samochodowy akumulator
> tygodniami...
Akumulator samochodowy może miec np 80Ah.
A w smartfonie może 5Ah.
>>> Gdybyś dał diodę 6A -- OK...
>> Od diody to prawie wcale nie zależy.
>
> W jakim więc celu produkowane są diody mocy? -- każda dobra...
Dobra, ale niektóre przez 0.5s :-)
Ona tutaj nie reguluje prądu. Popłynie ile popłynie, a dioda wyznacza
tylko jak długo :-)
> Może jednak pomysł z żarówką jest dobry? -- opatentować
> i wdrożyć seryjną produkcję...
Unia tego zabroni :-)
J.
-
85. Data: 2024-12-13 12:09:24
Temat: Re: Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
W dniu 13 gru 2024 o 11:56, J.F pisze:
> Ale smartfon pracuje, i rozładowuje znacznie szybciej.
Owszem...
>> Jak już napisałem -- malutkim prądem ładowałem samochodowy akumulator
>> tygodniami...
> Akumulator samochodowy może miec np 80Ah.
> A w smartfonie może 5Ah.
Tak bywa... Motocyklowy z tamtych lat? 6Ah na 6V?
>>>> Gdybyś dał diodę 6A -- OK...
>>> Od diody to prawie wcale nie zależy.
>> W jakim więc celu produkowane są diody mocy? -- każda dobra...
> Dobra, ale niektóre przez 0.5s :-)
Ale tak niskim prądem trzeba by ładować 0.5 doby -- nie 0.5 sekundy...
Na dodatek pojedyncza dioda odetnie pół sinusoidy -- to nie mostek...
> Ona tutaj nie reguluje prądu.
Reguluje -- spali się jak bezpiecznik...
> Popłynie ile popłynie, a dioda wyznacza tylko jak długo :-)
Owszem...
>> Może jednak pomysł z żarówką jest dobry? -- opatentować
>> i wdrożyć seryjną produkcję...
> Unia tego zabroni :-)
Otworzyć się na Afrykę?!
--
`_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
(,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'.`\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,t
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s
-
86. Data: 2024-12-13 12:14:20
Temat: Re: Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 13 Dec 2024 11:02:59 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> W dniu 12 gru 2024 o 11:37, J.F pisze:
>>> 80Ah akumulator na zwarciu daje 800A?
>> Taki akumulator to ma raczej 600A prad rozruchowy.
> Bosch Silver S4 010 80Ah 740A P+
>
>> Czyli na mrozie, bodajze -18C, ma taki prad dawac, przy jeszcze jakims
>> sensownym napięciu, typu 8V
>
> To znacznie ważniejsze -- w jakich warunkach i jak mierzony ten prąd?...
Przy -18 st. C i takim obciążeniu, że tyle popłynie :-)
> Ale mnie jechało o rząd wielkości...
Jak nie ma mrozu, to raczej 1000+ A :-)
> Może rozładować znaną, sporą rezystancją?
Jak chcesz zmierzyc prąd rozruchowy, to raczej nie stałą, bo musisz
dobrać do akumulatora.
Zrobiłbym jakies zmienne obciążenie, które by utrzymywało te 8.4V na
akumulatorze.
>> https://sklep.uruchom.com/pl/blog/parametry-akumulat
ora-na-ktore-zwracac-uwage-1709798360.html
>
>> Zwarciowy na cieplo ... ponad 1kA.
>
> Może i tak. Więc jaki jest ten wewnętrzny? -- i jak go zmierzyć?...
> A jeśli to mierzenie nie jest łatwą czynnością -- jak naładować żarówką?...
żarowką naładować łatwo, ale lepiej prostownikiem lub ładowarką :-)
>>>>> 80Ah, 8A, 14.4V, 115W
>>>>> Co wówczas, gdy chcemy awaryjnym błyskiem?...
>>>>> Potrzebny kilowatowy?...
>
>>>> a nawet 2-6kW.
>
>>> 80A*14.4V=1152W?
>
>> Raczej "rozrzusznik bierze 200-500A".
>
> Miałem na myśli błyskawiczne ładowanie.
Alternator we współczesnym aucie może miec wydajność nawet i 200A.
Na wysokich obrotach, bo na niskich to znacznie mniej.
I rozładowany aku, jak się uda uruchomić silnik, to bierze spory prąd
- z 50A czy więcej.
A skoro akumulator może wydać 700A .. to ciekawe czy może przyjąc
700A. Oczywiscie przez chwilę.
Przyjąc przyjmie, kwestia napięcia. Ale na ile mu to szkodzi ?
Z kolei stare zalecenie - ładować prądem C/10[h], to ciekaw jestem na
ile prawdziwe obecnie.
W samochodzie akumulator bierze ile bierze, i generalnie nie narzeka.
Tylko ze przy 14V w instalacji prąd szybko spada.
J.
-
87. Data: 2024-12-13 12:26:18
Temat: Re: Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
W dniu 13 gru 2024 o 11:52, J.F pisze:
> W żarowce temperatura wysoka, a drut wolframowy.
> W żelazku temperatura umiarkowana, a drut "oporowy".
Nie da się ukryć, że w żarówce rośnie do 3kK a żelazku do 6hK...
> Może mu nie rośnie tak bardzo?
Nie rośnie -- ale co nam do tego, skoro interesuje nas:
- zimne żelazko
i
- rząd wielkości?
>> W każdym razie średnia moc żelazka w okresie kilkunastu minut jest
>> z pewnością znacznie poniżej 2.4 kW. Może właśnie w okolicy tych 1000W
>> o których wspomniał Jarek?
> Ja wspominałem o żelazku "1000W", bo takie mam :-)
Bywa...
> Ale widzę, że swiat poszedł z postępem, i teraz są 2-3kW
> https://www.mediaexpert.pl/agd-male/prasowanie-i-pie
legnacja-ubran/zelazka
Są ekonomiczniejsze -- ale domagają się wyższych instalacji, czy
raczej wyższych bezpieczników, bo *chyba* każdy dzisiejszy wścienny
przewód można zabezpieczyć co najmniej 16A... 2400W to raczej nie
mniej niż 16A dla 230V+/-10%... 11.5A dla 253V?...
24/23*253/23=11,4782608695652 -- dobrze kombinerkuję?
> Tylko mają termostat i automatyczne wyłączanie, to sie do ładowania
> akumulatora nie nadają :-)
Termostat będzie stale prze_puszczał -- toż żelazko będzie stale zimne
podczas takiego (półamperowego?) ładowania... Gorzej z czasowym
wyłącznikiem -- w pionie chyba 8 minut a w poziomie ze 2 minuty...
Ale jesteśmy stale (przez pół dnia) w pobliżu, więc możemy pomachać
żelazkiem...
Ostatecznie można wydłubać oporowy drut... Ale wówczas żelazko
prawdopodobnie trwale uszkodzimy... Może z już uszkodzonego wydłubać?...
Podrapanego, z uszkodzonym termostatem, uszkodzonym przewodem?...
Kupić w utylizatorni i przerobić?... Nawet wziąć unijną czy
państwową dotację za utylizację starego sprzętu?...
I do Afryki -- poza Unię...
--
`_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
(,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'.`\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,t
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s
-
88. Data: 2024-12-13 12:50:13
Temat: Re: Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
W dniu 13 gru 2024 o 12:14, J.F pisze:
> Jak nie ma mrozu, to raczej 1000+ A :-)
640, 800, 1000 -- mały iloraz
Ale może to nie 1000+ -- lecz 1000*?
>> Może rozładować znaną, sporą rezystancją?
> Jak chcesz zmierzyc prąd rozruchowy, to raczej nie stałą, bo musisz
> dobrać do akumulatora.
Stałą dla danego akumulatora.
> Zrobiłbym jakies zmienne obciążenie, które by utrzymywało te 8.4V na
> akumulatorze.
I wykresy?...
>>> https://sklep.uruchom.com/pl/blog/parametry-akumulat
ora-na-ktore-zwracac-uwage-1709798360.html
>>> Zwarciowy na cieplo ... ponad 1kA.
To nadal ten sam rząd wielkości w dziesiętnym systemie...
>> Może i tak. Więc jaki jest ten wewnętrzny? -- i jak go zmierzyć?...
>> A jeśli to mierzenie nie jest łatwą czynnością -- jak naładować żarówką?...
> żarowką naładować łatwo, ale lepiej prostownikiem lub ładowarką :-)
Chyba jednak tak -- z częstym pomiarem natężenia i napięcia oraz
dostosowywaniem napięcia... Niby ma być stałe podczas ładowania,
ale zupełnie pusty akumulator mógłby łyknąć zbyt duży prąd...
>>>>>> 80Ah, 8A, 14.4V, 115W
>>>>>> Co wówczas, gdy chcemy awaryjnym błyskiem?...
>>>>>> Potrzebny kilowatowy?...
>>>>> a nawet 2-6kW.
>>>> 80A*14.4V=1152W?
>>> Raczej "rozrzusznik bierze 200-500A".
>> Miałem na myśli błyskawiczne ładowanie.
> Alternator we współczesnym aucie może miec wydajność nawet i 200A.
Co w tym złego? Trzeba udźwignąć odbiorniki -- bywa, że sprzęt AUDIO;
ładować akumulator; mieć jakiś zapas...
> Na wysokich obrotach, bo na niskich to znacznie mniej.
> I rozładowany aku, jak się uda uruchomić silnik, to bierze spory prąd
> - z 50A czy więcej.
> A skoro akumulator może wydać 700A .. to ciekawe czy może przyjąc
> 700A. Oczywiscie przez chwilę.
Przez zerową może przyjąć 7MA... ;)
Zabija/przebija chyba napięcie -- prąd gotuje...
Alternator nie da zbyt dużego napięcia -- bo ma regulator na
wzbudzeniu... Ale może dać bardzo duży prąd -- bo kontroluje
tylko napięcie...
> Przyjąc przyjmie, kwestia napięcia. Ale na ile mu to szkodzi ?
Nie wiem....
> Z kolei stare zalecenie - ładować prądem C/10[h], to ciekaw jestem na
> ile prawdziwe obecnie.
> W samochodzie akumulator bierze ile bierze, i generalnie nie narzeka.
Narzekanie wyraża skróceniem żywota?
Jeździłem rzadko; napięcie mam (więc zapewne i miałem) zdecydowanie
poniżej 14V; nie doładowywałem prostownikiem -- miałem brak elektrolitu
w co najmniej jednej celi i ponad dziesięcioletni akumulator, który
prawie na pewno jeszcze by pożył, gdyby mu dolać wodę z klimatyzatora,
o czym pomyślałem za późno...
Akumulator wymieniłem przy okazji regeneracji spalonego alternatora.
Być może alternator został spalony właśnie akumulatorem -- biorącym
zimą zbyt duży prąd podczas uruchamiania zimnego silnika?...
Alternator miał być wymieniony na nowy -- ale okazało się, że został
zregenerowany bądź wymieniony na zregenerowany... Ponoć teraz mam
alternator nadmiarowej mocy...
> Tylko ze przy 14V w instalacji prąd szybko spada.
Jeśli napięcie akumulatora rośnie podczas ładowania...
(tak może nie być w uszkodzonym akumulatorze)
--
`_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
(,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'.`\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,t
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s
-
89. Data: 2024-12-13 13:11:57
Temat: Re: Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 13 Dec 2024 12:50:13 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> W dniu 13 gru 2024 o 12:14, J.F pisze:
>> Jak nie ma mrozu, to raczej 1000+ A :-)
>
> 640, 800, 1000 -- mały iloraz
> Ale może to nie 1000+ -- lecz 1000*?
nie nie, skoro te 740A ma być przy spadku do 1.4V/ogniwo,
to przy dobrym zwarciu może być prąd ze 3x wiekszy,
z uwagi na temperaturę jeszcze ze 1.5-2x więcej,
razem może 6x wiecej. 4200A powiedzmy.
Dodaj rezystancje zwierającego kabla, wewnętrznych połączen
akumulatora, styków - będzie mniej.
Doszukaj się, ile jemu się udało wycisnąć
https://youtu.be/ywaTX-nLm6Y?t=1050
i przelicz na jeden akumulator :-)
Tylko trzeba oglądać od początku i śledzić zmiany.
>>> Może rozładować znaną, sporą rezystancją?
>> Jak chcesz zmierzyc prąd rozruchowy, to raczej nie stałą, bo musisz
>> dobrać do akumulatora.
>
> Stałą dla danego akumulatora.
Ale musisz ją najpierw znaleźć/dobrać.
A widziałes - ma byc taka, żeby po 30s napięcie było ciągle powyzej
1.4V/ogniwo.
>> Zrobiłbym jakies zmienne obciążenie, które by utrzymywało te 8.4V na
>> akumulatorze.
> I wykresy?...
Już chyba niepotrzebne :-)
>>> Może i tak. Więc jaki jest ten wewnętrzny? -- i jak go zmierzyć?...
>>> A jeśli to mierzenie nie jest łatwą czynnością -- jak naładować żarówką?...
>
>> żarowką naładować łatwo, ale lepiej prostownikiem lub ładowarką :-)
>
> Chyba jednak tak -- z częstym pomiarem natężenia i napięcia oraz
> dostosowywaniem napięcia... Niby ma być stałe podczas ładowania,
> ale zupełnie pusty akumulator mógłby łyknąć zbyt duży prąd...
Bardzo stały ten prąd/napięcie być nie musi.
Żarówka 230V ograniczy prąd dobrze, problem się zrobi na końcu,
bo ten prąd będzie prawie stały, i przeładuje akumulator.
>>>>>>> 80Ah, 8A, 14.4V, 115W
>>>>>>> Co wówczas, gdy chcemy awaryjnym błyskiem?...
>>>>>>> Potrzebny kilowatowy?...
>
>>>>>> a nawet 2-6kW.
>
>>>>> 80A*14.4V=1152W?
>
>>>> Raczej "rozrzusznik bierze 200-500A".
>
>>> Miałem na myśli błyskawiczne ładowanie.
>
>> Alternator we współczesnym aucie może miec wydajność nawet i 200A.
>
> Co w tym złego? Trzeba udźwignąć odbiorniki -- bywa, że sprzęt AUDIO;
> ładować akumulator; mieć jakiś zapas...
Ale jak odbiorników nie właczysz, to akumulator może te 200A pobrać
... o ile potrafi :-)
>> Na wysokich obrotach, bo na niskich to znacznie mniej.
>
>> I rozładowany aku, jak się uda uruchomić silnik, to bierze spory prąd
>> - z 50A czy więcej.
>
>> A skoro akumulator może wydać 700A .. to ciekawe czy może przyjąc
>> 700A. Oczywiscie przez chwilę.
>
> Przez zerową może przyjąć 7MA... ;)
> Zabija/przebija chyba napięcie -- prąd gotuje...
Litowe zabija napięcie - coś tam się dzieje złego powyżej 4.2V na
ogniwo.
Ołowiowe chyba bardziej odporne.
A może po prostu nikt nie badał, bo prąd popłynie za duży, a on też
zabija ..
> Alternator nie da zbyt dużego napięcia -- bo ma regulator na
> wzbudzeniu... Ale może dać bardzo duży prąd -- bo kontroluje
> tylko napięcie...
Ale prąd nadal jest ograniczony - te 200A czy jaki tam alternator
masz.
W skali akumulatora samochodowego ... umiarkowanie duży prąd :-)
>> Z kolei stare zalecenie - ładować prądem C/10[h], to ciekaw jestem na
>> ile prawdziwe obecnie.
>> W samochodzie akumulator bierze ile bierze, i generalnie nie narzeka.
>
> Narzekanie wyraża skróceniem żywota?
>
> Jeździłem rzadko; napięcie mam (więc zapewne i miałem) zdecydowanie
> poniżej 14V; nie doładowywałem prostownikiem -- miałem brak elektrolitu
> w co najmniej jednej celi i ponad dziesięcioletni akumulator, który
> prawie na pewno jeszcze by pożył, gdyby mu dolać wodę z klimatyzatora,
> o czym pomyślałem za późno...
Szkodzi mu też stan rozładowany,
J.
-
90. Data: 2024-12-13 13:23:56
Temat: Re: Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 13 Dec 2024 12:26:18 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> W dniu 13 gru 2024 o 11:52, J.F pisze:
>> Ale widzę, że swiat poszedł z postępem, i teraz są 2-3kW
>> https://www.mediaexpert.pl/agd-male/prasowanie-i-pie
legnacja-ubran/zelazka
>
> Są ekonomiczniejsze
????
> -- ale domagają się wyższych instalacji, czy
> raczej wyższych bezpieczników, bo *chyba* każdy dzisiejszy wścienny
> przewód można zabezpieczyć co najmniej 16A...
Do gniazdek to się dziś jakies 1.5mm2 daje, producent się stara dać
1.4mm2 czy 1.3, i mówi, że to się mieści w tolerancji w/g normy,
czy to przepusci bezpiecznie 16A, to musisz się doszukać.
Ale oświetlenie ... już nie trzeba liczyc na żarówki po 100W.
Kabel mógłby być cieńszy ... ale czy takie robią/używają ...
aż się prosi zaoszczędzić :-)
>2400W to raczej nie
> mniej niż 16A dla 230V+/-10%... 11.5A dla 253V?...
2400/230 = 10.4A
>
> 24/23*253/23=11,4782608695652 -- dobrze kombinerkuję?
Jakoś tak.
>> Tylko mają termostat i automatyczne wyłączanie, to sie do ładowania
>> akumulatora nie nadają :-)
>
> Termostat będzie stale prze_puszczał -- toż żelazko będzie stale zimne
> podczas takiego (półamperowego?) ładowania...
A gdzie tam - akumulator zabierze 14V z gniazka, na żelazku ciągle
będzie 216V, a moze i 239V.
Prąd spadnie niewiele, i będzie się grzało mocno.
No chyba, ze dioda jedna, to zredukuje grzanie o połowę.
> Ale jesteśmy stale (przez pół dnia) w pobliżu, więc możemy pomachać
> żelazkiem...
>
> Ostatecznie można wydłubać oporowy drut... Ale wówczas żelazko
> prawdopodobnie trwale uszkodzimy...
Jak rozkręcimy, to można się podłączyc pod "spiralę"/element grzejny
i nie psuć.
> Może z już uszkodzonego wydłubać?...
> Podrapanego, z uszkodzonym termostatem, uszkodzonym przewodem?...
> Kupić w utylizatorni i przerobić?... Nawet wziąć unijną czy
> państwową dotację za utylizację starego sprzętu?...
A nie lepiej prostownik sobie kupić ? :-)
J.