  • 1. Data: 2011-02-19 01:00:54
    Temat: Akumulator - NiCd czy NiMh ?
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Chodzi o mały akumulatorek, na 3.6V (mniej więcej).
    Ma mi to podtrzymywać zegar PCF 8583 na wypadek utraty głównego zasilania.
    Niby można by dać CR2032 , ale - mimo, że to wystarczy na parę lat - to
    potem może być problem
    z wymianą (użyszkodnik nie będzie miał za bardzo dostępu do bebechów).

    Więc wolałbym dać akumulator - pewnie mu spadnie nieco pojemność z czasem,
    ale
    jak dam ze -150mA to pewnie wystarczy i tak nawet na długie przerwy (znaczy
    nie spodziewam się więcej niż kilkadziesiąt godzin).
    Na przykład taku ACCU-170/3 z TME, tylko że to NiMH jest.

    I tak się zastanawiam - czy coś mi to robi ? Istotne może jest to, że w
    urządzeniu może panować dość wysoka
    temperatura - nawet kilkadziesiąt stopni (tak awaryjne, ale muszę się z tym
    liczyć).
    Poniżej zera to chyba nie grozi. Najchętniej dałbym do tego akumulatorka
    jakiś specjalizowany chip do ładowania
    i nadzorowania (oczywiście w miarę niedrogo).

    Możecie się rzucić sugestiami ?

  • 2. Data: 2011-02-19 07:56:13
    Temat: Re: Akumulator - NiCd czy NiMh ?
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

> [...]
    > potem może być problem
    > z wymianą (użyszkodnik nie będzie miał za bardzo dostępu do bebechów).

    To daj go w jakimś fajnym gnieździe na panelu czy z tyłu obudowy, aby można
    było po tych 5-10 latach wymienić

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2011-02-19 09:15:36
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > jak dam ze -150mA to pewnie wystarczy i tak nawet na długie przerwy
    > (znaczy nie spodziewam się więcej niż kilkadziesiąt godzin).

    Jeżeli wystarczy CR2032 (bo jak rozumieć kilkadziesiąt godzin i 150mAh?) to
    ją daj.
    Akumulator nie wytrzyma dużo dłużej. W PCtach stosowano na początku
    akumulatory, obecnie tylko bateryjki.

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2011-02-19 10:01:38
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > (znaczy nie spodziewam się więcej niż kilkadziesiąt godzin).
    > Na przykład taku ACCU-170/3 z TME, tylko że to NiMH jest.

    czy to cr czy nicd, nimh i tak musisz wykonac dojscie z zewnatrz,
    wiec dlaczego nie CR?
    nicd to chyba zly pomysl, nie specjalnie lubi doladowania,
    cr wprost przeciwnie nie lubi glebokiego rozladowania, wiec w Twoim
    przypadku wydaje sie ze litowa bedzie odpowiedniejsza.

    pzdr

  • 5. Data: 2011-02-19 10:08:30
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2011-02-19 02:00, sundayman pisze:
> [...]
    > potem może być problem
    > z wymianą (użyszkodnik nie będzie miał za bardzo dostępu do bebechów).

    ładowalna bateria litowa z serii MLxxx ?
    http://batimex.pl/towary.php?idzastosowania=394&idza
    stosowanianad=393

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 6. Data: 2011-02-19 10:33:10
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 19-02-2011 o 02:00:54 sundayman <s...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > jakiś specjalizowany chip do ładowania
    > i nadzorowania (oczywiście w miarę niedrogo).

    Akumlatory sie nie nadaja na tak długi czas, daj
    kondesator supercap, są na 5V, pojemnnośc dobierz
    aby na kilka godzin wystrczył.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 7. Data: 2011-02-19 20:56:41
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Wymiana baterii to będzie problem - bo obudowa nie leży w mojej gestii, poza
    tym musi być wodoszczelna.
    Ale jeszcze pogadam...

    A może bateria i kondensator ?
    Kondensator przy krótkich zanikach wystarczy i zapobiegnie ciągnięciu wtedy
    z baterii.
    A jak kondensator padnie - to wtedy bateria.

    Hm ?

  • 8. Data: 2011-02-19 22:22:55
    Od: Padre <P...@n...net>

> [...]
    > Niby można by dać CR2032 , ale - mimo, że to wystarczy na parę lat - to

    To daj dużo większą, wytrzyma mimo samorozładowania 20 lat a potem chyba
    już nie będzie problemu.

  • 9. Data: 2011-02-20 10:20:57
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 19-02-2011 o 21:56:41 sundayman <s...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Wymiana baterii to bedzie problem - bo obudowa nie le?y w mojej gestii,
    > poza
    > tym musi byae wodoszczelna.
    > Ale jeszcze pogadam...
    >
    > A mo?e bateria i kondensator ?
    > Kondensator przy krótkich zanikach wystarczy i zapobiegnie ci?gnieciu
    > wtedy
    > z baterii.
    > A jak kondensator padnie - to wtedy bateria.
    Ale po co ci bateria? zajrzałem do pdf-a,
    prad zasilania 200uA, napięcie od 2,5 do 6V, dasz 5V przez diodę
    (drugą musisz wtedy dać pomiedzy masę i minus LM-a aby pdnieść wyjście)
    to np 0.5F kondesator wytrzyma IMHO cały dzień, będziesz miał dłuższe
    przerwy?

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 10. Data: 2011-02-20 16:36:33
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

[...]

    nie mam pojęcia. Urządzenie będzie "domowe", więc pewnie w grę wchodzą
    "normalne" zaniki napięcia, jakie się zdarzają.
    Ale może być tak, że ktoś będzie mieszkać w rejonie, gdzie mu wyłączą prąd
    na dłużej...
    Chociaż, wtedy to będzie miał większe problemy niż utrata zegara :)

    no ale ok, pomyślę jeszcze...