    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Akumulator Li_Polymer - zagrożenia
    Date: Sat, 15 Sep 2012 11:30:02 +0200

    news:1tuldcbvpkruy.1i43f273o53x5.dlg@40tude.net...

    > No, jest szklo kwarcowe, domowa kuchenke powinno wytrzymac.

    Tak, bardzo wytrzymałe. Przepaloną żarówkę halogenową robiłem tak:
    Rozgrzewałem końcówkę, jest ceramiczna, wraz z doprowadzeniem metalowym i
    samą rurką szklaną. Jak się rozgrzao na pomarańczowo (włókno żarnika w
    środku świeciło), to sru, do lodowatej wody. Ceramika dawno popękała, a
    szkło za jasną cholerę nie chciało, ze sto razy próbowałem
    grzanie-oziębianie.
    Pamięć mi znów usiłuje psikusa zrobić, kuchenkę elektryczną z szybą kwarcową
    oczywiście, widziałem w działaniu, ale coś mi chodzi, że na gazowej też, ale
    tu mi pamięć może kłamać... (niestety, czasem to robi).

    > Chociaz ... to przeciez pod "zaroodporne" szklane naczynia byly azbestowe
    > podkladki :-)

    Aby się ciepło rozłożyło zapewne... Szkło kwarcowe - jednak jest bardzo
    odporne termicznie, coś jak 2n3055 na wtórne przebicie :), mechanicznie nie
    pastwiłem się zbytnio. Mimo wszystko, to jednak w tym momencie jest tworzywo
    sztuczne.
    Robiłem próby grzejąc kawałek azbestu, najwyżej się leciutko dekomponował, a
    szkło się topiło, tylko kwarcowego nie udało mi się stopić...

    Gdzieś znalazłem, że pękanie szkła od temperatury zależy od jakości procesu
    produkcyjnego (od składników z pewnością też, ale tu gdybam), w normalnym
    szkle są mikropęcherzyki powietrza, normalnie niewidoczne, które dają to, że
    (kurde, umknęło mi, tłumaczyli...) chyba się nierówno naprężenia
    rozkładają...
    Szkło robione na odporne termicznie jest raczej poznawione tych
    pęcherzyków... Pomijam tu procesy hartowania/odprężania (spotkałem takie
    określenie), czy też odpuszczania (to też, choć bardziej mi się ze stalą po
    hartowaniu kojarzy).
    Nie wiem, na ile ja pokręciłem, na ile rzetelne było wytłumaczenie, które
    znalazłem, wiadomo, jak to w sieci. A lat trochę minęło.