    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 11 May 2016 06:05:00 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Aktywne tłumienie echa
    From: s...@g...com

    W dniu środa, 11 maja 2016 14:48:59 UTC+2 użytkownik Piotrne napisał:
    > Mam pytanie trochę interdyscyplinarne: fizyczno-elektroniczno-akustyczne.
    > Czy są dostępne jakieś systemy nagłaśniające redukujące efekt echa
    > w dużych pomieszczeniach? Konkretnie - w kościele o ścianach ceglanych
    > i betonowych, dobrze odbijających dźwięk. Odległość między ścianami
    > wynosi ok. 40 metrów. Występuje bardzo długi pogłos, utrudniający
    > rozumienie mówionego tekstu.
    >
    > Rozwiązanie "mechaniczne", czyli wyłożenie ścian pluszowym materiałem
    > nie wchodzi oczywiście w grę. Ale teoretycznie dałoby się zrobić
    > wytłumianie aktywne. Tzn. zainstalować w wielu punktach dodatkowe
> [...]
    IMHO to raczej sie robi za pomocą albo dużej ilosci głośników które grają relatywnie
    niegłośno albo umieszczeniam jednego/dwu źródeł dzwięku ale tak aby był propagowany
    wzdłuż pomieszczenia, tak aby nie było odbić dzwięku od scian.

    Inaczej raczej nie wyjdzie, bo w każdym miejscu gdzie siedzi słuchacz są inne
    warunki. Nie bardzo to sobie wyobrażam aby wygasić aktywnie odbicia nie ruszając fali
    pierwotnej.