  • Data: 2016-05-11 15:50:22
    Temat: Re: Aktywne tłumienie echa
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ngv9nr$2lj$1@node1.news.atman.pl...
    > Mam pytanie trochę interdyscyplinarne: fizyczno-elektroniczno-akustyczne.
    > Czy są dostępne jakieś systemy nagłaśniające redukujące efekt echa
    > w dużych pomieszczeniach? Konkretnie - w kościele o ścianach ceglanych
    > i betonowych, dobrze odbijających dźwięk. Odległość między ścianami
    > wynosi ok. 40 metrów. Występuje bardzo długi pogłos, utrudniający
    > rozumienie mówionego tekstu.

    Od zawsze był problem z nagłośnieniem czy pojawił się po jakichś zmianach?

> [...]
    > jaki ma zostać wyemitowany - zależy od rozmieszczenia głównych
    > głośników, kształtu pomieszczenia itp. Jednym z prostszych
    > rozwiązań byłoby takie, jak w słuchawkach z aktywnym tłumieniem
    > hałasu: mikrofon, krótkie opóźnienie i emisja dźwięku w przeciwnej
    > fazie. Powinno to działać jak "pochłaniacz dźwięku". Gdyby
    > taki zestaw ustawić obok ściany, powinno to zredukować echo.
    >
    > ...tak mi się przynajmniej wydaje, bo nie znalazłem opisu tego
    > rodzaju nagłośnienia. Ale może takie coś istnieje i ktoś to sprzedaje?
    >
    > (Pytanie do fizyków: czy da się to zrobić idealnie albo optymalnie

    Nie znam się na akustyce, ale według własnych obserwacji: TAK.
    W mojej parafii było stare nagłośnienie i kilka lat temu wymieniono
    głośniki. Nie wiem czy wymieniono wzmacniacze itp.
    Od tego czasu słychać pogłos. W zależności od barwy głosu osoby mówiącej
    jest albo niedokuczliwy albo prowadzi aż do niezrozumiałości wypowiedzi.
    Więc efekt nagłośnienia bardzo zależy od doboru i rozmieszczenia głośników.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba