  • 11. Data: 2012-12-20 23:12:09
    Temat: Re: Ajax - kwestie bezpieczeństwa
    Od: Tomek Kańka <t...@t...eu.org>

    Marek <p...@s...com> napisał(a)

    > W zasadzie jest podobnie jak w ASP, jeśli go znasz.

    Też nie:). Pisze w Javie, a osatnio głownie w GWT, więc tematyka
    ajax-owa jest mi bliska.

    > [...]
    > No w zasadzie w poprzednim dialogu dałeś mi do myślenia. W zasadzie Ajax
    > może odebrać kod 3xx i przekierować przeglądarkę. Wtedy można nadal
    > utrzymywać komunikację na dotychczasowym poziomie, w której tajne dane
    > przemieszczają się w obrębie sesji między modułami. Tak więc
    > ukierunkowałeś mnie :-)

    Ciesze się, że trochę pomogłem, choć przyznam, że wciąż mam kłopot ze
    zrozumieniem Twojego problemu:). Co ja chciałem głownie przekazać, to że
    nie widzę żadnej róznicy ajax vs link vs submit z punktu widzenia
    bezpieczeństwa,

    --
    Tomek

  • 12. Data: 2012-12-21 11:06:18
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2012-12-20 23:12, Tomek Kańka pisze:

> [...]
    > zrozumieniem Twojego problemu:). Co ja chciałem głownie przekazać, to że
    > nie widzę żadnej róznicy ajax vs link vs submit z punktu widzenia

    Diabeł tkwi w szczegółach. Zupełnie inna jest implementacja obu tych
    sposobów przetwarzania treści. Ajaxa używałem do tej pory sporadycznie
    do realizacji pierdół typu kalendarze itp. Teraz mam poważniejsze
    wyzwanie. Muszę zadbać o kwestie bezpieczeństwa. Nie bardzo potrafiłem
    wymyślić koncepcję przepływu informacji po stronie serwera stymulując ją
    Ajaxowymi okienkami bez przekazywania do Ajaxa danych, które nie powinny
    trafiać do przeglądarki.

  • 13. Data: 2012-12-21 11:10:05
    Od: Marek <p...@s...com>

    Wiem, że to trochę enigmatyczne. Aby to wyjaśnić musielibyśmy najlepiej
    usiąść przy projekcie i zademonstrować na żywym projekcie jakie są
    implikacje zastosowania obu tych metod. Wtedy łatwiej byłoby dyskutować.
    Tak czy owak nasza rozmowa nakierowała mnie na rozwiązanie niezależnie
    od tego czy udało mi się przekazać mimo starań szkic problemu czy nie :-D

  • 14. Data: 2012-12-21 12:15:03
    Od: Tomasz Sowa <t...@N...ttmath.org>

    On 2012.12.21 11:10, Marek wrote:

    > Tak czy owak nasza rozmowa nakierowała mnie na rozwiązanie
    > niezależnie od tego czy udało mi się przekazać mimo starań szkic
    > problemu czy nie :-D

    A ja myślę że przekombinowałeś, też nie widzę różnicy czy to normalny
    request czy przez ajax.

    --
    Tomek
    http://www.ttmath.org

  • 15. Data: 2012-12-21 19:38:18
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2012-12-21 12:15, Tomasz Sowa pisze:

    > A ja myślę że przekombinowałeś, też nie widzę różnicy czy to normalny
    > request czy przez ajax.

    Z pewnością przekombinowałem. Jednakże co do braku różnic w obsłudze
    requestów nie zgodzę się. Problem jest w tym, że otwarcie Ajaxa ma
    stronie nie zmienia jego URL. A więc w konsekwencji Ajax musi
    komunikować się albo z innym URL (wtedy różnica jest oczywista) albo
    jeśli z tym samym URL, to od strony skryptu PHP trzeba to uwzględnić.
    Przykładowo jeśli przyjmujemy model transakcyjny obsługi formularzy,
    gdzie ID transakcji zmienia się przy każdym requeście, to zobacz co się
    dzieje:
    1. PHP otwiera sobie formularz i ustawia w nim ukryte pole z ID bieżącej
    transakcji.
    2. Gdy submitujemy ten formularz, to PHP sprawdza czy ID transakcji się
    zgadza z bieżącym ID w systemie.
    3. Gdy teraz Ajax wtrącimy pomiędzy punkty 1 i 2, który ma za zadanie
    zmodyfikować wartość jakiegoś pola tego formularza, to jego request
    zmieni ID bieżącej transakcji na kolejny. Próba submitowania formularza
    w p. 2 nie powiedzie się.

    To pokazuje, że do obsługi równoległych requestów od Ajaxa trzeba
    wprowadzić odrębne zarządzanie transakcjami lub w ogóle ich nie
    obsługiwać dla tego typu wywołań. A więc taki model programistyczny
    będzie wymagał sporych przeróbek.

    Gdybyśmy zrezygnowali z Ajaxa na rzecz klasycznego podejścia to sprawa
    się upraszcza.

    1. PHP otwiera sobie formularz i ustawia w nim ukryte pole z ID bieżącej
    transakcji.

    2. Klikamy opcję ustawiania pola i zamiast Ajaxa otwiera się nam inny
    URL z formularzem i nowym ID transakcji. Formularz z p. 1 znika tym
    samym. Submitujemy ten nowy formularz i wracamy do poprzedniego URL.

    3. Znów się otwiera formularz z p.1 lecz z aktualnym numerem ID
    transakcji - innym niż w p. 1 i w p. 2 oraz z wypełnionym polem będącym
    skutkiem pracy formularza z p.2. Submitowanie tego formularza powiedzie
    się teraz.

  • 16. Data: 2012-12-22 13:42:09
    Od: Tomasz Sowa <t...@N...ttmath.org>

    On 2012.12.21 19:38, Marek wrote:

> [...]
    > gdzie ID transakcji zmienia się przy każdym requeście, to zobacz co
    > się dzieje: 1. PHP otwiera sobie formularz i ustawia w nim ukryte

    I tylko przy tym requescie ustawiamy ID formularza.

    > 2. Gdy submitujemy ten formularz, to PHP sprawdza czy ID transakcji
    > się zgadza z bieżącym ID w systemie.

    Ok.

    > 3. Gdy teraz Ajax wtrącimy pomiędzy punkty 1 i 2, który ma za
    > zadanie zmodyfikować wartość jakiegoś pola tego formularza, to jego
    > request zmieni ID bieżącej transakcji na kolejny.

    To znaczy że to błąd w logice aplikacji (PHP). Po prostu nie modyfikuj
    tutaj tego ID.

> [...]
    > wprowadzić odrębne zarządzanie transakcjami lub w ogóle ich nie
    > obsługiwać dla tego typu wywołań. A więc taki model programistyczny

    No a kto powiedział że programowanie to takie proste jest ;)
    Naprawdę nie widzę tu problemu.

    --
    Tomek
    http://www.ttmath.org

  • 17. Data: 2012-12-22 16:39:22
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2012-12-22 13:42, Tomasz Sowa pisze:

    > No a kto powiedział że programowanie to takie proste jest ;)
    > Naprawdę nie widzę tu problemu.

    No chwila... mówiłeś, że nie ma żadnych różnic w obsłudze requestów, ja
    je wykazałem na konkretnym przykładzie a teraz odwracasz kota ogonem i
    piszesz, że nie problem zmienić sposób obsługi requestów od Ajaxa aby
    działało :-D

  • 18. Data: 2012-12-22 17:02:06
    Od: Tomasz Sowa <t...@N...ttmath.org>

    On 2012.12.22 16:39, Marek wrote:

> [...]
    > je wykazałem na konkretnym przykładzie a teraz odwracasz kota ogonem i
    > piszesz, że nie problem zmienić sposób obsługi requestów od Ajaxa aby

    Ja u siebie robie tak, normalne requesty:
    http://www.domain.tld/cos/gdzies
    a ajaxem dodaje sobie parametr:
    http://www.domain.tld/cos/gdzies/type:ajax

    i tutaj sobie zwracam albo jsona albo kawalek htmla z 'srodka' strony,
    no więc masz racje, te urle są różne ;)

    --
    Tomek
    http://www.ttmath.org

  • 19. Data: 2012-12-22 19:37:14
    Od: "Izaak Goldstein" <i...@n...tk>

    W dniu 17.12.2012 o 16:04 Marek <p...@s...com> pisze:

    > Witam,
    >
    > Mam pewien kłopot z zastosowaniem tej technologii przy operacjach
    > wymagających bezpieczeństwa. Hipotetyczny przykład:

    Cokolwiek robisz, robisz to źle. Serio i bez złośliwości.
    A po przeczytaniu całości dyskusji z Tomaszem stwierdzam, że nie potrafię
    ci pomóc :)

    --
    Izaak

  • 20. Data: 2012-12-22 21:38:14
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 22 Dec 2012 17:02:06 +0100, Tomasz Sowa napisał(a):

    > Ja u siebie robie tak, normalne requesty:
    > http://www.domain.tld/cos/gdzies
    > a ajaxem dodaje sobie parametr:
    > http://www.domain.tld/cos/gdzies/type:ajax

    Wystarczy pilnować nagłówka X-Requested-With, wiekszość bibliotek dodaje
    go automatycznie.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl