    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: Ajax - kwestie bezpieczeństwa
    Date: Fri, 21 Dec 2012 19:38:18 +0100

    W dniu 2012-12-21 12:15, Tomasz Sowa pisze:

    > A ja myślę że przekombinowałeś, też nie widzę różnicy czy to normalny
    > request czy przez ajax.

    Z pewnością przekombinowałem. Jednakże co do braku różnic w obsłudze
    requestów nie zgodzę się. Problem jest w tym, że otwarcie Ajaxa ma
    stronie nie zmienia jego URL. A więc w konsekwencji Ajax musi
    komunikować się albo z innym URL (wtedy różnica jest oczywista) albo
    jeśli z tym samym URL, to od strony skryptu PHP trzeba to uwzględnić.
    Przykładowo jeśli przyjmujemy model transakcyjny obsługi formularzy,
    gdzie ID transakcji zmienia się przy każdym requeście, to zobacz co się
    dzieje:
    1. PHP otwiera sobie formularz i ustawia w nim ukryte pole z ID bieżącej
    transakcji.
    2. Gdy submitujemy ten formularz, to PHP sprawdza czy ID transakcji się
    zgadza z bieżącym ID w systemie.
    3. Gdy teraz Ajax wtrącimy pomiędzy punkty 1 i 2, który ma za zadanie
    zmodyfikować wartość jakiegoś pola tego formularza, to jego request
    zmieni ID bieżącej transakcji na kolejny. Próba submitowania formularza
    w p. 2 nie powiedzie się.

    To pokazuje, że do obsługi równoległych requestów od Ajaxa trzeba
    wprowadzić odrębne zarządzanie transakcjami lub w ogóle ich nie
    obsługiwać dla tego typu wywołań. A więc taki model programistyczny
    będzie wymagał sporych przeróbek.

    Gdybyśmy zrezygnowali z Ajaxa na rzecz klasycznego podejścia to sprawa
    się upraszcza.

    1. PHP otwiera sobie formularz i ustawia w nim ukryte pole z ID bieżącej
    transakcji.

    2. Klikamy opcję ustawiania pola i zamiast Ajaxa otwiera się nam inny
    URL z formularzem i nowym ID transakcji. Formularz z p. 1 znika tym
    samym. Submitujemy ten nowy formularz i wracamy do poprzedniego URL.

    3. Znów się otwiera formularz z p.1 lecz z aktualnym numerem ID
    transakcji - innym niż w p. 1 i w p. 2 oraz z wypełnionym polem będącym
    skutkiem pracy formularza z p.2. Submitowanie tego formularza powiedzie
    się teraz.