    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
    Date: Wed, 10 Sep 2014 11:31:31 +0200

    W dniu 2014-09-10 10:26, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Z praktyki. Ustaw zapis w jpg i zrób dwa zdjęcia tego samego motywu, raz
    > ustawiając sRGB, a drugi raz AdobeRGB. Pliki różnią się wielkością o
    > około 10%, przynajmniej tak jest w Pentaxie o którym jest ta dyskusja.
    >
    > Ach, zapomniałem, przecież sposób kompresji jpg zmienia się z ilością
    > wykonanych zdjęć ;-)

    Przypomniał mi się dawny kawał o tym jak ruski naukowiec dopadł muchę,
    oberwał jej skrzydła położył na stole. Potem walnął pięścią w stół -
    mucha ucieka. Oberwał jej jedną parę nóg, walnął pięścią w stół - mucha
    znów ucieka. Gdy oberwał wszystkie nogi a mucha nie uciekła - wysnuł
    wniosek: mucha ogłuchła :-D

    Mniej więcej taka sytuacja ma miejsce w tym przypadku. Poniżej
    przygotowałem wyjaśnienie. Masz 4 identyczne co do zawartości i
    kompresji pliki JPG.

    ARGB z profilem ICC, rozmiar 9254:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7SEtpZ08
    tUGxuX1E/edit?usp=sharing

    ARGB bez ICC, rozmiar 9076:
    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7WWt3VE4
    weDFoSVU/edit?usp=sharing

    SRGB z profilem ICC, rozmiar 12271:
    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7TmZHX0t
    tbkF3aDQ/edit?usp=sharing

    SRGB bez ICC, rozmiar 9082:
    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7RkFpVUl
    EaVkzd1U/edit?usp=sharing

    Zwróć uwagę, że rozmiar ARGB i SRGB bez ICC praktycznie jest ten sam. A
    skąd różnice w wielkości? A stąd, że do jednych plików JPG coś
    dodatkowego niż obraz zostało doklejone a do innych nie. Różne aparaty
    fotograficzne działają różnie jeśli chodzi o sygnalizację, że plik jest
    ARGB lub SRGB (nie ograniczajmy się do Pentaxa, mówmy ogólnie). Niektóre
    dołączają profil ICC do ARGB a do SRGB już nie (włączają tzw SRGB tag).
    Inne żonglują tylko zapalaniem/gaszeniem 1 bitu (SRGB tagu) bez
    osadzania ICC. Wtedy wielkość pliku się praktycznie nie zmienia. Być
    może jeszcze jakieś informacje są doklejane.

    Od strony danych, obraz SRGB i ARGB jest dokładnie taki sam. Np. kolor
    zielony nasycony w obu przypadkach to (A)RGB(0,255,0). Różnica polega na
    interpretacji tego zapisu. W przypadku ARGB zielony jest znacznie
    głębszy. Przykładowo na moich monitorach wide-gamutowych, jeśli chcemy
    przedstawić SRGB(0,255,0) to kolor w ARGB należy stłumić do wartości
    (140,255,46). To gigantyczna różnica w wyglądzie ale... ilość
    potrzebnych bajtów do wyrażenia koloru w obu przypadkach jest IDENTYCZNA.

    Tak więc Twoja teza mówiąca o tym, że skoro RAW w Pentaxie jest taki sam
    co do wielkości to jest równoznaczne, że nie ma w nim różnic jest
    fałszywa. Różnice mogą być gigantyczne - może to być nawet inny
    sfotografowany obraz a wielkość może (nie musi) zostać niezmieniona. Nie
    ma związku jedno z drugim. Analogicznie z JPG - na wielkość pliku nie
    tylko obraz wpływa.

    Marek