  • 51. Data: 2021-11-17 19:49:21
    Temat: Re: AVR po latach
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/11/2021 19:25, Marek wrote:
    > A ten JS to uruchamiany jest przez soft napisany w czym? :)

    A kodzie maszynowym. W gruncie rzeczy.

  • 52. Data: 2021-11-17 20:14:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 17 Nov 2021 19:20:45 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Nie. Dałem Ci przykład dwóch programów, jeden w C drugi w C++.
    > Który
    > wykona się wolniej i dlaczego?

    Daj spokój, dobrze wiemy, że żaden z nich nie jest w C++. Przykład
    zły, bo oba kody skracają się do tej samej abstrakcji wspólnej dla
    obu języków. Ten drugi napisz porządnie w C++, pętlę zrób obiektowo i
    żeby proces zajął min 2GB ram. ;)

    --
    Marek

  • 53. Data: 2021-11-17 20:20:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 17 Nov 2021 19:48:46 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Krytukujesz "dlaczego 99% doftu w C++" jes krytyką języka.

    ?? Ja krytykuję jakość softu. Tak się składa, że najczęściej używane
    nacodzień jest w C++.
    Piszcie porządnie, wtedy krytyki nie będzie.

    > To można powiedzieć o dowolnym innym języku.

    Ale jakoś C++ obrywa najwięcej za wszystkie.

    --
    Marek

  • 54. Data: 2021-11-17 20:22:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 17 Nov 2021 19:49:21 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > A kodzie maszynowym. W gruncie rzeczy.

    Chyba maszyny do pisania.

    --
    Marek

  • 55. Data: 2021-11-17 20:27:06
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/11/2021 20:20, Marek wrote:
    > ?? Ja krytykuję jakość softu. Tak się składa, że najczęściej używane
    > nacodzień jest w C++.
    > Piszcie porządnie, wtedy krytyki nie będzie.

    Piszemy porządnie. Ale nie wszyscy.

    > Ale jakoś C++ obrywa  najwięcej za wszystkie.

    Nie zauważyłem. Być może tylko Ty jesteś tym tłumem krytykującym C++ za
    wydajność.

  • 56. Data: 2021-11-17 20:32:08
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/11/2021 20:14, Marek wrote:
    > Daj spokój, dobrze wiemy, że żaden z nich nie jest w C++.

    Jeden z nich na pewno jest.

    Na tym polega proble m ludzi związanych z embedded. Wydaje im się, w
    swojej ignorancji, że kod C++ to biliardy klas, i eniony templejtów.

    Tymczasem to bardzo dużo małych, drobnych detali które czynią ten język
    *bardzo* przydatnym w embedded, bez narzutu wydajności.

    > Przykład zły,
    > bo oba kody skracają się do tej samej abstrakcji wspólnej dla obu
    > języków.

    To dalej oznacza, że jeden z nich na pewno jest w C++.

    > Ten drugi napisz porządnie w C++, pętlę zrób obiektowo i żeby
    > proces zajął min 2GB ram. ;)

    To jest właśnie opinia niedzielnego programisty embedded o C++. Z nią
    walczę.

    Ale ale ... zmartwię Cię. Niektóre porządnie napisane przykłady z
    *klasami* kompilują się do wydajnijszego kodu, niż goła pętla w C... to
    dlatego że C++ zawiera więcej konstrukcji pozwalajacej wyrazić cel, a
    nie tylko metodę jego osiągnięcia, wiążac kompilatorowi ręce.

  • 57. Data: 2021-11-17 20:33:50
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/11/2021 20:22, Marek wrote:
    > Chyba maszyny do pisania.

    To tylko taki żart, że wydajność JS jest niby z winy embedowania go do C++.

    Wszystko jest embedowane do kodu maszynowego, na końcu. To on jest
    wszystkiemu winien.

  • 58. Data: 2021-11-18 00:06:29
    Od: ptoki <s...@g...com>

    środa, 17 listopada 2021 o 13:15:03 UTC-6 Marek napisał(a):
> [...]
    > zły, bo oba kody skracają się do tej samej abstrakcji wspólnej dla
    > obu języków. Ten drugi napisz porządnie w C++, pętlę zrób obiektowo i

    Pozwol ze sie wlacze sie w dywagacje.
    Problem tutaj jest nie w tym co moze zrobic C++ i C albo asembler tylko w tym co
    ludzie sobie pisza.
    Jeden mowi ze C++ to kobyla a drugi mowi ze nie bo on robi w C++ i programy mu
    wychodza nieduze.
    Jeden mowi ze arduino to gówno bo cos tam zmontowal i mu pamieci zabraklo albo sie
    sypalo a drugi powie ze on zrobil co innego, uzyl innych bibliotek i mu dzialalo
    dlugo, wydajnie i stabilnie.

    Problem jest w tych generalizacjach.
    Zeby temat wyjasnic trzeba by to samo zagadnienie zaimplementowac w obu srodowiskach,
    porownac kod wynikowy i stabilnosc/szybkosc dzialania.
    Nikt tego nie zrobi, klocic mozna sie tedy do zarzygania.

    I druga uwaga:
    Sporo softow dzis jest powolna nie dlatego ze jest obiektowa czy napisana w
    kompilatorze takim czy owakim tylko dlatego ze albo jest okrutnie skomplikowana albo
    zbyt wiele procesow wewnetrznych zalezy od siebie i od asynchronicznych procesow
    zewnetrznych.

    Czemu KDE dziala wolno? Trza by zapuscic profiler. Trza by oblozyc go tcpdumpem i
    straceami.
    Wtedy mozna sie dokopac czemu tyle muli.

    I w praktyce moze sie okazac ze to nie jezyk jest winny a po prostu zawilosc
    aplikacji ktora sobie cos tam zbiera, monitoruje i nie czysci listy (tak jak to
    robil, i moze robi windows) przez co monitoruje mase smiecia co nikomu potrzebne nie
    jest. Ale to nie wina C++.

    Jedno dodam na koniec.
    Bardzo duzo dzis sie odbywa synchronicznie przez siec. Albo pol asynchronicznie (user
    czeka, nic kliknac nie moze a apka odpytuje zdalny interfejs czy cos sie juz zrobilo
    czy nie).
    I te sprawdzenia niestety sa czesto uruchamiane szeregowo a do tego logika aplikacji
    czeka na choc jedno uaktualnienie kazdego statusu zeby userowi cos tam pokazac.

    Otwierasz file managera a on odpytuje wszystkie dyski, wszystkie sieciowe udzialy,
    jakiegos blututa, pendrive i to w dobrych okolicznosciach trwa i w efekcie okienko
    zamiast pojawic sie natychmiast i potem odswierzyc 2-4-10 razy rysuje sie raz ale po
    sekundzie lub dwu.

    W tym czasie user czeka.
    Czy to sie da obejsc? Nie sadze. Moze wycinajac pewne funkcje by sie dalo ale IMHO z
    paru powodow to zaklete kolko.

    Czy bedzie lepiej? Tez nie sadze. Jak widze ile sie gówna produkuje bo w webie jest
    szybciej/prosciej to jestem przekonany ze nie bedzie lepiej.

  • 59. Data: 2021-11-18 02:37:58
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > No poda?em przyk?ad siebie jako usera u?ywaj?cego od 25 lat g??wnie
    > softu C++ i ci?gle tak samo korbi jak korbi? 25 lat temu. I tylko
    > dzi?ki wzrostu wydajno?ci CPU i ilo?ci ramu rozw?j tego softu nie
    > doprowadzi? do kompletnej jego nieuzywalno?ci (mam na my?li s?ab?
    > responsywno?? czy u?ycie zasob?w).

    To ze programy dzialaja powoli jest niezalezne od jezyka. Po
    prostu tak dziala prawo Parkinsona: programy zuzywaja cale
    dostepne zasoby (w tym czas). Jedyny sposob na powiekszenie
    szybkosci to "zmniejszenie" zasobow, tzn. gdyby userzy sie
    zbuntowali i odmowili uzywania nowych programow.

    Przy tym wymagania stawiane desktopowym programom mocno
    sie roznia od embedded, wiec to co sie dzieje na desktopach
    to jest nie na temat jak piszemy o programowaniu MCU.

    W embedded prawo Parkinsona tez dziala, ludzie wstawiaja
    Raspberry Pi z 1GB RAM i 1GHz zegarem w miejsca gdzie
    lepiej by dzialal MCU z 16k flashu i zegarem kilka-kilkadziesiat
    MHz.

    Wracajac do C++ na MCU: jest sporo przykladow programikow
    ktore robia proste ale pozyteczne rzeczy napisanych w C++
    gdzie kod jest ponizej 3 kB. Oczywiscie w 3 kB kodu
    wynikowego nie da sie wrzucic wszyskich ficzerow C++,
    ale wlasnie o to chodzi: uzywasz to co jest potrzebne
    a reszte pomijasz. No i sa pulapki: jak Ci przyjdzie
    do glowy zlinkowac program z libstdc++ to masz ponad
    100kB w plecy...

    --
    Waldek Hebisch

  • 60. Data: 2021-11-18 12:14:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 18 Nov 2021 01:37:58 +0000 (UTC), a...@m...uni.wroc.pl
    wrote:
    > To ze programy dzialaja powoli jest niezalezne od jezyka. Po

    Tak, to wiemy. Cały czas zwracam uwagę, że nie krytykuję C++ tylko
    programy w nim napisane źle.

> [...]
    > szybkosci to "zmniejszenie" zasobow, tzn. gdyby userzy sie
    > zbuntowali i odmowili uzywania nowych programow.

    Ależ ja o tym mówię od 40 lat, pierwsze prawo konsumenta: nie
    konsumować! Ale to niestety nie działa. Przez to mamy DRM i inne
    upierdliwości. Gdyby ludzie zaprzestali kupować sprzętu z DRM
    musiałoby to zniknąć z rynku.

    > Przy tym wymagania stawiane desktopowym programom mocno
    > sie roznia od embedded, wiec to co sie dzieje na desktopach
    > to jest nie na temat jak piszemy o programowaniu MCU.

    Oczywiście, moja dygresja dotyczy tego co się dzieje w desktopach.

    --
    Marek