  • 11. Data: 2010-12-06 09:50:38
    Temat: Re: AVR i zakłócenia
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "pawel" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:idi1hg$e4c$1@news.onet.pl...
    > Co ciekawe układ potrafi się zresetować już w momencie przyłożenia jednego
    > końca pincety
    > do masy jeszcze zanim przyłożę drugi jej koniec do tego wejścia.

    Pinceta (a raczej twoje ciało) odbiera zakłócenia i przepuszcza je przez
    masę płytki do ziemi. Przepływające przez masę prądy mogą mieć takie skutki.
    Te prądy można zmniejszyć wstawiając duże impedancje (ja stosuję koraliki
    1k/100MHz) w doprowadzenia zasilania płytki.
    Rodzi się szereg pytań:
    - czy w warstwie masy nie masz jakichś otworów - na przykład jakąś ścieżkę
    zdarzyło się poprowadzić na warstwie masy,
    - czy każdy pin VCC procesora ma swój kondensator (SMD 10-100n) najkrócej
    jak się da do warstwy masy,
    - czy procesor jest w obudowie SMD,
    - czy ścieżka połączona z pinem reset nie jest przypadkiem dłuższa niż
    jakieś 10mm,
    - czy o każdym wejściu i wyjściu procesora pomyślano pod kątem tłumienia
    zakłóceń emitowanych lub odbieranych.

    Gdzieś w internecie widziałem kiedyś taką check-listę, którą należy
    przejrzeć, zanim projekt płytki się zatwierdzi, ale nie chce mi się teraz
    szukać.

    Do testowania takich problemów w warunkach domowych nadaje się:
    - piezoelektryczna zapalarka do gazu (na przykład iskry do leżącej koło
    płytki pincety)
    - komórka (nawiązanie połączenia w pobliżu płytki)

    W zapalarce ("EWA" kupiona za parę zł w 2002):
    - przedłużyłem sobie (drutem fi 1mm) środkowy przewód jakieś 7mm poza
    zewnętrzną blaszkę,
    - okryłem go izolacją do równi z czołem tej blaszki,
    - wyprowadziłem z tyłu około 1m kabelka (połączony z tą blaszką) z wtyczką
    bananową.
    Czasem korzystam z iskry między tym środkowym pinem a blaszką, czasem
    zbliżam to do pincety tak, że skaczą od razu dwie iskry od blaszki i od
    bolca do pincety, a czasem łączę kabel do masy układu i puszczam iskry na
    piny złącz urządzenia.

    > Docelowo to wejście ma być na kabelku ok. 5m. Ale nie wiem czy to ma sens

    Najmniejszego.

    Moim zdaniem najlepiej założyć, że na każdym wyprowadzonym z płytki
    przewodzie może pojawić się impuls ESD (np. 4kV) i tak zaprojektować
    wejście, aby to nie uszkadzało urządzenia, ani nie powodowało błędnego
    zadziałania procesora.

    Powiesiłem kiedyś na wejściu klawisza (był jeden, podwieszony 10k)
    kondensator 100n a dalej 100k i diodę Zenera i to był błąd. ESD przeładowuje
    100n do kilkudziesięciu V, on się powoli rozładowuje i procesor "widział"
    dość długie normalne naciśnięcie klawisza, gdy ktoś naładowany (ujemnie) od
    wykładziny tylko dotknął nalepki w której był zrobiony ten klawisz.
    Zmieniłem to na DZ, a dalej 100k i 100n i ESD nie dociera do procesora.
    Pierwsze rozwiązanie wynikało z tego, że podobno nie wszystkie diody Zenera
    wytrzymują ESD (ma kilka A) i bałem się przepalenia diody.
    P.G.

  • 12. Data: 2010-12-06 10:07:36
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    Chyba pomogło.
    Zamknąłem to to w obudowie od starego zasilacza komputerowego i masę płytki
    w miejscu podłączenia do niej zasilacza 12V spiąłem z tą obudową.
    Kabelek na wejściu ma ok. 5 metrów i nic się jak na razie nie dzieje.
    Oczywiście pomyślę jeszcze o zabezpieczeniu wejścia.

    Dziękuję za wszelkie rady.
    Pozdrawiam
    Paweł

  • 13. Data: 2010-12-06 22:26:30
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    A mnie naszło, że Atmel strasznie nieodporny na zakłócenia jest!
    Ostatnie _zakłócenia_ w gospodarce skutecznie go resetują, wkurzając
    mnie przy okazji za każdym razem kiedy zapytam _kiedy to dostanę_ :(

    Miłego.
    Irek.N.

  • 14. Data: 2010-12-07 11:36:31
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 06/12/2010 22:26, Irek N. wrote:
    > A mnie naszło, że Atmel strasznie nieodporny na zakłócenia jest!
    > Ostatnie _zakłócenia_ w gospodarce skutecznie go resetują, wkurzając
    > mnie przy okazji za każdym razem kiedy zapytam _kiedy to dostanę_ :(

    Nie tylko Atmel. Coraz wiecej rzeczy jest dostepnych 'za pol roku' albo
    i lepiej ;-(

    --
    Jerry1111

  • 15. Data: 2010-12-08 21:28:55
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    Jeszcze jedno pytanie -- może naiwne, ale na wszelki wypadek:
    czy ustawiasz BODEN?

    R.

  • 16. Data: 2010-12-09 09:38:32
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    >Jeszcze jedno pytanie -- może naiwne, ale na wszelki wypadek:
    >czy ustawiasz BODEN?

    Nie ustawiam. Powinienem?
    Może mieć to jakiś wpływ na zewnętrzne zakłócenia?

    Paweł

  • 17. Data: 2010-12-09 10:26:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp>

    > Nie tylko Atmel. Coraz wiecej rzeczy jest dostepnych 'za pol
    > roku' albo i lepiej ;-(

    Pamiec macie dobra, ale krotka.

    Juz raz tak bylo :-)

    J.

  • 18. Data: 2010-12-09 13:25:27
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    > Pokombinuję.
    > U mnie właśnie wisi niepodłączony.

    No gratuluję - wiszące piny w środowisku przemysłowym. Ja bym na to nie
    wpadł.

  • 19. Data: 2010-12-09 18:25:55
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > No gratuluję - wiszące piny w środowisku przemysłowym. Ja bym na to nie
    > wpadł.

    Nie ma czego. Podciągnięcie opornikiem lub opornikiem i kondensatorem nic
    nie dało.

    Pozdr.
    Paweł

  • 20. Data: 2010-12-10 22:24:45
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 09/12/2010 10:26, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp>

    > Pamiec macie dobra, ale krotka.
    >
    > Juz raz tak bylo :-)

    Taaa, z 15 lat temu jak nagle polscy przedstawiciele/dystrybutorzy
    przestali dostawac stock na kreche i musieli za niego gotowka placic -
    wtedy wszystko nagle w PL zrobilo sie jak 'jedna paleta za 16 tygodni'...

    --
    Jerry1111