  • 1. Data: 2010-12-06 06:57:52
    Temat: AVR i zakłócenia
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    Witam.

    Mam płytkę z układem atmega32-16PU pracującym z zegarem 4MHz.
    Jest na niej wejście cyfrowe podciągnięte wewnętrznie do zasilania 5V.
    Program jest bardzo prosty. Gdy zewrę to wejście do masy ma zaświecić
    się dioda.
    Układ w warunkach domowych działa bez problemu.
    Niestety gdy zabrałem go w środowisko gdzie są siejące falowniki to gdy
    zwieram to wejście
    program potrafi się zresetować. Dzieje się to oczywiście losowo.
    Zwieranie tego wejścia do masy testuję zwykłą krótką pincetą.
    Co ciekawe układ potrafi się zresetować już w momencie przyłożenia jednego
    końca pincety
    do masy jeszcze zanim przyłożę drugi jej koniec do tego wejścia.

    Da się to jakoś wyeliminować?
    Płytka jest bez obudowy. Czy zamknięcie jej w jakiejś metalowej obudowie
    może coś pomóc?

    Docelowo to wejście ma być na kabelku ok. 5m. Ale nie wiem czy to ma sens
    jeżeli
    sama pinceta działa jak antena?

    Dziękuję za pomoc
    Pozdrawiam
    Paweł

  • 2. Data: 2010-12-06 07:24:31
    Temat: Re: AVR i zakłócenia
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Użytkownik "pawel" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam.
    >
    > Mam płytkę z układem atmega32-16PU pracującym z zegarem 4MHz.
    > Jest na niej wejście cyfrowe podciągnięte wewnętrznie do zasilania 5V.

    Co to znaczy wejście cyfrowe? Goła nóżka procesora wyprowadzona na zewnątrz?

    Maciek

  • 3. Data: 2010-12-06 07:33:45
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    >Co to znaczy wejście cyfrowe? Goła nóżka procesora wyprowadzona na
    >zewnątrz?

    "Gołe" wejście PD2 procesora wyprowadzone do zacisku na płytce.
    Ale chyba wejście nie ma tu istotnego znaczenia skoro układ resetuje się już
    po
    przyłożeniu pincety do masy.

    Czy zamknięcie całości w metalowej obudowie i przyłączenie masy do tej
    obudowy
    może pomóc?

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 4. Data: 2010-12-06 08:03:21
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    > "Gołe" wejście PD2 procesora wyprowadzone do zacisku na płytce.

    Jeżeli to tego wejścia ma być podłączone 5m przewodu, to zapomnij o czymś
    takim. "Przepuść" to wejście przez transoptor, jeżeli można, masę podłącz do
    ziemi (do przewodu PE).

    Maciek

  • 5. Data: 2010-12-06 08:07:20
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2010-12-06 08:33, pawel pisze:

    > Ale chyba wejście nie ma tu istotnego znaczenia skoro układ resetuje się
    > już po
    > przyłożeniu pincety do masy.

    Wróżka pojechała na narty. Pokaż schemat i projekt PCB.

    > Czy zamknięcie całości w metalowej obudowie i przyłączenie masy do tej
    > obudowy
    > może pomóc?

    Skoro i tak musisz do wejścia podłączyć kilka metrów przewodów, to
    raczej nic to nie da.

  • 6. Data: 2010-12-06 08:11:39
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    On 06.12.2010 07:57, pawel wrote:
> [...]
    > Układ w warunkach domowych działa bez problemu.
    > Niestety gdy zabrałem go w środowisko gdzie są siejące falowniki to gdy
    Pokombinuj z pinem RESET - mialeme podobne problemy w 90s2313. U mnie
    okazalos sie ze najlepiej ten pin zostawic wiszacy.

  • 7. Data: 2010-12-06 08:26:55
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Co ciekawe układ potrafi się zresetować już w momencie przyłożenia
    > jednego końca pincety
    > do masy jeszcze zanim przyłożę drugi jej koniec do tego wejścia.

    Zwykle przyczyną tego zjawiska jest nieprawidłowy układ ścieżek.
    Szczególną uwagę zwróć na masę i zasilanie.
    Myślę, że układ jest bardzo wrażliwy na zakłócenia i będzie się
    resetował z różnych powodów.

    Paweł

  • 8. Data: 2010-12-06 08:30:34
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Pokombinuj z pinem RESET - mialeme podobne problemy w 90s2313. U mnie
    > okazalos sie ze najlepiej ten pin zostawic wiszacy.

    Pokombinuję.
    U mnie właśnie wisi niepodłączony.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 9. Data: 2010-12-06 09:40:31
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Pokombinuj z pinem RESET - mialeme podobne problemy w 90s2313. U mnie
    > okazalos sie ze najlepiej ten pin zostawic wiszacy.

    Hmm, z mojego doświaczenia wynika, że właśnie wiszący powoduje największe
    problemy...
    EM

  • 10. Data: 2010-12-06 09:47:02
    Od: Górski Adam <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 12/6/2010 07:57, pawel pisze:
> [...]
    > może coś pomóc?
    >
    > Docelowo to wejście ma być na kabelku ok. 5m. Ale nie wiem czy to ma

    Kolega skieruje to pytanie do zwolenników AVR - bo jakoś nic nie mówią.

    Adam