  • 11. Data: 2023-09-12 14:15:19
    Temat: Re: 5G
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    1634Racine <m...@...cbqebml> wrote:

    > "sie" lepiej by zabrali za optymalne technologicznie wykorzystanie 4G, by
    > nie wspomniec o... 3G,

    3G zabili (niektórzy już, inni może dopiero zabiją), bo kłóci się z jednym
    pasmem używanym w 4G.

    --
    Gdzie kojarza się dobrane pary?
    W akademiku! Przed pierwszym kazdego miesiaca studentka jest gola,

  • 12. Data: 2023-09-12 14:23:52
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 12 września 2023 o 13:45:13 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
    > Rok temu na targi poszliśmy z biletami też w telefonie. Dużo nie
    > brakowało a syn skakał by przez te kołowrotki.
    > Jutro też idziemy na te same targi, zobaczymy czy jest postęp w
    > technologii. ;)

    Postęp (lub regres, kto wie) może być wtedy, jeśli masz nowy telefon ;P
    Zmienią czytniki dopiero jak budynek zburzą.
    W gdańskim Hevelianum kupiłem przez net, drukarki nie było pod ręką,
    więc wybrałem się ze smarkofonem (z kartą aero2),ale pan w recepcji mi wydrukował:
    "żeby nie było problemów z przechodzeniem przez bramki" ;P

    Z tymi bramkami to jest jakaś masakra, na Okęciu też ciężko wczytywały,
    już te w Tiranie lepiej działały.
    Ale z drugiej strony ręczne czytniki, jakie mają w PKP albo w teatrach, radzą sobie
    nieźle.

  • 13. Data: 2023-09-12 14:27:17
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Arnold Ziffel <a...@h...invalid> napisał(a):
    > 3G zabili (niektórzy już, inni może dopiero zabiją), bo kłóci się z
    > jednym pasmem używanym w 4G.

    Hm, tylko co z telefonami 4G, które nie mają VoLTE i na czas rozmowy
    głosowej przełączają się na 3G? Przestają działać, czy jest na to może jakaś
    sprytna sztuczka operatorów?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 14. Data: 2023-09-12 14:27:23
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 12 września 2023 o 14:19:24 UTC+2 Arnold Ziffel napisał(a):

    > 3G zabili (niektórzy już, inni może dopiero zabiją), bo kłóci się z jednym
    > pasmem używanym w 4G.

    Ale którym?
    Przecież można na stacjach wyłączyć używanie akurat jednego pasma.
    Albo mieć np. tylko jedno dziwaczne, jak aero2 miało UMTS 900MHz
    (i LTE 2600MHz, którego chyba nigdy nie uruchomiło) - trzeba było specjalne
    modemy kupować, bo większość obecnych na rynku miała tylko 2100MHz.
    Lub ew. przekazać to jedno "kłócące" pasmo do 4G i zostawić 3G na innych.
    Ale w sumie im się nie dziwię, że wyłączyli 3G w ogóle, po co utrzymywać
    stacje, z których nikt nie korzysta - tzn. ja bym korzystał - a które pewnie i tak
    właśnie kończyły resurs.
    Lepiej zwolnić miejsce na masztach na stacje 4G i 5G.

  • 15. Data: 2023-09-12 14:32:58
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 12 września 2023 o 14:27:18 UTC+2 Grzegorz Niemirowski napisał(a):
    > Hm, tylko co z telefonami 4G, które nie mają VoLTE i na czas rozmowy
    > głosowej przełączają się na 3G? Przestają działać, czy jest na to może jakaś
    > sprytna sztuczka operatorów?

    Ło matko, to są takie?
    No cóż, ja nadal chodzę z nokiami E51 i 6230i.
    Chodzę i gadam w zasadzie bez problemów, choć czasem bywa robot voice.
    Większy problem mam z bateriami do nich - tzn. te do 6320i jakoś lepiej sobie radzą,
    gorzej z E51 - jak ostatnia spuchła i za 90zł udało mi się skądś zamówić leżaka
    bez gwarancji to mam tylko w porównaniu z tą spuchniętą o tyle lepiej, ze mogę
    spokojnie
    zamknąć klapkę, ale trzyma tyle samo - jak naładuję w piątek w poniedziałek rano już
    "na wyczerpaniu" :(

    Ale pomijając zboczeńców, "normalni" od wprowadzenia LTE wymienili już telefon min. 2
    razy,
    więc i oni mają z pakietowym gadaniem i ich dzieci również.

    A w ostateczności przełączają się na 2G - tu jeszcze zasięg jest wszędzie,
    przynajmniej w idei.
    Tylko pewnie "jakoś marnie działa internet jak gadam" ;>
    Ale to i tak lepiej niż w czasach urządzeń "class A", "class B", "class C" - "class
    A" chyba nie występowały.

  • 16. Data: 2023-09-12 14:36:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Arnold Ziffel napisał:

    > 3G zabili (niektórzy już, inni może dopiero zabiją), bo kłóci się
    > z jednym pasmem używanym w 4G.

    Co znaczy "się kłóci" i co znaczy "zabili"? Potrzeby coraz większe,
    eter nie jest z gumy, więc korzysta się z nowych technologii, które
    potrafią lepiej wykorzystać pasmo. To samo z 1G (NMT) na 450 MHz --
    też przejęte przez LTE.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2023-09-12 14:40:24
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 12 września 2023 o 14:08:21 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Do czasu. Z 2G już mogą być porblemy. Przez Nokię 6310i gadałem dokąd
    > się dało. A przestało się dawać, gdy zaczęto mi zwracać uwagę, że jestem
    > poza zasięgiem. Akurat wtedy, gdy przebywam w samym centrum Warszawy,
    > niedaleko BTS numer 1. Zwróciłem pilniejszą uwagę na telefon -- sygnał
    > stuprocentowy czasem nagle spadał do zera. Zupełnie jakby BTS nie miał
    > już dla mnie wolnego kanału, a poprzedni akurat zajął ktoś inny.

    Oczywiście do czasu aż plus wyłączy 3G - zresztą już chyba powoli wyłącza,
    "rozrzedzając" sieć, bo w domu kilka lat temu miałem wszystkie "kreski",
    a teraz zwykle jedną lub dwie - ale różnicy w prędkości nie widać,
    czasem coś się przytnie, ale to i żona narzeka - z abo w plushu - że czasem
    jej net zwalnia z tej strony mieszkania, a z drugiej chodzi OK (ale ona na 4G).

    A gdzie jest BTS nr 1? No i nr 1 której sieci (chyba że numery są unikalne w PL,
    a nie w sieci)?

    2G na pewno wyłączą później niż 3G, bo to jest jednak wspólny mianownik.
    Ale bardzo możliwe, że w centrum Warszawy znajdziesz 8 klientów gadających na 2G,
    bo obstawiałbym, że centrum Warszawy nie ma żadnego dogęszczenia 2G,
    komórka jest taka sama jak na resztę kraju, no może troszkę mniejsza bo budynki
    wysokie.
    No i sporo emerytów mieszka ;P
    A skąd brałeś baterie do tej 6310i? Dawno poszła do lamusa?
    Ja bym nadal używał kochanej 8210 gdyby nie zmarła była już przed laty :(
    To był panie model, bajer, luz i szpan - skóra, fura i komóra.
    Nie taka z jaką jeden burak przyszedł do kina relax i gadał z widowni - taki aparat
    normalnie biurkowy... Ciekawe, ile bateria trzymała.

  • 18. Data: 2023-09-12 14:52:24
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Grzegorz Niemirowski w news:udpc37$k7b$1$grzegorz@news.chmurka.net
    > Ale przecież 5G jest ulepszeniem 4G. Wczytaj się w treść standardów i
    > porównaj, bo wydajesz się bazować na reklamach.

    nie bazuje na reklamach,ale Ty bazujesz na wierze w deklarowany postep, tzn,
    ze on _jest_ , skoro zmienilo sie pudelko, a nawet sznurowadla w butach na
    mocniejsze.
    A to wyglada tak: postep jest ,ale tez go nie ma. Na tym to polega. I teraz
    pytanie: czy Ty wiesz, co ja mam na mysli? Widac, ze nie.

  • 19. Data: 2023-09-12 14:55:00
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 12 września 2023 o 14:36:20 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > eter nie jest z gumy, więc korzysta się z nowych technologii, które
    > potrafią lepiej wykorzystać pasmo. To samo z 1G (NMT) na 450 MHz --

    Może i można i tak - ale GSM-R chyba też (czy to może na 140MHz?)?
    A już nie ma tej telefonii, co na NMT450 robiła "telefony stacjonarne"?

  • 20. Data: 2023-09-12 14:55:50
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    1634Racine <m...@...cbqebml> napisał(a):
    > nie bazuje na reklamach,ale Ty bazujesz na wierze w deklarowany postep,
    > tzn, ze on _jest_ , skoro zmienilo sie pudelko, a nawet sznurowadla w
    > butach na mocniejsze.

    Bazuję na dokumentach LTE i 5G, implementowałem te protokoły zawodowo.

    > A to wyglada tak: postep jest ,ale tez go nie ma. Na tym to polega.

    Tak napisałem, czytaj ze zrozumieniem.

    > I teraz pytanie: czy Ty wiesz, co ja mam na mysli? Widac, ze nie.

    To wyjaśnij. Ja widzę tylko wylewanie żali, bez merytoryki ani znajomości
    tematu.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/