  • 11. Data: 2013-07-09 23:03:12
    Temat: Re: 4K Ultra Hight Definition TV
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    A ja sobie po nastu latach w końcu zanabyłem televizor... trochę za mały
    do pokoju, ale za to FHD i wiesz co stwierdzam?
    Jakość jest całkowicie wystarczająca, a czasami wręcz za duża. Zaczyna
    się człowiek łapać na tym, że aktorzy mają piegi, jakieś zmarszczki i w
    ogóle nie są tak ładni jak się wydawało. Czasami to rozprasza.
    Jest też kwestia niedoróbek i wpadek w filmach. Przykra sprawa widzieć
    jak 007 walczy z boa... szmacianym boa... tia... :)

    Tak więc 4k jasne że chętnie, ale na zasadzie jak mi dadzą (czyli pewnie
    nieprędko). Podobnie zresztą z 8k, o ile to kiedykolwiek wejdzie, a nie
    zdechnie jako "case study".

    Miłego.
    Irek.N.

  • 12. Data: 2013-07-09 23:58:13
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 9 lipca 2013 15:31:27 UTC+2 użytkownik l...@g...com napisał:

    > Ja tam sie nie znam. Wiem swoje. Ten sam film skompresowany divixem czy xvidem
    puszczony na laptopie i tv philips to dwie rozne bajki. Na laptopie widac czesto,
    zbyt czesto kwadraty, na TV wpatruje sie i jakos ich nie widze. A przekatna TV jest
    ok. 3x wieksza niz matryca laptopa. Nie wiem jak oni to zrobili, ale obraz w
    telewizorni jest duzo lepszy. Moze to sprawa dekodera sprzetowego w odtwarzaczu a
    moze algorytmy poprawy obrazu w TV.

    Tam xvid albo divix. Weź AVCHD. Ściśnięty idzie z prędkością 24Mb/s. Po rozpakowaniu
    strumień danych jest z kilka razy większy. Kawał komputera potrzeba żeby taki sygnał
    poszedł. A telewizor za 450 złotych sobie z tym radzi bez problemu. Oczywiście ze to
    sprzętowo musi być robione.

  • 13. Data: 2013-07-10 01:11:21
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > No to cóś przykrótko.

    Nie chcą dać w pakiecie 250...

    > Po systemie, to nawet nikt się nie spodziewa, że wydoli. Dzisiejsza karta
    > graficzna, to nie jest coś, co jak drzewiej bywało, służy do pokazywania
    > obrazków wydumanych przez komputer. Ona sama musi wykazać się fantazją,
    > bo inaczej transmisja nie wydoli.

    Zgadza się. Po prostu mam starocia (Palit GeForce 7300GT), a sprzedawca
    lojalnie mnie uprzedził, że karta ta nie nadaje się do bardziej wymagających
    spraw.

    > Można przy tym zauważyć, że nie jest to wcale nowy pomysł. Podobnie jest
    > w naszym oku. Kabelków w nerwie wzrokowym jest mniej, niż receptorów

    Coś kole miliona ponoć.

    > siatkówki. Obróbka obrazu robiona jest przed wysłaniem do mózgu.

    Dziwnie to wygląda. Nie mam weny teraz tego zgłębiać.

    > I proszę pana patrzy tak: w prawo, potem patrzy w lewo, prosto. I nic.
    > Dłużyzna, proszę pana. A tło się nie zmienia. I nie ma różnicy, czy raz

    A, to o to chodzi - tak, to prawda. I obserwuję to oglądając filmy fullHD,
    czy choćby HD-Ready. Objawia się zarówno w transmisji, jak i wyświetlaniu.
    Ale jednak czasem coś się dzieje na całym obszarze. No i wtedy już nie ma
    tak samo.

    > na czas jakiś przełano je w rozdzielczości HD, czy 4HD. A weźmy jeszcze
    > takiego aktora. Zagranicznego. Gra filmie, kryminalnym, co cała akcja
    > dzieje się w Szkocji. Byłem kiedyś na takim filmie w kinie, to całkiem co
    > innego niż polski film. Tam mgły są cały czas. A treść obrazu jest taka,
    > że już w ogole nie ma znaczenia, w ilu punktach się ja zrasteryzuje.

    Jarku, spoko, ja wiem, co decyduje... co może decydować o stopniu kompresji.
    Jak kiedyś dość dawno mówiono, że minutę przekazu ściśnięto do 30MB, to mi
    się to wydało mikroskopijne. Dziś, paradoksalnie, gdy 30MB nie stanowi już
    problemu (przy dobrych wiatrach mam to w 2-3 sekundy (!)), twierdzę, że to
    dużo. Oczywiście zakładając, że ilość treści podstawowej jest taka sama. Dla
    mnie nie problem jest strumieniować, jeśli tylko łącza wydolą (a wydolą)
    nawet 10 razy tyle. Już robiłem testy, gdzie mi prędkość wyskakuje ponad
    140Mbit/s. Ja widzę, jak różnie się ciągną i wyświetlają filmy (YT, ale nie
    tylko), w zależności od rozdziałki, treści obrazu i jakości materiału.
    Obserwując kompresję audio osobiście stwierdziłem, że dobrze zrobione 96kbps
    (MP3) zabrzmi dużo lepiej, niż chu^Hałowo zrobione 192, czy 256. Dlatego,
    jeśli tylko mogę, to nie szaleję z prędkością bitową, ale za to maksymalnie
    daję koderowi "w pizdę" - i 128 gra mi wystarczająco czysto i dobrze. Ale ja
    dbam o jakość procesu... Obrazków jeszcze tak dobrze nie rozkminiłem, tu
    więc tak żwawo się nie wypowiem... Ale i tu zauważam, że jak tworzący film
    przyłoży staranności do uzyskania dobrego wyniku, to uzyska przy takiej
    samej rozdziałce mniejszy plik, o lepszej jakości końcowej.
    Bo ja u siebie, na tym sprzętowym koderze/dekoderze, nie miałem scenek z
    rozmytymi szczegółami i 90% niezmiennego tła. Często scenki były mocno
    dynamiczne i szczególaste, przyglądałem się wtedy, czy proces się wyrabia,
    wyrabiał się. 2MB, z tego, co mówił kolega to ustawiający, to sensowne
    minimum, przy zejściu niżej już kwadraciło. Stąd moje pobieżne przeliczenie
    do 4K. Ja wiem, że kodek przy 4K ma więcej i inteligentniej do zrobienia,
    niż przy tradycyjnej TV.
    Ale innym razem o tym popytluję.

  • 14. Data: 2013-07-10 01:21:32
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Anerys <s...@s...pl> napisał(a):
    > Ale i tu zauważam,
    > że jak tworzący film przyłoży staranności do uzyskania dobrego wyniku,
    > to uzyska przy takiej samej rozdziałce mniejszy plik, o lepszej jakości
    > końcowej.

    W niektórych kodekach znaczenie ma zarówno koder jak i dekoder. Efekty
    zrobionego po łebkach (mało złożonego obliczeniowo i zapisującego mniejszą
    ilość danych) kodowania mogą zostać zniwelowane przed odpowiedni
    postprocessing wykonywany przez dekoder. Innymi słowy przy takiej samej
    jakości wynikowej możesz zdecydować, czy więcej mocy obliczeniowej ma zostać
    zużyte przez koder czy przez dekoder.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 15. Data: 2013-07-10 02:08:14
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Pawel O'Pajak" <o...@i...pl> wrote in message
    > Widzialem taki TV w sklepie, rzeczywiscie zwykly FHD wygladal przy tym jak
    > nieszczescie.

    Naprawdę? Ten FHD był dobrej jakości, może też Sony?

    > Taki telewizorek kosztowal chyba cos kolo 110kzl.
    > Well, nawet gdybym mial, to na inne rzeczy bym wydal,
    > nie widze powodu zeby zmieniac moj stary CRT dokad zyje (TV, nie ja), ale
    > skoro sa ludzie zdolni wydac 1,
    > czy 2 Mzl na samochod, to co to dla nich takie 4k.

    Mi chodzi o coś innego - 10 lat temu telewizor inny niż
    ten Twój CRT nie miał sensu, bo nie było źródeł sygnału
    które dawałyby lepszą jakość niż ten PAL czy NTSC...
    Teraz masz BluRay, Digital HDTV więc ma te 1080 linii sens.
    Ale nawet dziś zwykły DVD starego typu (PAL/NTSC)
    wygląda na takim telewizorze bardzo miernie w porównaniu
    do BluRaya - tam gdzie szczegółów nie ma to ich TV nie dorobi!

    Więc po jasnego grzyba taki telewizor 4K co ma dwa razy
    więcej linii w pionie i dwa razy więcej pikseli w poziomie
    (razem 4x więcej pikseli) skoro informacja dla tych pikseli
    jest interpolowana z mniejszej ich ilości w sygnale, podobnie
    jak obraz ze starego DVD jest "rozciągany cyfrowo" na HDTV?

    A jeśli nawet powstaną takie źródła sygnału jak kamery 4K
    to czy naprawdę jesteś w stanie zauważyć okiem różnicę??
    Nie bardzo mi się w to chce wierzyć gdy patrzę na transmisję
    cyfrową z anteny idącą 1080p na swoim Samsungu 1080p...
    Tam już szczegółów jest za dużo, powiedziałbym że rozpraszają
    uwagę od sceny gdy widzisz każdego pimpla na twarzy aktora!

  • 16. Data: 2013-07-10 02:09:53
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Irek N." <j...@t...tajny.jest> wrote in message
> [...]
    > Jest też kwestia niedoróbek i wpadek w filmach. Przykra sprawa widzieć jak
    > 007 walczy z boa... szmacianym boa... tia... :)

    Fajnie, bo właśnie odpisałem Pawłowi a teraz czytam Twoją wypowiedź
    i normalnie jakbyśmy się umówili wcześniej :-) To samo myślę - po cholerę
    4K skoro 1080p jest już takie dobre że czasem nadmiar szczegółów szkodzi?

    > Tak więc 4k jasne że chętnie, ale na zasadzie jak mi dadzą (czyli pewnie
    > nieprędko). Podobnie zresztą z 8k, o ile to kiedykolwiek wejdzie, a nie
    > zdechnie jako "case study".

    :-) Za darmo to nawet w mordę się nie dostaje...

  • 17. Data: 2013-07-10 02:24:23
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 9 lipca 2013 23:03:12 UTC+2 użytkownik Irek N. napisał:
> [...]
    >

    > Tak więc 4k jasne że chętnie, ale na zasadzie jak mi dadzą (czyli pewnie
    >
    > nieprędko). Podobnie zresztą z 8k, o ile to kiedykolwiek wejdzie, a nie

    jakosć zależy od ilości przesłanych informacji. Telewizja puszcza 4Mb/s a FHD idące
    po HDMI z amatorskiej kamery to 24 lub 26Mb/s. Miałem możliwość podłączenia aparatu
    pod projektor w kinie. Obraz był takiej jakości że przeciętny widz ma marną szansę
    stwierdzenia że coś jest nie tak.

  • 18. Data: 2013-07-10 02:53:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

    > Nie chcą dać w pakiecie 250...

    A właściwie do czego te 250? (pińcet bym rozumiał -- do dziennika
    telewizyjnego)

    > Zgadza się. Po prostu mam starocia (Palit GeForce 7300GT), a sprzedawca
    > lojalnie mnie uprzedził, że karta ta nie nadaje się do bardziej
    > wymagających spraw.

    Te wymagające sprawy, to jakie? Jedyny program, jakiego potrafię użyć,
    robiący coś konkretnego w karcie graficznej, to Google Earth. (Teraz
    sprawdziłem, mam GeForce 8400 GS -- jak kupowałem, to mi jakieś cuda
    obiecywali).

> [...]
    > Ale jednak czasem coś się dzieje na całym obszarze. No i wtedy już nie ma

    Wtedy działa uśrednianie oka. Ruchomy obraz, nawet z VHS, wygląda jeszcze
    jako tako. Ale stopklatka, to już kompletna beznadzieja. Tu jest podobnie
    -- wcale to nie musi być takie fajne, na jakie wyglądało.

    > Jarku, spoko, ja wiem, co decyduje... co może decydować o stopniu kompresji.
    [...]
    > Ale innym razem o tym popytluję.

    To może tak: im rozdzielczość większa, tym bliżej do grafiki wektorowej.
    Nawet jak ktoś się uprze (głupio), że "obraz ma być jak żyleta" (bzdura,
    na ogół wszystko jest bardziej mgliste, jak w tej Szkocji), to czy ostrze
    tnie ten czy sąsiedni piksel, jest obojętne. To co teraz mamy, wziąwszy
    pod uwagę możliwości oka, to już blisko grafiki wektorowej. Zwiększymy
    rozdzielczość, a i tak będzie można *treść przekazu* skompresować podobnie.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2013-07-10 02:56:35
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > i normalnie jakbyśmy się umówili wcześniej :-) To samo myślę - po cholerę
    > 4K skoro 1080p jest już takie dobre że czasem nadmiar szczegółów szkodzi?

    Ja myślę, że po (znacznej) części wina leży po stronie złego przygotowania
    przekazu, w połączeniu z dziwactwami urządzenia - gdzie szczegół, nie
    zniekształcony przez procedury kodowania i dekodowania, nie będzie raził,
    ale naruszony przez stratność może przeszkadzać, jak paproch w oku.
    Skojarzyło mi się z kodowaniem MP3, które niby stratnie to i owo odsiewa,
    (prawie) niezauważalnie zubożając przekaz... takie szumy śrutowe, to on
    nawet uwydatnia przy kodowaniu, nieznacznie, ale zauważalnie. To myślę, że
    podobna zależność mogła i tu zajść. Czasem oglądam filmy w YT, FHD, to już
    nie wspominam o chyba magicznym myśleniu, ze jak weźmie obrazek z
    kalkulatora (czytaj 240p) i przeskaluje do FHD, to nagle nabierze szczegółów
    i jakości... Wspominam o obrazach, które niby na serio powinny być fullHD, a
    jakby to jednak było przeskalowane HDReady, czy obiektyw nieostro, bądź zbyt
    miękko rysował. Tam zniekształcone szczegóły bardzo przeszkadzają, bo choćby
    ja, na siłę, usiłuję sobie wyobrazić te niedopchane szczegóły... i treść
    umyka. A jakbym widzial każdą ryskę na samochodzie, każdy włos na głowie,
    czy na *.* przy pornosie takie, jakimi są, bądź nie bardziej
    zniekształconymi, niż z możliwości procesu tworzenia przy włożonej należytej
    staranności (czyli np. p. Gienio nie bierze hurtem filmów, nastawia jakieś
    badziewiaste parametry do kodowania i sruu, leci bez nawet pobieżnego
    sprawdzenia)... to ja wtedy się nie krzywię.
    Parafrazując naszego JP2, zapytanego, czy biskupowi wypada jeździć na
    nartach... odpowiedział "Biskupowi nie wypada ŹLE jeździć na nartach".
    To ja powiem, że rażą ZŁE szczegóły.
    Tak ja to odbieram, subiektywnie.

  • 20. Data: 2013-07-10 03:11:31
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:kri5u1$8m3$1@news.icpnet.pl...

> [...]
    > jakości wynikowej możesz zdecydować, czy więcej mocy obliczeniowej ma
    > zostać zużyte przez koder czy przez dekoder.

    Ale to jest już takie wyskakiwanie powyżej własnego narządu. Jeśli koder
    czegoś nie wepcha, dekoder tego, przepraszam za mój francuski, nie wysra.
    Algorytmy mogą poprawić jakość obrazu/dźwięku, ale nie wydutkają szczegółu,
    którego nie ma, to nie jest znane z TV matrycowanie, dzięki któremu nie
    trzeba przesyłać koloru zielonego. Już ponad 10 lat temu zauważyłem
    zależność jakości dźwięku od obu stron, każda para koder-dekoder to samo
    grała inaczej. Ten sam MP3 jako tako posuwał spod WinAmp-a, ale Napster,
    który miał własną odtwarzarkę, kaszanił ten plik przeokrutnie. Systemowy
    grajek jeszcze inaczej to grał. Badziewny kodek dał badziewny rezultat po
    drugiej stronie. Podobnie szybko porzuciłem bardzo wygodny i niemożebnie
    szybki kodek X-ING, bo dawał tak fatalne rezultaty, że nic, tylko się
    powiesić (potwornie szarpał górę, z delikatnej perkusji ... wyleciała mi
    nazwa tej wysokotonowej podobnej do hihata, muskanej miotełką... robił
    dźwięk, jakby ktoś powoli srał na cienką blachę). I nic go nie dało rady
    poprawić, choć niewielkie różnice między dekoderami były. Co najwyżej
    dekoder mógł jakoś połatać artefakty, ale zgubionych szczegółów nie dorobił.