  • 11. Data: 2010-04-05 11:46:45
    Temat: Re: 3D szkodzi zdrowiu
    Od: "[MF] PL" <s...@w...pl>

    2010-04-05 13:06, Tomy M. napisal (a):
    > Hmmm ... nadal nie rozumiesz?
    > 160Hz miał mój monitor podzilić przez 2 (bo masz dwoje oczu
    > i okulary migawkowe na nosie) wychodzi 80Hz na jedno oko.
    > To nie jest mało, przy monitorze 17 cali CRT to jest nieźle.
    > Przy monitorze 19 cali już by migało. W monitorach CRT
    > nie tylko ilość Hz ma znaczenie lecz również przekątna
    > obrazu.

    Po pierwsze, to nie pisałeś wcześniej nic o 17 calach.
    Po drugie, pamiętam, że poniżej 85Hz po kilkudziesięciu minutach pracy
    miałem oczy z tyłu głowy. Niezły stroboskop i to była właśnie 17.

    > Z LCD jest gorzej, pojawiają się przebitki z poprzedniej
    > klatki (z inną paralaksą) bo opóźnienei wyświetlacz jest
    > większe. Być może udalo się to jużzminimalizować. Ja jednak
    > mam monitor z matrycą MVA i ma spore opóźnienie, nie dałoby
    > się na nim zrealizować 3D z okularami migawkowymi w żaden sposób.
    > MVA daje mi za to najlepsze możliwe odzwierciedlenie kolorów
    > co jest konieczne zwłaszcza przy przygotowywaniu materiałów do
    > druku (solventowego i offsetowego)

    Chyba nie dyskutujemy tutaj o DTP?
    Szczerze mówiąc mógłbyś przestać się wymądrzać i zacząć pisać na temat.
    Właśnie ze względu na to, że LCD wyświetla obraz progresywnie może mieć
    to sens. 60Hz na oko może wystarczyć, tak jak wystarcza teraz na obraz
    2D. W tej chwili są 2-3 dostępne modele monitorów, które wg specyfikacji
    mają wyświetlać 120 ramek progresywnie. Są na matrycach TN, więc o
    właściwym odwzorowaniu kolorów nie ma co dyskutować.
    Miałeś do czynienia z tymi monitorami?
    Gdyby było tak jak piszesz, że panele nie wyrabiałyby - opóźnienia
    matrycy itd. cała ta technologia nie miałaby najmniejszego sensu.

    > Spodziewam się pogorszenia jakości kolorów, zwłaszcza przejść
    > tonalnych w nowych szykbich matrycach przystosowanych do
    > telewizorów 3D. Klienci są ślepi i tego nie widzą.

    Chyba "szczęśliwie" nie zaliczam się do "nie widzących".
    Pooglądam, zobaczę. Może stwierdzę, że to totalna kicha i dam sobie
    spokój. A może uznam, że pomimo kilku wad gra jest warta świeczki.
    Tak jak pisałem wcześniej, póki nie zobaczę, nie będę teoretyzował i
    oceniał w ciemno.

  • 12. Data: 2010-04-05 17:55:41
    Od: "pitpull" <p...@p...com>

    Uzytkownik "Tomy M." <t...@a...com> napisal w wiadomosci

    > Przypominam ze gdy ktos z domowników przelaczy taki
    > TV w tryb 3D to obraz jest widoczny tylko przez okulary,
    > nie da sie ogladac go bez okularów, a jedynie ze strata
    > glebi. Po prostu w trybie 3D bez okularów nie da sie ogladac
    > go wcale.

    A dlaczego nikt nie robi TV polaryzacyjnych? Cos ala Imax.
    Oczywiscie nadal trzeba uzywac okularów - ale juz nie trzeba nimi "migac".
    No chyba, ze problemem jest zbudowanie matrycy 2xHD.
    Ale skoro da sie zrobic monitor 22'' Full HD to chyba dalo by sie tez
    zrobic 44'' 2xFull HD.

    A wtedy mozna by robic dla okularników specjalne "klapki" na okulary :D

    pozdrawiam

    pitpull

    *) z problem w imaxie bo musi miec 2 pary okularów......

  • 13. Data: 2010-04-05 18:44:00
    Od: "Tomy M." <t...@a...com>

    Użytkownik "pitpull" <p...@p...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > zrobic 44'' 2xFull HD.
    >
    > A wtedy mozna by robic dla okularników specjalne "klapki" na okulary :D

    Hmmm ... projekcja dwóch obrazów w jednym czasie
    za pomocą separacji polaryzacją polega na tym
    że projektory mają zainstalowane filtry (np. projektor A
    ma filtr przepuszczający światło spolaryzowane pionowo,
    projektor B poziomo). Ekran jest metaliczny, nie rozprasza
    światła (zmącenie polaryzacji by następowało) lecz je
    odbija w jak najwyższym stopniu nadal spolaryzowane.
    Od ekranu odbijają się więc w tym samym czasie dwie
    wyświetlane klatki (brak migotania, poza normalnym wynikającym
    z sekwencyjnego wyświetlania klatek filmu). Okulary
    służa do separacji, aby lewe oko widzialo tylko obraz
    z projektora A to szkło dla lewego oka przepuszcza
    tylko światło spolaryzowane pionowo i analogicznie
    z okiem prawym ...

    Aby zastosować coś takiego w LCD potrzebna byłaby matryca
    zdolna w jedym punkcie wyświetlać dwa niezależne pixele
    z dwoma różnymi polaryzacjami. Problem jest jednak inny.
    Sposób wytwarzania obrazu na ekranie LCD już wykorzystuje
    polaryzację (kryształów LCD) i nie da się uzyskać
    takiej matrycy gdzie co drugi pixel będzie inaczej
    polaryzował. Cała tafla LCD polaryzuje w jeden sposób
    (przyjęty w fazie projektowania) i nie da się tego
    zrobić inaczej.

    Dużo ciekawiej przedstawia się np. sprawa adaptacji
    projektora DPL do celów 3D ... wydaje się że wystarczyłoby
    dodatkowy filtr na obracającym się kole filtrów + zmiany
    w oprogramowaniu + metaliczny ekran.

    Wydaje mi się że najłatwiej przyszłoby zaprojektownianie
    matrycy OLED do przedstawiania obrazów spolaryzowanych.
    Co druga komórka/dioda musiałby mieć filtr polaryzacyjny.

    Na razie nie ma żadnej rozsądnej technologii wyświetlaczy
    3D ... i taka systuacja trwa kilkadziesiąt lat :-/
    Wszystkie nowe EXRA TECHNOLOGIE 3D ... to kit marketingowy.
    Śledzę ten temat dosyć długo i intensywnie.

    Przyszłość to chyba jednak lasery. Koherentne wiązki
    o perfekcyjnej polaryzacji itp.

    --

    Tomy M. www.ansibl.com

  • 14. Data: 2010-04-05 18:48:09
    Od: "Tomy M." <t...@a...com>

    Użytkownik "[MF] PL" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > spokój. A może uznam, że pomimo kilku wad gra jest warta świeczki.
    > Tak jak pisałem wcześniej, póki nie zobaczę, nie będę teoretyzował i

    Kupuję tylko przedmioty które wiem jak działają. Nie wymagam
    cudów od technologii która cudów mi nie dostarczy.
    Dzięki temu mam problemów z rozczarowaniem, ale w przypadku technik
    wyświetlania 3D fatycznie ciężko jest teoretyzować, trzeba
    to sprawdzić. Zestaw Elsa mimo że działał dosyć dobrze
    męczył głowę. Nie było możliwości używać tego dłużej niż
    kilkadziesiąt minut.

    --

    Tomy M. www.ansibl.com

  • 15. Data: 2010-04-05 18:54:12
    Od: "pitpull" <p...@p...com>

    Użytkownik "Tomy M." <t...@a...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > polaryzował. Cała tafla LCD polaryzuje w jeden sposób
    > (przyjęty w fazie projektowania) i nie da się tego

    OK. Ale można dać 2 matryce przesunięte względem siebie? I jedna pionowa
    druga pozioma. Przecież 1 pixel to w rzeczywistości 3 kropki w 3 kolorach.
    To może powrót do technologii CRT?
    A może tylnoprojecyjny / plazma?

    pitpull

  • 16. Data: 2010-04-05 18:55:44
    Od: "Tomy M." <t...@a...com>

    Uzytkownik "Adam" <a...@i...pl> napisal w wiadomosci

    > A holografia?

    Hologramy animowane?
    Zapis holograficzny jest mozliwy, ale
    wymaga tak duzej ilosci danych ze jest
    obecnie nie do zrealizowania w postaci
    animacji. Pozatym HOLOGRAFIA opiera
    sie na zapisie ANALOGOWYM, jak go przetworzyc
    na cyfrowy i do tego animowany ... próbkowaniem
    na takim poziomie ze glowa boli. Kodowanie
    za pomoca nowoczesnych algorytmó stratnych odpada.
    Nalezaloby uzyc kompresji bezstratnej, ale ona
    jest strasznie nieefektywna :-(
    Dodatkowym problemem jest problem z uzyciem
    silnych laserów itp.
    W przyszlosci (dalekiej) OK, ciekawy pomysl.
    Obecnie niestety nie do realizacji na
    szeroka skale i w sprzecie AGD.

    --

    Tomy M. www.ansibl.com

  • 17. Data: 2010-04-05 20:09:40
    Od: "Adam" <a...@i...pl>

> [...]
    > animacji. Pozatym HOLOGRAFIA opiera
    > sie na zapisie ANALOGOWYM, jak go przetworzyc
    > na cyfrowy i do tego animowany ... [...]

    Teoretyzujesz nie posiadajac wystarczajacej wiedzy.
    Projektory holograficzne juz istnieja i umozliwiaja wyswietlanie
    ruchomego obrazu. Technologii jest kilka, a zobaczyc je w akcji
    mozna np. na kazdych wiekszych targach. Jest kilka rozwiazan,
    np to: http://www.vizoo.com/ Reszte znajdziesz w Google.

    A.

  • 18. Data: 2010-04-05 20:18:20
    Od: "Adam" <a...@i...pl>

> [...]
    > sie na zapisie ANALOGOWYM, jak go przetworzyc
    > na cyfrowy i do tego animowany ... [...]

    Teoretyzujesz nie posiadajac wystarczajacej wiedzy.
    Projektory holograficzne istnieja od kilku lat i umozliwiaja wyswietlanie
    ruchomego obrazu, np. http://pclab.pl/news25187.html
    Technologii jest wiele, a zobaczyc je w akcji
    mozna np. na kazdych wiekszych targach.
    http://tnij.org/holoprojectors
    http://www.vizoo.com/
    Reszte znajdziesz w Google.

    A.

  • 19. Data: 2010-04-05 21:17:34
    Od: "Adam" <a...@i...pl>

> [...]

    Projektory holograficzne juz istnieja i umozliwiaja wyswietlanie
    ruchomego obrazu. Technologii jest kilka, a zobaczyc je w akcji
    mozna na kazdych wiekszych targach od kilku lat.
    http://www.youtube.com/watch?v=_466onNW74M&feature=r
    elated

    Jest kilka rozwiazan, np. http://www.vizoo.com/

    A.

  • 20. Data: 2010-04-05 23:42:04
    Od: "Tomy M." <t...@a...com>

> [...]
    > druga pozioma. Przecież 1 pixel to w rzeczywistości 3 kropki w 3 kolorach.

    Nie za bardzo jest jak dać dwie matryce jedna
    za drugą, po prostu filtry polaryzacyjne nakłada
    się teraz "po całości" skutek byłby taki że matryca
    bliżej źródła podświetlenia zasłoniłaby całe światło
    i koniec. Trzeba ewentualnie opracować nowy system
    nakładania tych filtrów, aby móc to robić miejscowo.
    Ale polaryzacyjne wyświetlacze 3D to też okulary
    i pewnie spore przebitki klatek. Technologia ta
    byłaby droga, taniej jest dopracować OLED i wtedy
    użyć polaryzatorów dla np. co drugiej lini.

    --

    Tomy M. www.ansibl.com