  • 31. Data: 2016-05-05 12:16:45
    Temat: Re: 220 V i 230 V
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > "Paweł Pawłowicz" 572a00c1$0$22822$6...@n...neostrada.pl

    > Jest najważniejsza -- im światło bliższe naturalnemu, tym lepiej.
    > Na liczbie lumenów czy sprawności mi nie zależy -- na razie mam
    > rury z jakimiś węgierskimi żarówkami. (i drogie to, i raczej już
    > niedostępne)

    Tak więc wspomniany ColorProof albo GraphicaPro od Philipsa. Raczej
    elektroniczny statecznik koniecznie ze wstępnym podgrzewaniem skrętek.

    P.P.

  • 32. Data: 2016-05-05 12:18:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "Paweł Pawłowicz" 572a43f8$0$702$6...@n...neostrada.pl

    >IMO oko odbiera 3 kolory znane z monitorów RGB.
    >
    > https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/
    Cone-fundamentals-with-srgb-spectrum.svg

    No przeciez widzisz ze tu masz YGB, a nie RGB :-)

    J.

  • 33. Data: 2016-05-05 12:25:39
    Od: k...@g...com

    użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

    > Pogrzebałem po katalogach świetlówek Osram. Topowa lampa ColorProof

    Tego się używa do prezentacji, oceny barwy "na oko".
    Białe referencyjne światło.

    > Z kolei Philips dla swojej lampy SOX-E, sodowej niskociśnieniowej,
    > podaje 206 lumenów na wat i informację "Monochromatic yellow colour with
    > non-existent colour rendering". Tylko nieco ponad trzykrotnie większa
    > efektywność od ColorProofa, a światło totalnie do d...

    To jest do czego innego, ma być sprawne.
    "W oświetleniu drogowym"

    Do chałupy, czytania bym celował w okolice 4000k.
    Do warsztatu 5000-6000k. Do komórki - byle co.

  • 34. Data: 2016-05-05 12:26:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

> [...]
    > non-existent colour rendering". Tylko nieco ponad trzykrotnie większa
    > efektywność od ColorProofa, a światło totalnie do d...

    Wiem, marudny jestem. Ale to znowu nie to. Dane katalogowe mówią o tym,
    jak niedoskonałe są nasze realizacje. A mnie chodziło o to, ile mocy
    jest w koktailu fal elektromagnetycznych, który nazywamy jednolumenowym
    strumieniem światła białego. Jak już to będziemy wiedzieli, to będzie
    można mówić o sprawności oświetlenia elektrycznego.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2016-05-05 13:24:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Pogrzebałem po katalogach świetlówek Osram. Topowa lampa ColorProof
    >lumeny na wat. A więc jednak spora różnica.

    A temperatura barwowa ta sama ?

> [...]
    >with non-existent colour rendering". Tylko nieco ponad trzykrotnie
    >większa efektywność od ColorProofa, a światło totalnie do d...

    hm ....
    a) to lampa do celow specjalnych, na ulice sa wysokocisnieniowe, o
    szerszym widmie, i mniejszej sprawnosci
    b) to zolte swiatlo ulicznych sodowek ladnie wspolgra z ceglanymi
    elewacjami,
    c) z drugiej strony wlasnie slyszalem o jakiejs grupie inicjatywnej,
    co chce "przywrocic kolor" i domaga sie instalacji lamp LED,
    d) to zolte swiatlo byc moze pogarsza w pewnym stopniu bezpieczenstwo
    na drogach - bo jednak splaszcza kolory i osoby pstrokato ubrane sa
    mniej zauwazalne,
    e) porownanie parametrow katalogowych i naocznych sugeruja, ze cos tu
    nie tak z tak wydajnoscia. Uliczne LED dobrze swieca.
    czy przypadkiem te 206 lumenow nie dotyczy samej lampy, a dlawik
    wprowadza dodatkowe 50% strat i razem wychodzi juz tylko 140 lm/W ?
    a w tych ulicznych z powiedzmy 125 robi sie 80 lm/W i LED
    zaczynaja konkurowac ?

    J.

  • 36. Data: 2016-05-05 13:43:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
> [...]
    >strumieniem światła białego. Jak już to będziemy wiedzieli, to będzie
    >można mówić o sprawności oświetlenia elektrycznego.

    Np to Ci podawalem za wiki.
    Jesli wezmiemy rozklad widmowy ciala doskonale czarnego o temperaturze
    5800K i zostawimy tylko zakres 400-700nm - to 1W takiej mieszanki ma
    251 lm.

    Jesli przytniemy troche bardziej, pomijajac skrajne dlugosci fal,
    gdzie oko ma znikoma czulosc, to mozemy dojsc do 348 lm/W.

    Teraz by trzeba jakiegos matematyka, ktory znajdzie optymalny rozklad
    :-)

    J.

  • 37. Data: 2016-05-05 13:51:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." 1re87oj2xn16d$.ivd2zcubtd4y$....@4...net

    >Ja chcę w kuchni ciepłe -- 27, ew. 4...
    >Zimne [o wysokiej temperaturze?] jest dobre na przebudzenie.

    IMO - 6500 to w ogole nie jest dobre - widac te trupia niebieskosc.
    Przynajmniej w wykonaniu Osram.
    Ale musza miec jakies zastosowanie, skoro takie robia, a przeciez to
    wiecej niz sie przyjmuje dla "slonecznego bialego".
    Kolor letniego nieba ?
    https://en.wikipedia.org/wiki/Illuminant_D65
    Do telewizji czy jak ?

    Osram robi jeszcze 4000K, ale cos z Castoramy wywialo.

    J.

  • 38. Data: 2016-05-05 14:10:41
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-05-05 o 13:24, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > A temperatura barwowa ta sama ?

    Z grubsza.

    > hm ....
    > a) to lampa do celow specjalnych, na ulice sa wysokocisnieniowe, o
    > szerszym widmie, i mniejszej sprawnosci

    Kiedy właśnie ona jest zalecana do oświetlenia ulic.

    P.P.

  • 39. Data: 2016-05-05 14:39:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > hm ....

    >Kiedy właśnie ona jest zalecana do oświetlenia ulic.

    No to nie wiem - ja znajduje tylko to:
    http://www.lighting.philips.pl/prof/profesjonalne-zr
    odla-swiatla/lampy-wyladowcze-hid/niskoprezne-sodowe
    -typu-sox
    najlepsza SOX-E ma 66W i tylko 170lm/W.

    Tak czy inaczej ... wydaje mi sie, ze cos tu klamia - albo ona nie
    jest do ulic, albo nie jest taka monochromatyczna jak pisza.
    To jest ta, o ktorej pisales, ze kolory znikaja ?
    Plyta CD w dlon i sprawdzic :-)

    W kazdym badz razie te stosowane na naszych ulicach maja widmo
    szersze.

    J.

  • 40. Data: 2016-05-05 14:43:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Kiedy właśnie ona jest zalecana do oświetlenia ulic.

    Ale zalecana ze względu na energooszczędność, a nie że takie fajne
    światło daje.

    --
    Jarek