    From: XX YY <f...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: 2 pytania techniczne odnośnie matryc
    Date: Sun, 24 Jan 2010 04:23:56 -0800 (PST)

    On 24 Jan., 10:10, "Rafa " <s...@i...pl> wrote:
    > Witam wszystkich,
    >
    >     bardzo prosz o odpowied w dw ch kwestiach.

    odpowiedz jest natychmiastowa:

    >     1. Mo na znale zdj cia robione przez ludzi cyfr wkami pod s o ce.
    > Wygl da to zazwyczaj do adnie lub nawet efektownie, ale ja si
    > zastanawiam czy takie fotografowanie nie szkodzi przypadkiem matrycy
    > wiat oczu ej ? Wiadomo - kiedy za ery zwyk ych film w to najwy ej si
    > zniszczy o jedn klatk na filmie, ryzyka wi kszego nie by o. Jak sprawa
    > wygl da teraz w dobie aparat w cyfrowych ? Mo na bezpiecznie cyka zdj cia
    > pod s o ce b d c pewnym, e to nie uszkodzi matrycy po 5 - 10 czy 50 takich
    > pr bach ?

    nie , ale nalezy unikac wystwiania matrycy na slonce przez dluzszy
    czas

    w dslr matryca jest zaslonieta migawka , tutaj nic sie nie stanie

    w kompaktych , hybrydach , dslr w trybie LV matryca jest odslonieta
    ( migawka otwarta ) nie nalezy przez dluzszy czas pozwolic swiecic
    prosto w obiektyw. nastepuje nagrzanie matrycy co moze miec b
    niekorzystny wplya na zdjecia i ew sama matryce.
    przy normalnym fotografowaniu nic sie nie dzieje zlego.

    >     2. W co nowszych aparatach cyfrowych jest mo liw robienia zdj w
    > trybie "podwy szonej czu o ci". Odbywa si to tak, e "obcinana" jest mocno

    w niektorych aparatch istnieje mozliwosc rownoleglego blokowania
    pixeli.
    tzn dwa mniejsze pixele laczy sie lektrycznie w jeden rownolegle ,
    przec co zwieksza sie jego powierzchnia a tym samym poziom sygnalu ,
    dzieki czemu rosnie odstep sygnalu od szuma , a tym samym widoczne
    szumy.
    spada jednoczesnie oczawsicie rozdzielczosc - to calkiem f
    rozwiazanie .
    rzadko potrzeby wyzszej rozdzielczosci niz 3-6 mpx.

    >     2a. Czy teoretycznie przynajmniej rzecz bior c jest tak, e im mniejsz
    > wybierzemy rozdzielczo tym mniejsze szumy b dzie generowa a matryca ?

    nie , za wyjatkiem nielicznych aparatow , ktore daja taka mozliwosc
    jak wyzej wyminielem ( fuji) .

    ale ograniczajac rozdzielczosc w zwyklych aparatch , ograniczasz tym
    samym mozliwosc powiekszenia , czyli mozliwosc zobaczenia tych
    szumow.

    Im wieksze powiekszenie tym wiecej szczegolow mozna zobyczyc ale i
    szumy tez.
    jesli ograniczysz powiekszenie to szumy nuie sa tak widoczne , mozna
    odniesc subiektywne wrazenie ze aparat mniej szumi , gdy tak na prawde
    przyczyna jest inna - mniejsze maksymalne powiekszenie .

    XXX