    From: Janko Muzykant <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: 2 pytania techniczne odnośnie matryc
    Date: Sun, 24 Jan 2010 11:49:27 +0100

    Rafał pisze:
    > 1. Można znaleźć zdjęcia robione przez ludzi cyfrówkami pod słońce.
    > Wygląda to zazwyczaj dość ładnie lub nawet efektownie, ale ja się
    > zastanawiam czy takie fotografowanie nie szkodzi przypadkiem matrycy
    > światłoczułej ? Wiadomo - kiedyś za ery zwykłych filmów to najwyżej się
    > zniszczyło jedną klatkę na filmie, ryzyka większego nie było. Jak sprawa
    > wygląda teraz w dobie aparatów cyfrowych ? Można bezpiecznie cykać zdjęcia
    > pod słońce będąc pewnym, że to nie uszkodzi matrycy po 5 - 10 czy 50 takich
    > próbach ?

    Jak nie wystawisz na zbyt długie działanie, nic się nie stanie. Zresztą
    w analogach można było przepalić migawkę, ona często słabo odbijała
    światło w przeciwieństwie do matryc (a jak już była płócienna...)

    > 2. W co nowszych aparatach cyfrowych jest możliwść robienia zdjęć w
    > trybie "podwyższonej czułości". Odbywa się to tak, że "obcinana" jest mocno
    > rozdzielczość (np. w G7, którego mam do 1600x1200 czyli 3 MPix) a w zamian
    > mamy ISO większe (tutaj 3200). Proszę o wyjaśnienie dlaczego zmniejszana
    > jest rozdzielczość zdjęć dla podwyższonej czułości ?

    Podbija się ekspozycję już po naświetleniu, a resajz ukrywa tego skutki
    (spory wzrost szumu w cieniach). Ale dokładnie w konkretnych
    egzemplarzach to już trzeba sprawdzić. Resajz w dół zawsze zwiększa
    dynamikę użytkową jeśli ta tylko jest ograniczona szumem. (Dynamika
    użytkowa to taki parametr subiektywny, określający jaki poziom cieni z
    powodu zaszumienia nie nadaje się już do niczego).

    > 2a. Czy teoretycznie przynajmniej rzecz biorąc jest tak, że im mniejszą
    > wybierzemy rozdzielczość tym mniejsze szumy będzie generowała matryca ?

    Rozdzielczość nie jest związana z matrycą i nie wpływa na szumy przez
    nią generowane, a na ich zmniejszenie w procesie już po naświetleniu.

    > się ciśnie kolejne pytanie: W aparacie mamy jakąś tam matrycę o określonej
    > powierzchni. Gdy robimy zdjęcie o maks. rozdzielczości wykorzystujemy
    > oczywiście pełną powierzchnię matrycy. A gdy wybierzemy rozdzielczość o
    > połowę mniejszą to jak będzie ?

    Zawsze (chyba poza szczególnymi przypadkami) wykorzystujemy pełną
    rozdzielczość matrycy. Przy filmowaniu i liveview bywa natomiast różnie,
    np. może spadać mocno dynamika, rosną szumy, czasem spada rozdzielczość.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl