  • 21. Data: 2011-03-04 12:53:36
    Temat: Re: 2 dyski i RAID - robić czy nie robić
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-03-04 12:35, Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Rafał Łukawski"

    > Ja przecież nie twierdzę, że tego się tak nie oznacza powszechnie.
    > Twierdzę, że RAID-0 nie zapewnia redundancji.

    To jest definicja macierzy RAID-0.

    > http://epsilon.eu.org/epsilon/index.php/pol/Varia/Od
    loz-ten-apostrof!

    "Module not found"

    > Wiesz, to że możesz z drewna zrobić rączkę noża nie oznacza, że drewno
    > nadaje się do krojenia mięsa.

    Nie związane z tematem grupy ani raid'ami.

  • 22. Data: 2011-03-04 12:59:17
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Rafał Łukawski"
    >Nie wiem jaka jest funkcja czapy w "największych systemach".
    >
    >Raidy są powszechnie stosowane we wszelkich rozwiązaniach enterprise i
    >nie ma to nic wspólnego z "komputerem Pana Kazia" i innymi Twoimi teoriami.

    Bosz, misiek, czytaj może na jaki temat się wypowiadasz. Mówimy tu
    o strippingu w domowym komputerze. Ja doskonale wiem, że różne RAID-y
    się stosuje w wielu różnych zastosowaniach. Ale to nie jest tematem
    dyskusji.

    ally-Increase-Disk-Performance/394/1
    >W praktyce ma sens, co dowodzi powszechność zastosowań,

    Oczywiście. A powszechność homeopatii potwierdza jej skuteczność.

    >wystarczy
    >rozumieć istotę raidu 0:

    I uwarunkowań w jakich działa.

    >1. Zdecydowanie przyspiesza odczyt sekwencyjny

    O ile jest poprawnie zrobiony ;-)
    Oraz o ile to dysk jest wąskim gardłem.

    >2. Zdecydowanie zwieksza wydajnosc w jakimkolwiek srodowisku gdzie
    >warstwa dyskowa dostaje jednoczesnie wiele odczytów. Srodowisko takie ma
    >od 2 do n niezaleznych zestawów głowic, *max.* średnie zmniejszenie
    >czasu dostępu to średni czas dla dysku/liczbę dysków. Jest to przypadek
    >teoretyczny. W praktyce jest zawsze coś pomiędzy, gdyż nie ma
    >redundancji danych

    Przy czym oczywiście radośnie nie uwzględniasz "przeplatania"
    konkurencyjnych odczytów.

    Do tego dochodzi jeszcze cache i sensowne kolejkowanie, które może
    poprawić osiągi w obu przypadkach.
    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb
    `b K...@e...eu.org d'

  • 23. Data: 2011-03-04 13:03:58
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Rafał Łukawski"
    >To jest definicja macierzy RAID-0.

    Definicja RAID zawiera słowo "Redundant". Określenie sposobu działania
    RAID-0 zawiera brak tej redundancji. Ot taka mała wewnętrzna
    schizofrenia.

    loz-ten-apostrof!
    >"Module not found"

    Albo przeklejasz bez wykrzyknika, albo twoja przeglądarka sobie z nią
    nie radzi.

    Słyszałeś kiedyś o analogii?

    --
    Kruk@ -\ |
    }-> epsilon.eu.org |

  • 24. Data: 2011-03-04 13:06:28
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

> [...]
    > o strippingu w domowym komputerze. Ja doskonale wiem, że różne RAID-y
    > się stosuje w wielu różnych zastosowaniach. Ale to nie jest tematem

    no comment, proszę o zachowanie poziomu.

    ally-Increase-Disk-Performance/394/1

    > Oczywiście. A powszechność homeopatii potwierdza jej skuteczność.

    Nie ma związku z grupą

    > I uwarunkowań w jakich działa.

    To fakt.

    > O ile jest poprawnie zrobiony ;-)
    > Oraz o ile to dysk jest wąskim gardłem.

    Przecież mowa o dysku, Zawsze można szukać dziury w całym i odwoływać
    się do homeopatii, ale nie o to chodzi w dyskusji.

    > Przy czym oczywiście radośnie nie uwzględniasz "przeplatania"
    > konkurencyjnych odczytów.

    Nie wiem co to jest "radosne nieuwzględnianie" - może jakiś kolokwializm
    szkolny. Zaznaczyłem wyraźnie iż nie ma redundancji danych, co dla
    każdej osoby, która wie jak działa raid, oznaczać będzie jedno - w
    szczególnym przypadku tylko jeden dysk moze byc obciazony, co oczywiscie
    jest skrajnoscia.

    > Do tego dochodzi jeszcze cache i sensowne kolejkowanie, które może
    > poprawić osiągi w obu przypadkach.

    Co to jest "sensowne kolejkowanie", proszę o odpowiedź na poziomie,
    który pomoże osobie, która rozpoczęła ten wątek ;)

    PS. Odwoływanie się do homeopatii, noży, rączek od noży, miśków i innych
    znajomych z podwórka jest niepotrzebne. Byłbym wdzięczny za trzymanie
    się tematu bez fantazji.

  • 25. Data: 2011-03-04 13:17:57
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Rafał Łukawski"
    >no comment, proszę o zachowanie poziomu.

    Poszukaj sobie kto zszedł na jakieś bazy danych największych serwisów w
    Polsce, czy jakoś tak.

    ally-Increase-Disk-Performance/394/1
    >Nie ma związku z grupą

    Mechanizm ten sam.

    >Przecież mowa o dysku, Zawsze można szukać dziury w całym i odwoływać
    >się do homeopatii, ale nie o to chodzi w dyskusji.

    Ale chodzi o to, że mocno nie zawsze szybkość dysku jest wąskim gardłem.
    A mówimy chyba o zastosowaniach praktycznych, a nie snujemy akademickie
    dywagacje.

    >w szczególnym przypadku tylko jeden dysk moze byc obciazony, co oczywiscie
    >jest skrajnoscia.

    Tyle, że będzie w znaczący sposób wpływać na wydajność.

    >Co to jest "sensowne kolejkowanie",

    http://en.wikipedia.org/wiki/I/O_scheduling
    Współczesne systemy operacyjne sobie całkiem nieźle z tym radzą.

    --
    /\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\
    \ K...@e...eu.org /

  • 26. Data: 2011-03-08 11:30:03
    Od: pioruns <c...@b...cy>

    Dnia Fri, 04 Mar 2011 11:12:42 +0100, januszek napisał(a):

    > Rafał Łukawski napisa?(a):

    > O owych czasach praca zgrubsza polegala na tym, ze co jakis czas
    > ladowalo sie cos z dysku lub zapisywalo sie cos na dysk. Dzis, kiedy na
    > raz dziala kilka a czasem nawet kilkanascie aplikacji, i kazda z nich
    > praktycznie caly czas cos odczytuje i zapisuje taki raid0 moze byc wrecz
    > ograniczeniem. IMO lepiej sie sprawdzi trzymanie systemu, plikow
    > tymaczasowych i danych na roznych dyskach.

    I właśnie to zamierzam potestować wkrótce. Póki co, przeniosłem swapa z
    Windowsa i Linuksa na drugi dysk, na początkowy obszar. W komputerze jest
    4GB pamięci. W krytycznych momentach, jak kompresowanie danych, które
    robię 7zipem (wiele procesów naraz) i do tego odpalę jakąś grę, wtedy
    system potrafi sięgnąć do tego swapu.
    Gdybym nie zdecydował się na RAID, to przeniosę /home i windowsowy
    Documents And Settings na drugi dysk. I partycję z grami;)

    > To jednak zupelnie inne zastosowanie od omawianego raid0 na ktorym stoi
    > cale oprogramowanie domowego komputera.

    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.
    Najbardziej interesuje mnie RAID-0, ale wtedy musiałbym dokupić trzeci
    dysk, żeby gdzieś trzymać backupy.
    Gdybym zrobił RAID-1, to jak realna była by szansa na przyspieszenie
    odczytu? Uwzględniając sprzęt, który posiadam:
    2xHitachi Deskstar 7K1000 1TB
    Processor: AMD Phenom II X4 955 @ 3.20GHz (4 Cores)
    Motherboard: ASUS M4A87TD/USB3
    Chipset: ATI RX780/RX790

    W BIOSie mam kreator do stworzenia RAID. Na tej płycie, ten kreator,
    stworzy tzw. fakeraid, prawda? Czyli będzie pobierał moc CPU do
    sprawdzania sum kontrolnych? O jakich wartościach użycia mocy CPU może
    być tu mowa, gdybym taki RAID-0 czy RAID-1 na tym zrobił?

    A sama zasadność posiadania RAID-0 w komputerze domowym - chyba jest
    jednak jej sens. Skoro nowe gry, takie jak Disciples 3 czy Crysis
    potrafią się ładować na moim komputerze kilkadziesiąt sekund. Miło by
    było ten czas skrócić.

    Dzięki i pozdrawiam.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 27. Data: 2011-03-08 11:35:54
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "pioruns"
    >W BIOSie mam kreator do stworzenia RAID. Na tej płycie, ten kreator,
    >stworzy tzw. fakeraid, prawda?

    Tak.

    >Czyli będzie pobierał moc CPU do
    >sprawdzania sum kontrolnych?

    A skąd sumy kontrolne w RAID-1?

    >O jakich wartościach użycia mocy CPU może
    >być tu mowa, gdybym taki RAID-0 czy RAID-1 na tym zrobił?

    Niezauważalnych.

    --
    [------------------------]
    [ K...@e...eu.org ]

  • 28. Data: 2011-03-09 20:00:47
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 8 Mar 2011 11:30:03 +0000 (UTC), pioruns napisał(a):

> [...]
    > 4GB pamięci. W krytycznych momentach, jak kompresowanie danych, które
    > robię 7zipem (wiele procesów naraz) i do tego odpalę jakąś grę, wtedy

    Ja chyba widać za stary jestem. Żeby jednocześnie grać i kompresować pliki?
    :) No ale ja kompresję danych robię jednak rzadko i tylko dwurdzeniowca mam.
    :D

    > Gdybym nie zdecydował się na RAID, to przeniosę /home i windowsowy
    > Documents And Settings na drugi dysk. I partycję z grami;)

    Zdrowe podejście. Z przenoszeniem danych użytkownika na inną partycję. :D

    > Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.
    > Najbardziej interesuje mnie RAID-0, ale wtedy musiałbym dokupić trzeci
    > dysk, żeby gdzieś trzymać backupy.

    Albo być twardzielem... ;D

    > Gdybym zrobił RAID-1, to jak realna była by szansa na przyspieszenie
    > odczytu?

    IMVHO żadna.

    (ciach...)
> [...]
    > sprawdzania sum kontrolnych? O jakich wartościach użycia mocy CPU może
    > być tu mowa, gdybym taki RAID-0 czy RAID-1 na tym zrobił?

    Przy RAID0 i RAID1 nie masz w ogóle do czynienia z takimi rzeczami, jak sumy
    kontrolne.

> [...]
    > jednak jej sens. Skoro nowe gry, takie jak Disciples 3 czy Crysis
    > potrafią się ładować na moim komputerze kilkadziesiąt sekund. Miło by

    Naprawdę robi Ci różnicę te kilkanaście / kilkadziesiąt sekund poczas
    ładowania gry? Odpuść sobie wtedy dokonywanie operacji, które często
    odwołują się do dysku (ot - kompresja danych na przykład). Jak zdarza Ci się
    pracować z dużymi plikami (ja akurat w DTP, czasami obrabiam jakieś pliki
    video, często też zdarza mi się przerzucać duże ilości danych na zewnętrzne
    dyski) - wtedy zysk z RAID0 jest. O ile pamięta się o płynących z jego
    stosowania zagrożeniach - czyli padnie Ci jeden dysk z RAID0 i masz
    pozamiatane.

    [ Foreman: You are aware of the Hippocratic oath, right? House: The one ]
    [ that starts, "First, do no harm", (...) Yeah. I took a read once. Wasn't ]
    [ impressed. (Gregory House "House M.D. 1x05 Damned If You Do") ]

  • 29. Data: 2011-03-09 20:07:17
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Przemysław Ryk" napisał w wiadomości grup
    -ip.info...

    > Ja chyba widać za stary jestem. Żeby jednocześnie grać i kompresować pliki?
    > :) No ale ja kompresję danych robię jednak rzadko i tylko dwurdzeniowca mam.
    > :D
    Widać jesteś. Sam jednocześnie daje zadanie dla 7-zip i odpalam openarena. :)
    Czasami brakuje rdzeni jak dorzucę kodowanie wideo. ;)

  • 30. Data: 2011-03-09 23:10:46
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Wed, 9 Mar 2011 21:07:17 +0100, qwerty napisał(a):

    -ip.info...
    > Widać jesteś. Sam jednocześnie daje zadanie dla 7-zip i odpalam openarena. :)
    > Czasami brakuje rdzeni jak dorzucę kodowanie wideo. ;)

    Niech i tak będzie. Jak mi się wreszcie trafia ta wolna chwila czasu na
    pogranie, to wyłączam praktycznie wszystkie przeszkadzajki chodzące w tle.
    Nie ma mnie na komunikatorze, nic się nie koduje / ściąga / kopiuje. Na
    takie zadanie czas komp ma wtedy, kiedy ja smacznie śpię. :D

    [ Ja tak się biję z moim wrodzonym lenistwem, że już sił nie starcza, aby ]
    [ coś zrobić. (JoeMonster.org) ]