    From: "maX" <a...@i...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: 100 Mbit karty LAN w nowych laptopach
    Date: Fri, 7 Feb 2014 22:32:23 +0100

    Użytkownik "Poldek" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:ld09k2$up6$1@node2.news.atman.pl...

    > Znalazł fajną konfigurację, obudowa też przyzwoita i zonk, bo doczytał
    > małym drukiem, że LAN to przedpotopowe 100 Mbit.

    Z reguły szukając danego sprzętu "odhacza" się najbardziej intersujące
    pozycje, a nie tą jedną jedyną. Więc jak już "grono wybrańców" liczy te 3
    czy 5 modeli to napewno któryś z nich ma sieciówkę 1 Gbit.

    > Ale dlaczego ma być wolniej, jeżeli może być szybciej?
    > Może zacznijmy montować USB 1.1 w laptopach, bo to wystarcza większości?

    USB 1.1 nie wystarcza większości. USB używa się często, natomiast niejeden
    użytkownik lapa (prawie) nigdy nie użył połączenia przewodowego. Ba, w
    niejednym desktopie nigdy nie zostanie użyta przewodowa karta sieciowa.

    > Kiedyś tak można było mówić, ale w dzisiejszych czasach WiFi już się nie
    > sprawdza. Dlaczego? Bo jest za dużo sieci WiFi! Routery, access pointy,
    > laptopy, tablety mają karty N300 i więcej, tylko że w praktyce to działa z
    > prędkością 2-3 MB/sek. Ilość sieci WiFi, które wyświetlają się w budynku
    > wielorodzinnym/biurowym to jest kilkanaście, albo więcej. Więc to nie ma
    > prawa działać normalnie. Jak wiadomo na 2,4 GHz bez wzajemnego zakłócania
    > mogą być koło siebie maks. 3 sieci N150 lub 2 sieci N300. A widać 15, albo
    > 25 w przeciętnym bloku.

    Tyle że kablem często podłącza się w ramach jednego pomieszczenia. A w
    obrębie tego samego pomieszczenia i bezprzewodowo uzyskasz maksymalny
    transfer.

    > Tzn. ile mniej kosztuje ten laptop, że ma kartę 100, a nie 1000? 25 zł
    > mniej?

    Tak jak w desktopach są karty sieciowe za 15 jak i za 150 zł, tak i w lapach
    są karty lepsze i gorsze. W lapie za 3000 zł wypadałoby dać tą lepszą i
    producent mając do wyboru wstawić do niego markową kartę 100 Mbit czy
    "budżetową" 1 Gbit wybierze tą pierwszą.
    Ale nawet jeśli to byłoby te 25 zł różnicy to choć stanowi to tylko 1% ceny
    lapa, to z punktu widzenia zysku jaki producent ma na tym lapie byłoby to
    już np. 10%.

    > Aleś wymyślił.

    To nie ja, to rzeczywstość. Zawsze w razie problemów z połączeniem
    przewodowym zamiast dociekać czy przyczyną jest kabel, gryzienie się kart
    sieciowych czy jeszcze coś innego to - jeśli że nie zależy nam na szybkości
    połączenia, a jak już ustaliliśmy często nie zależy - najprościej
    przełączyć sieć w wolniejszy tryb. Niemal zawsze problemy ustępują jak ręką
    odjął.