  • 1. Data: 2009-02-19 23:27:48
    Temat: "wyłącznik czasowy" do oświetlenia - 2 przewodowy?
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Ma ktoś może jakiś schemat/patent na prosty wyłącznik czasowy do światła
    - ale taki "dwuprzewodowy" - by wsadzić go do puszki pod "pstryczka"
    (tzn zamiast mechanicznego włącznika, a sam włącznik w postaci
    monostabilnej tylko jako "wyzwalacz" włączający start) gdzie jest
    dostępna TYLKO faza (albo zero, cholera wie co się trafi) i wyjście na
    żarówkę?

    W sumie spadek napięcia na jakimś boczniku mógłby zasilać układ
    wystarczająco do wyzwalania triaka...

    Porobiłbym na schodach, piwnicy, garażu itp wyłączniki takie, by światło
    samo się wyłączało po kilku minutach (bo ciągle ktoś zapomina wyłączyć i
    świeci się 3 dni) ale tak głupio ktoś porobił instalację, że praktycznie
    nigdzie nie mam L+N+wyjście na żarówkę w jednym miejscu, np przy puszce,
    bo puszki zostały nad sufitem podwieszanym (sic!) , a dodatkowych drutów
    po wierzchu ciągnąć nie będę...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 2. Data: 2009-02-20 11:51:37
    Od: <k...@w...pl>

    Przerzutnik monostabilny na NE555 niestety wymaga zasilania.

  • 3. Data: 2009-02-20 11:54:26
    Od: <k...@w...pl>

    Użytkownik <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Przerzutnik monostabilny na NE555 niestety wymaga zasilania.

    Ewentualnie przekaźnik zatrzaskujący z bimetalem do resetu zatrzasku (ale
    nie wiem czy nie potrzeba by było oddzielnego zasilania)

    Poza tym układ czasowy nie musi być wcale we włączniku a bardziej przy
    oświetleniu gdzie masz fazę i masę.

  • 4. Data: 2009-02-20 13:27:40
    Temat: Re:
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    Kupić gotowy z atestami, np. taki:
    http://tinyurl.com/cw63ym
    Lepiej wydać kilkadziesiąt złotych niż wymodzić coś,
    co może kogoś porazić albo spalić chałupę.

  • 5. Data: 2009-02-20 14:53:25
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Wmak pisze:
    > Kupić gotowy z atestami, np. taki:
    > http://tinyurl.com/cw63ym
    > Lepiej wydać kilkadziesiąt złotych niż wymodzić coś,
    > co może kogoś porazić albo spalić chałupę.
    Bez obaw. Zrobić taki układ mogę - w końcu jestem elektrykiem z papierem
    i elektronikiem z wykształcenia i zawodu, nie jeden układ wypuściłem na
    rynek (żeby nie było, z CE, produkowane seryjnie od paru lat i nikogo
    jeszcze nie zabiło ;) ) Wymajstrować układ od zera mogę - czemu nie. Po
    prostu spytałem aby nie odkrywać ameryki od nowa, bo może już dawno ktoś
    może coś takiego zrobił i sprawdził.
    Ja również takowe wykonywałem, tzn wyłączniki z 2 przewodami, ale to był
    przerost formy nad treścią, bo sterowanie całością było na uP avr,
    napięcie zasilania pobierane z triaka przez zmyślny układ RC i
    ograniczenia napięcia, strerowanie triakiem fazowe tak by: 1) przy
    załączonym oświetleniu jednak tylko 97% fazy było załączone, dzięki
    czemu urywek sinusa nim zewrze się triak zasilał elektronikę 2) podczas
    wyłączenia oświetlenia załączała się przetwornica taka klasy
    "ładowarka do komórki 2VA" (realnie pracująca szeregowo z obciążeniem,
    ale te 2va nie zaświeci 75W żarówki) która dawała zasilanie na uP oraz
    zasilała malutki przekaźnik odłączający zasilanie z układu "odzyskiwania
    paru voltów z triaka" (który dawałby za duże napięcie przy ciągle
    otwartym triaku). Całość po prostu zbyt duża i droga w wykonaniu w
    porównaniu do efektu.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 6. Data: 2009-02-20 15:31:16
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-02-20 15:53:25 +0100, BartekK <s...@N...org> said:

    > realnie pracująca szeregowo z obciążeniem, ale te 2va nie zaświeci 75W żarówki

    Ale świetlówki kompaktowe już będą sobie pomrugiwać...

    --
    DJ

  • 7. Data: 2009-02-20 16:02:27
    Temat: Re: Re:
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > triaka" (który dawałby za duże napięcie przy ciągle otwartym triaku).
    > Całość po prostu zbyt duża i droga w wykonaniu w porównaniu do efektu.

    1. Jeśli istnieją przekaźniki bistabilne wystarczające do żarówek (nie wiem)
    to może dałoby się przechować przez parę minut na jakimś C dość energii, aby
    go po tym czasie wyłączyć. Jak nie ma takich dużych przekaźników, to może
    mały sterujący triakiem.
    2. A może odwrotna logika - jak układ ma zasilanie to zużywa je na
    blokowanie triaka, a gdy zasilania nie ma to triak jest włączony
    (rezystorem, lub może lepiej źródłem prądowym (dwukierunkowym) - będzie
    mniejszy prąd przy wyłączeniu).
    3. Może 2 będzie łatwiej zrobić z tyrystorem w mostku.
    P.G.

  • 8. Data: 2009-02-20 16:17:22
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    BartekK schrieb:
> [...]
    > nigdzie nie mam L+N+wyjście na żarówkę w jednym miejscu, np przy puszce,
    > bo puszki zostały nad sufitem podwieszanym (sic!) , a dodatkowych drutów

    Trzebaby poszukać, ale tutaj w coponiektórych domach widziałem ciekawy
    patent wyłącznika pneumatycznego. Naciskasz guzik i trzyma on przez 2-3
    minuty a potem wyskakuje. Nie potrzebuje zasilania ;-).
    Innym rozwiązaniem byłoby użycie przekaźników udarowo-prądowych
    zamontowanych w oprawach. Wtedy masz zasilanie do układu wyzwalającego
    zamontowanego koło tego przekaźnika.

    Waldek

  • 9. Data: 2009-02-20 17:58:40
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    > Ma ktoś może jakiś schemat/patent na prosty wyłącznik czasowy do światła
    > - ale taki "dwuprzewodowy" - by wsadzić go do puszki pod "pstryczka"

    Mimo wszystko odradzam tego typu patenty z jednego powodu: prąd "jałowy". W
    przypadku żarówki 60W będzie on bez znaczenia, ale dla świetlówki
    energooszczędnej a także dla prawie każdego zasilacza impulsowego to będzie
    problem (a zdarzają się genialne wynalazki przez które cieknie i 3mA). Jeśli
    już musisz, daj coś przy żarówce.

    e.