  • 41. Data: 2023-07-23 03:26:33
    Temat: Re: Radiowy wyłącznik 5 V
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    ptoki (ptoki) <s...@g...com> wrote:

    > Moze rolety ale to dla mnie nieco niszowe zastosowanie.

    Dla mnie dosyć ważne. Nie chce mi się wstawać, żeby ciągnąć za te
    sznureczki. Ale do tego wystarczy zwykły przełącznik w okolicy łóżka, może
    drugi w okolicy biurka, nie trzeba do tego żadnego "przetwarzania".

    > -Zdalny power on laptopa po padzie pradu (wifi wstaje, esp8266 wstaje i
    > staruje laptoka jak tenze nie wstal)

    Laptop nie ma takiej opcji w biosie? No i jak długi musiałby to być pad,
    żeby bateria w lapku też padła (i jak często takie pady się u ciebie
    zdarzają)?

    Inna sprawa, że w domu będę chciał zrobić zasilanie awaryjne rzeczy
    krytycznych (czyli fontann dla kotów i filtra w akwarium). Kiedyś. Teraz
    fontanna jest na zwykłym UPSie, na którym wiszą też routery i reszta
    infrastruktury sieciowej (i który cały czas doładowuje akumulator, przez
    co ten akumulator zdycha po jakimś czasie nawet jak nie jest używany).

    --
    W poczekalni u psychiatry wariaci wyzywają się wzajemnie:
    - Świr, świr.

  • 42. Data: 2023-07-23 03:36:46
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > 4) Mam (a w zasadzie miałem, przerabiam) automatyczne sterowanie
    > kaloryferami i klimą (grzanie), kiedy dzieci są w szkole. Zrobienie tego
    > bez HA było by trudne i kosztowało by mnie znowu siedzenie przed
    > kompilatorem pewnie z miesiąc tworząc następne kwadratowe koło składając
    > komplenie różne protokoły. Teraz odpalam klimę, nagrzewam pokój w ciągu
    > kilku minut i trzymam aż nagrzeją się kaloryfery. Podobnie nagrzewam
    > klimą impulsowo rano, przed szkołą.

    Nie przeszkadza ci hałas włączający się w losowych momentach?

    > 5) kilka dni temu zrobiłem miganie światłami w budynku, z ciekawości,
    > czy da się w nocy wytrzymać 5Hz migania. Nie wiem czy potencjalny
    > złodziej wytrzymał by długo z takim stroboskopem, ja dałem radę kilka
    > sekund. Może przerodzi się to w jakiś zdalny panic button. LEDy to
    > jednak fajna rzecz.

    Pytanie czy sąsiedzi wytrzymają :) Ale pomysł na odstraszenie złodzieja
    ciekawy. Jak kamery i ich automatyka ekspozycji na to zareagowały?

    > Natomiast mam osobną instalację w domu z 230V, z trochę większego UPSa,
    > wiec jakieś tam serwery są zasilane z tego.

    Taką chcę, ale na 12 V.

    > PS. Ostatnio dużo opini z gatunku "za moich czasów to było niepotrzebne"
    > albo "to już sam se nie potrafisz właczyć klimy" kiedy mowa o smarthome.
    > Chyba wymagana jest zmiana pokoleniowa, bo ludziom dalej hobby kojarzy
    > się z łapaniem śmierdzących ryb a nie lutowaniem czy programowaniem.

    Moim hobby elektronika była od zawsze. I w sumie dopóki ktoś bawi się w
    smart home, bo lubi i go to bawi, to jeszcze jestem w stanie zrozumieć,
    choć ja mam w elektronice jednak trochę inne zainteresowania. Natomiast
    nie rozumiem sensu niektórych funkcjonalności.

    Nie żebym miał coś przeciwko (dopóki ktoś nie robi tego w moim domu) :)

    Niech będzie nawet ta klima. Klimę sobie włączam jak jest mi gorąco (i mam
    przestrzeń na zwiększony hałas), a czy jest mi gorąco to wiem sam, automat
    może wiedzieć najwyżej jaka jest temperatura i wilgotność w pomieszczeniu
    a nie czy właśnie się zgrzałem jakąś aktywnością fizyczną albo np.
    wyszedłem z wanny.

    No i pytanie, czy włączyć klimę, czy po prostu otworzyć okno, czy np. nie
    zdjąć bluzy lub kołdry. Automat tego nie wie (choć z oknem mógłby
    wiedzieć, jaka jest temperatura na dworze, i włączyć po prostu przewiew
    zamiast nabijać rachunek klimą).

    --
    Znani z glupich zartow studenci spotkali na drodze chlopa, ktory
    prowadzil na targ wieprzka.

  • 43. Data: 2023-07-23 11:05:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/07/2023 03:22, Arnold Ziffel wrote:
    > No dobra, to jak to działa?

    Tak:

    https://allegro.pl/oferta/sonoff-inteligentny-przela
    cznik-smart-switch-mini-8540722436

    Ten modulik instalujez, razem z wyłacznikiem światła w puszce.

    Na zewnatrz działa i wygląda jak normalny.

    Działa również, kiedy serwera nie ma.

    > Przełączasz przełącznik, idzie sygnał do
    > serwera

    Idzie sygnał do żarówki, bezpośrednio, tradycyjnie, tyle że przez
    kawałek elektroniki i przekaźnik.

    > razie jaka jest rola serwera i czym się to różni od normalnego podłączenia
    > żarówki w szereg z przełącznikiem?

    Serwer może ingerować w to światło, na przykład zdalnie je wyłaczyć. Ale
    brak serwera nie jest problemem dla tradycyjnego działania, pstryczek
    jak działał, tak działa. Nie poznasz nawet, że to jakiś smart.

    PS. Na tym też da się zainstwlować Tasmotę.

  • 44. Data: 2023-07-23 11:14:08
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/07/2023 03:36, Arnold Ziffel wrote:
    > Nie przeszkadza ci hałas włączający się w losowych momentach?

    a) klima nie hałasuje. Odgłos jest ledwo słyszalny, sam czasem sprawdzam
    czy w ogóle działa patrząc na nią. Kwestia prędkości nawiewu.

    b) momenty nie są losowe i wręcz wskazane jest budzenie.

    > Pytanie czy sąsiedzi wytrzymają :)

    Tym lepiej, jesli zauważą.

    > Ale pomysł na odstraszenie złodzieja
    > ciekawy. Jak kamery i ich automatyka ekspozycji na to zareagowały?

    Kamery nie widzą oświetlenia wewnętrznego budynku, poza lekkim cieniem.
    LEDy zewnętrzne były by włączone na stałe.

> [...]
    > może wiedzieć najwyżej jaka jest temperatura i wilgotność w pomieszczeniu
    > a nie czy właśnie się zgrzałem jakąś aktywnością fizyczną albo np.

    Przecież dalej masz pilota. Nikt tej funkcjonalności nie zabrał.

    Na tym władnie polega prawidłowy smart home. Ma pomagać, a nie być
    zastępnikiem. Już kiedyś opowiadałem, jak ratowałem kogoś w okolicy,
    kiedy smarthome zabrał mu dostęp do garażu, gdzie była cała "centralka",
    w wyniku awarii AP, który też był w garażu ;).

> [...]
    > zdjąć bluzy lub kołdry. Automat tego nie wie (choć z oknem mógłby
    > wiedzieć, jaka jest temperatura na dworze, i włączyć po prostu przewiew

    Ja to wiem. Mam pojedynczy pstryczek "włacz/wyłacz" na cała funkcjonalność.

    W okolicy wiele osób ma elementy smarthome, robione głównie przez
    dyletantów od kupowania gotowców. Sądząc po ich doświadczeniach, nie
    dziwie się, że idą łowić śmierdzące ryby, skoro ogródek potrafi podlać
    się w środku dnia podczas obiadu na trawce i "tak ma być bo fachowiec
    mówi, że to smart".

  • 45. Data: 2023-07-23 14:57:28
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Ja sobie dziś kupiłem dodatkowy mechanizm do tych nowych rolet, które mam.
    >
    > https://allegro.pl/oferta/mechanizm-rolety-prostej-m
    echanizm-do-mini-rolety-12971253863

    Do tego jest sterownik 'smart' :)

    > Przeplotę przez niego ten plasticzany łańcuszek i coś wydumam z tym
    > serwem, które mam (to serwo ale przerobione tak, żeby kręciło się dookoła,
    > robiąc za silnik z przekładnią).

    https://allegro.pl/oferta/inteligentny-silnik-do-rol
    et-kurtyn-tuya-wifi-app-13808317806

    Ja raczej będę kombinował bardziej profesjonalnie z jakimś rozwiązaniem
    z krańcówkami, żeby to zrobić na pilota + supla + standardowe włączniki
    na ścianie. Czasem w domu mnie nie ma i po 13:00 słońce mi pokój
    nagrzewa, więc czujnik temperatury mi rolety opuści, rano podniesie i
    wieczorem opuści (czujnik zmierzchu). Jak szaleć, to na całego :D
    [...]
    > Już mi wystarczy że w lodówce światło się zapala, jak otwieram :) W kuchni
    > nie musi.

    ...ale nim dojdę do lodówy to się mogę o coś potknąć. Na dodatek czujka
    jest skierowana na wejście i przed kuchnią mam ubikację, więc w nocy też
    mi oświetla drogę samoczynnie bo czują łapie korytarz.

    > Mi nie musi mówić, wiem że jestem na działce ;)

    Nie o to chodzi. To bajt zwrotny/potwierdzenie, że system się rozbroił.

    > No to ma sens. Z tą klapą. Ja i tak wyłączam prąd (3 z 7 bezpieczników,
    > pozostałe 4 zostawiam zawsze włączone), jak wychodzę, to pod jednym z nich
    > mam właśnie takie niby-automatyczne rzeczy :)

    https://youtu.be/1OBE5-yovEI Tu masz jak ta klapa wygląda. Zimą inaczej,
    bo dochodzi klapa ze styropianem a wtedy ta z siatką nie jest podnoszona.

    > Ta moja kamera też ma AI-Human detected, ale nie ufam temu AI. Wolę
    > normalne powiadomienia o ruchu. Jakoś tak bardziej przewidywalne się
    > wydają, a AI to cholera wie, jak działa i na ile przewidywalnie.

    Zależy od producenta. Ja używam Dahua (Imou) seria konsumencka, nie za
    drogie ale dobrze zrobiony algorytm. Jeszcze się nie "pomyliło"...w
    sensie, że ładnie wykrywa ludzia. Ze standardową detekcją bym zwariował.
    AI właśnie jest częścią alarmu, bo mam powiadomienie z gotowym filmem.
    Jeszcze mnie nie zawiodło. Co prawda w nocy w niedoświetlonym miejscu AI
    nie działa dobrze co warto wiedzieć...ale wtedy czuwa u mnie czujka PIR
    i samo odpalenie kamer już jest informacją. Wtedy nagrywają ciągle przez
    30 min i znów idą w standby.
    [...]
    > No to sprytne jest. Tylko ile to roboty (i kasy)? :)

    Niewiele. Mam tam 2x ESP32 z przekaźnikami. Oczywiście, 3 termometry, 2
    amperomierze, 2 woltomierze (sam robiłem) czujnik deszczu, wilgotność
    gleby, ciśnienie i parę innych drobiazgów. Całość jakieś 200-300zł bo
    sam to oprogramowałem. Tutaj masz podgląd z autonomii...czyli strona www
    z włącznikami/scenami/zależnościami. ESP32 ma dużo GPIO + analogi więc
    można korzystać.

    https://i.imgur.com/1v7Ug9D.png niestety nie mieści się na jednej stronie :D

    > Mi wystarczy podglądanie kamery :)

    Ja tam mam w sumie 4 kamery a podglądam często ryby w oczku, szczególnie
    w nocy, wtedy uchylam klapę, zapalam światło i oglądam...ciekawie
    żerują. Reszta "podglądu" to w sumie powiadomienia, jeśli coś się
    wydarzy bo mam różne alarmy na różne okazje. Zapomniałem tylko dodać, że
    ze wszystkich czujników, woltomierzy...mam pełen log graficzny/3mies i
    ta wiedza pozwala mi planować prace, siew, podlewanie i sporo idzie
    wyciągnąć informacji z logów, choćby z samej temperatury. Kiedyś na
    początku chorowały mi ryby w oczku. Wszystko robiłem i używałem...i
    dupa. Okazało się, że różnica czasem 10C temperatury dzień/noc w oczku
    powodowała osłabienie ryb. Zrobiłem daszek nad oczkiem i się skończyło :)

    > Tak, o tym prądzie kiedyś mówiłeś. Nie wyobrażam sobie :) Ale dopóki masz
    > turbinę, panele, i bilans energetyczny wychodzi na plus, to OK. Dopóki nie
    > masz np. spawarki, jakichś mocnych szlifierek i innych tego typu
    > bajerów... ja mam, nie wiem jakie musiałbym tam przetwornice pozakładać,
    > żeby mi to akumulatory uciągnęły. No szlifierkę to może jeszcze, ale sama
    > sprężarka bierze na starcie jakieś grube kilowaty (jak odpali to już
    > normalnie, ok. 1 kW), to by się przecież każda przetwornica wyłączyła.

    Mam narzędzia na akumulator, wiertarkę, szlifierkę, wyrzynarkę i tam
    sobie ładuję z PV. Spawarki nie potrzebuję na ROD.

    Generalnie podszedłem do działki jak do...kampera czy przyczepy w sensie
    myślenia w linii 12V i rozwiązań, które tam są.

    Mam też stary UPS z demobilu podłączony pod aku więc 230V w sumie jest
    ale nie mocne (600V).

    https://i.imgur.com/0o9NYUr.jpeg

    Na zdjęciu "puszka" od PV, w środku router i ESP, przekaźniki a po
    prawej UPS.

    > Do tego ekspres do kawy, czajnik, czasem farelka, jak się skończy butla z
    > gazem... projektor... no nie no, musi być prąd.

    Mam kuchenkę gazową...i zapas gazu :D a nie mieszkam tam w sensie, że
    nie śpię bo dom mam 1,5km od działki więc nie będę się wygłupiał.
    Oczywiście latem można tam spać. Ostatnio miałem gości i właśnie spali w
    altanie.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 46. Data: 2023-07-23 14:57:36
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > a) klima nie hałasuje. Odgłos jest ledwo słyszalny, sam czasem sprawdzam
    > czy w ogóle działa patrząc na nią. Kwestia prędkości nawiewu.

    A, ok, bo ty splita masz. Ja mam w bloku monoblok. Hałasuje.

    > b) momenty nie są losowe i wręcz wskazane jest budzenie.

    Klima z budzikiem, dwa w jednym :)

    > Tym lepiej, jesli zauważą.

    Ten stroboskop będzie się włączał jak wykryje złodzieja?

    > Przecież dalej masz pilota. Nikt tej funkcjonalności nie zabrał.

    Ok, jasne.

> [...]
    > kiedy smarthome zabrał mu dostęp do garażu, gdzie była cała "centralka",
    > w wyniku awarii AP, który też był w garażu ;).

    No właśnie... takie kwestie też na pewno trzeba przemyśleć.

> [...]
    > dziwie się, że idą łowić śmierdzące ryby, skoro ogródek potrafi podlać
    > się w środku dnia podczas obiadu na trawce i "tak ma być bo fachowiec

    BTW gotowców:
    https://www.standard.co.uk/tech/amazon-locks-out-cus
    tomer-smart-doorbell-racism-b1088074.html

    Przerażające.

    --
    Mówi lew do żaby:
    - Ale ty jesteś brzydka... Jesteś zielona, oślizgła i masz strasznie

  • 47. Data: 2023-07-23 15:07:04
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/07/2023 14:57, Arnold Ziffel wrote:
    > A, ok, bo ty splita masz. Ja mam w bloku monoblok. Hałasuje.

    Hę? Masz na mysli przenośny klimatyzator? On grzeje?

    > Ten stroboskop będzie się włączał jak wykryje złodzieja?

    Ten stroboskop mogę właczyć ja. A czy automat - nie wiem. U mnie zawsze
    ktoś jest w domu, widzę to bardziej jako Panic Button w razie włamania.

    > BTW gotowców:
    > https://www.standard.co.uk/tech/amazon-locks-out-cus
    tomer-smart-doorbell-racism-b1088074.html
    > Przerażające.

    Raczej przykład dlaczego nie wolno używać rozwiazań chmurowych, a już na
    pewno nie można do nich podpinać automatyzacji krytycznych.

    Problem w tym, że przeciętny idiota z ulicy nic innego nie może obecnie
    kupic, jak chmurowe. W efekcie wyleje on kubeł pomyj na smarthome przy
    pierwszej awarii która mu załączy spryskiwacze trawnika zimą.

  • 48. Data: 2023-07-23 15:14:34
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Hę? Masz na mysli przenośny klimatyzator?

    Tak. Stoi w rogu podpięty do wentylacji (mam osobny komin, nie dmucham z
    kratki sąsiadom).

    > On grzeje?

    Potrafi też grzać, ale nie używam go do tego, bo tu ogólnie nawet zimą
    jest dla mnie za gorąco.

    > Ten stroboskop mogę właczyć ja. A czy automat - nie wiem. U mnie zawsze
    > ktoś jest w domu, widzę to bardziej jako Panic Button w razie włamania.

    No to ma sens. Pilot, który wyzwalałby ten stroboskop, może też syrenę,
    może też powiadomienie kogoś (firmy ochroniarskiej?).

    > Raczej przykład dlaczego nie wolno używać rozwiazań chmurowych, a już na
    > pewno nie można do nich podpinać automatyzacji krytycznych.

    Chmurowych to jedno. Jeszcze pół biedy, jak sam postawisz sobie chmurę i
    sam masz nad nią kontrolę. Tutaj nie było awarii chmury tylko pojawiły się
    durne, politpoprawne, wewnętrzne zasay, które odebrały człowiekowi dostęp
    do usług, za które ten płacił, w wyniku działań idioty po drugiej stronie,
    który kliknął guzik bez żadnych dowodów. A nawet gdyby to nie był błąd, to
    nadal nie wiem, czy mają prawo odebrać prawo do korzystania z czegoś, za
    co człowiek zapłacił, bo nie podoba im się jego światopogląd lub
    zachowanie. Od tego jest policja i sąd, gdzie masz prawo do obrony, a nie
    tresowana małpa w centrali Amazonu, na której łaskę i niełaskę jesteś
    zdany.

    > Problem w tym, że przeciętny idiota z ulicy nic innego nie może obecnie
    > kupic, jak chmurowe. W efekcie wyleje on kubeł pomyj na smarthome przy
    > pierwszej awarii która mu załączy spryskiwacze trawnika zimą.

    W zasadzie ten kubeł jest słuszny, choć powinien ograniczyć się do pomyj
    wylanych na konkretne rozwiązanie konkretnej firmy.

    --
    Na egzaminie z informatyki profesor z widocznym niesmakiem slucha
    niedorzecznych odpowiedzi studenta. W pewnym momencie zwraca się do

  • 49. Data: 2023-07-23 16:52:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/07/2023 15:14, Arnold Ziffel wrote:
    > No to ma sens. Pilot, który wyzwalałby ten stroboskop, może też syrenę,
    > może też powiadomienie kogoś (firmy ochroniarskiej?).

    Centrale alarmowe i firmy ochroniarskie potrzebuję jeszcze tak ze 20
    lat, aby pokolenie obecnych projektantów wymarło. Inaczej podpięcia pod
    smarthome nie będzie, albo będzie kolejna, popsuta gównoappka, jeśli
    właściciel ma zdolnego wnuczka.

    Ja zawsze pokazuje przykład pralek: przygłupy od projektowania zrobią
    NFC, Bluetooth, Wifi ale ani jeden z tych kretynów nie wpadł na to, aby
    to wpiąć do *mojej* sieci WiFi i udostepnić MQTT. Ich koncepcja smart
    pralki polega na usunięciu pokrętła i narysowania go w appce, dokłądając
    dodatkowy, zbędny element. To jest problem czysto białkowy i wymaga
    rozwiązania problemu przez czas i robaki.

    > Chmurowych to jedno. Jeszcze pół biedy, jak sam postawisz sobie chmurę i
    > sam masz nad nią kontrolę. Tutaj nie było awarii chmury

    Rozwiązania chmurowe są złe nie tylko z powodu awarii chmury. W zasadzie
    awarie bardziej będzie miał dostawca netu, router czy AP, a nie chmura.

> [...]
    > nadal nie wiem, czy mają prawo odebrać prawo do korzystania z czegoś, za
    > co człowiek zapłacił, bo nie podoba im się jego światopogląd lub

    Mają, co wynika z regulaminu.

    > Od tego jest policja i sąd, gdzie masz prawo do obrony, a nie
    > tresowana małpa w centrali Amazonu, na której łaskę i niełaskę jesteś
    > zdany.

    Praktyka polityczno-spoleczna wskazuje na to, że przecięny obywatel nie
    potrzebuje sądów czy prawa, a pokaz siły i samosąd, to lubi i to będzie
    wspierał. IMHO może się okazać, że nikt nie będzie prostestował, jak
    wolność będzie zabierana po kawałeczku, a tego typu problemy są zbyt
    zawiłe, aby Pani Krystyna z Lubicza Dolnego miała choć cień nadziei na
    zrozumienie połowy pojęć w opisie tego przypadku. To nie horoskop.

    > W zasadzie ten kubeł jest słuszny, choć powinien ograniczyć się do pomyj
    > wylanych na konkretne rozwiązanie konkretnej firmy.

    Nie, winny będzie smarthome. Jak Żydzi, lewaki itd itp. Konieczność
    grupowania niezadowolenia do dużych grup jest cechą prawie każdego
    suwerena. Dlatego on nie bedzie narzekał na Sonoff czy Tuya, on bedzie
    narzekał na smarthome.

    Może i dobrze. Nadmiar technologii w rękach suwerena oznacza tylko kłopoty.

  • 50. Data: 2023-07-23 18:08:14
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > zachowanie. Od tego jest policja i sąd, gdzie masz prawo do obrony, a nie
    > tresowana małpa w centrali Amazonu, na której łaskę i niełaskę jesteś

    Nie proste złamanie umowy i konsekwencje jej złamania?