  • 11. Data: 2009-10-03 08:38:23
    Temat: Re: Radiotelefon?
    Od: Qlfon <r...@l...pl>

    Rafal T. pisze:

    > a jak napisałeś? :)
    >
    > "nadajemy na czestotliwosci 146.000 do 146.050, tam nikomu nie
    > przeszkadzamy.
    > Na innych -nawet jak nie słyszymy nic - możemy."
    > ______________________________________************__
    _______

    Budyzn uzyl ladnej konstrukcji semantycznej ktora w skrocie oznacza ze
    MOGA komus przeszkadzac na innych czest. nawet pomimo tego ze nikogo na
    nich nie slysza:)

    --
    Qlfon, Kraków

  • 12. Data: 2009-10-03 10:53:33
    Od: "Leszek Karlik" <l...@h...pl>

    On Sat, 03 Oct 2009 09:37:34 +0200, dawidos <d...@g...com> wrote:

    [...]
    > Poza tym nie umiejętne obchodzenie się z tym radiem może powodować,że
    > będziemy nadawać na częstotliwościach policji, straży miejskiej, UOP itp.

    Hmm, to faktycznie nienajlepszy pomysł, jak można nadawać i odbierać
    transmisje z innego czasu ;-)

    --
    Leszek 'Leslie' Karlik
    NTV 650

  • 13. Data: 2009-10-04 14:40:55
    Od: "Andrzej" <szuwar_ek_wywal@to_wp.pl>

    Użytkownik "Rafal T." <r...@v...pl> napisał w wiadomości

    > a czy na 2m nie trzeba mieć zezwolenia?

    Trzeba, a za brak papiera grożą 2 lata. Pewnie jak się czegoś konkretnego
    nie wywinie nie wsadzą, ale w papierach na kilka lat zostanie. Kurs nie
    wymaga magicznych zdolności, a egzamin jest dość prosty. W sumie to
    najważniejsza sprawa, bo kurs daje podstawowe informacje na temat
    łączności - więc potem nie szaleje się po pasmach jak małpa z brzytwą. Po
    kursie można uprawiać nowe hobby - krótkofalarstwo.
    Zestaw PMRek jest tańszy i można używać bez konsekwencji. Jeśli 2 moto jadą
    obok siebie lub w zasięgu wzroku łączność powinna być bezproblemowa. Do tego
    oczywiście zestawy z mikrofonem różnicowym, bo jednak silnik to głośna
    rzecz.

    --
    Pozdrv!
    Andrzej

  • 14. Data: 2009-10-04 17:02:43
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <szuwar_ek_wywal@to_wp.pl> napisał w wiadomości
    > Trzeba, a za brak papiera grożą 2 lata. Pewnie jak się czegoś konkretnego
    > nie wywinie nie wsadzą, ale w papierach na kilka lat zostanie. Kurs nie
    > wymaga magicznych zdolności, a egzamin jest dość prosty.

    Przepraszam, jaki kurs? Krótkofalarski? Ja Sp6abc wołam sp6xyz, zwolnij!!
    :-)
    To juz lepiej zostac przy PRM.

    b.

  • 15. Data: 2009-10-05 12:18:40
    Od: JacekR <j...@g...pl>

    rfk pisze:
    > Witam,
    >
    > prosze Was o porade/opinie o sprzecie.
    > Doszlismy z kumplem ostatnio do wniosku, ze w czasie dlugich przelotow
    > czasem przydaloby sie zamienic 2-3 zdania i stad idea radiotelefonu do

    A może coś takiego:

    http://www.allegro.pl/item757185062_zestaw_motocykli
    sty_cb_midland_alan_42_plus_multi.html

    Pozdr.

    JacekR
    TDM 900

  • 16. Data: 2009-10-05 13:34:06
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    JacekR pisze:

    > A może coś takiego:
    >
    > http://www.allegro.pl/item757185062_zestaw_motocykli
    sty_cb_midland_alan_42_plus_multi.html

    CB z anteną tej wielkości będzie miał zasięg rzutu kamieniem (jeszcze
    mniejsze niż 144MHz) . Co nie zmienia faktu że antenę można dać
    elastyczną dłuższą tzw wędka 70-90cm (na plecach?????). CB ma zalety w
    postaci miśkologii i miśkografii, zarazem to samo jest wadą: ciągłego
    jazgotu i "żucia szmat" na 19 - nie wyobrażam sobie na 2oo. Teoretycznie
    wspólna jazda z puszkarzami, może być argumentem dodatkowym na plus.

    jednak bym szukał w PMR/LPD czyli ok 430MHz, tam są 'półcyfrowe'
    techniki eliminacji bełkotu (CTCSS itd) gdy nie mówi twój kolega, co
    podnosi bardzo komfort.

  • 17. Data: 2009-10-05 13:36:15
    Od: "greg" <g...@f...com>

    "dawidos" <d...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...
    ł,

    Siema,

    >Odradzam zakup radyjka na 2 metry. Ostatnio podczas kontroli policji
    >misiak zapytał mnie czego słucham. Wyciągnąłem swoje radyjko za
    >pazuchy, a on już wiedział, że to na 2 metry.

    A nie mogłeś powiedzieć, że to zestaw słuchawkowy do telefonu? Przecież nie
    będzie chyba rewidował?

    >I pyta czy mam na to
    >jakieś papiery. Tak się składa, że posiadam licencję na 2m więc nie
    >było problemu ale gdybym nie miał to na pewno pozbyłbym się radia.

    Znaczy się co, miałeś pozwolenie radiowe ze sobą? Czy tylko powiedziałeś, że
    masz?
    Pytam, bo to dokument jest o dość dużym rozmiarze i niewygodnie go wozić,
    choć oczywiście można.

    >Poza tym znam przypadki konfiskaty takich radyjek i zakładania spraw
    >sądowych przez policję.
    >Poza tym nie umiejętne obchodzenie się z tym
    >radiem może powodować, że będziemy nadawać na częstotliwościach
    >policji, straży miejskiej, UOP itp.
    >Trzeba uważać też na PAR i Departament Służby Kontroli Emisji.
    >Namierzenie nadającego radyjka to żaden problem.

    Stary, co ty opowiadasz za banialuki. Jeździć będą za motocyklem i
    namierzać? Oszalałeś?
    Namierzenie pirata odbywa się po zgłoszeniu od użytkownika, który na danej
    częstotliwości legalnie nadaje i któremu pirat przeszkadza.

    Jeśli nadaje dużo i często i ze stacjonarnej radiostacji to go znajdą, ale
    mobila? Na motocyklu? Ciekawe jak.

    Teraz merytorycznie: z moich doświadczeń wynika, że radio na pasmo 2m o mocy
    wyjściowej ok 5 watt to jedyne sensowne urządzenie do porozumiewania się.
    PMR maja za małą moc, zasięg co najwyżej 300-500m, pomijajac warunki
    teoretyczne (góry, powietrze (paralotnie), otwarte akweny wodne, te rzeczy).

    Niestety używanie pasma 2m odbywa się nielegalnie, bo nawet jesli masz
    świadectwo radiooperatora i pozwolenie radiowe to i tak nie przestrzegasz
    regulaminu radiokomunikacyjnego (tak jak wcześniej ktoś napisał - pomijasz
    przynajmniej znaki wywoławcze i gadasz jak na prywatnej częstotliwości -
    inaczej nie ma sensu). Poza tym zgodnie z bandplanem na legalnym paśmie 2m
    czyli 144 - 146 MHz jest dość ciasno i gadanie na dowolnie wybranej
    częstotliwości z zakresu bedzie przeszkadzać służbie radiokomunikacyjnej
    amatorskiej działającej zgodnie z bandplanem i regulaminem (czyli prawdziwym
    krótkofalowcom). Jedynym rozwiązaniem jest wyjście poza pasmo
    krótkofalarskie np na wspomniane już 146.010, gdzie działają tylko piraci,
    bo zgodnie z planem tam jest odstęp od pasma amatorskiego.

    Wydaje mi się, że sensowną rzeczą jest zdanie egzaminu i posiadanie
    pozwolenia, choćby nawet tylko kat D, do której nie trzeba uczyć się
    Morse'a. Zgodnie z przepisami posługiwanie się radiotelefonem bez pozwolenia
    jest karalne (z wyjątkiem PMR), a jak masz pozwolenie radiowe to nawet jak
    piracisz (znaczy nadajesz na paśmie, gdzie ci nie wolno) i zostanie ci to
    udowodnione to praktycznie co najwyżej możesz dostać upomnienie, no chyba,
    że nadajesz na częstotliwości lotniczej koło lotniska itp.

    pozdro

    greg

  • 18. Data: 2009-10-05 14:12:24
    Od: "greg" <g...@f...com>

    "Jacek Czerwinski" <...@...z.pl> wrote in message

    > CB z anteną tej wielkości będzie miał zasięg rzutu kamieniem (jeszcze
    > mniejsze niż 144MHz) .

    Co to znaczy "jeszcze mniejsze niż 144MHz"? Czy masz na myśli, że jest coś
    co ma zasięg większy niż 144 MHz

    Oczywiście - zasięg zależy od mocy wyjściowej nadajnika - między innymi - to
    przyjmijmy dla porównań moc 5 watów.

    Oświeć mnie zatem - dla mocy nadajnika 5W, anteny "przenośnej" czyli
    powiedzmy max kilkanaście centymetrów długości i transmisji analogowej
    AM/FM - co jest lepsze niż 144 MHz?

    Moja wiedza jest taka, że nie ma nic lepszego niż 144 MHz i między innymi
    dlatego taka częstotliwość została wybrana dla zastosowań amatorskich, że
    przy stosunkowo prostych urządzeniach, małych mocach nadajników i prostych
    małych antenach umozliwia relatywnie bardzo dalekie transmisje.

    > jednak bym szukał w PMR/LPD czyli ok 430MHz,

    ja bym najpierw próbował zrozumieć o czym się mówi:
    LPD (low power device) to moc max 10mW czyli zasięg w terenie max 100
    metrów - polecam :-)
    PMR (private mobile radio) to 500 mW ale na 446 MHz. Zasięg większy ale
    dalej do kitu :-)

    Dodatkowo informuję, że większość używanch w Polsce tzw "radiotelefonów bez
    zezwolenia" to urządzenia sprowadzane z USA, działające nie w PMR ale FRS -
    legalny tam, ale nielegalny w Europie.

    >tam są 'półcyfrowe' techniki eliminacji bełkotu (CTCSS itd) gdy nie mówi
    >twój kolega, co podnosi bardzo komfort.

    CTCSS (Continuous Tone Coded Sub-audible Squelch) jest techniką absolutnie
    analogową i jest ona także w paśmie 2m stosowana z powodzeniem.

    pozdro

    greg

  • 19. Data: 2009-10-05 14:40:09
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    greg pisze:

> [...]
    >
    > Oświeć mnie zatem - dla mocy nadajnika 5W, anteny "przenośnej" czyli
    > powiedzmy max kilkanaście centymetrów długości i transmisji analogowej
    Taki sam 'kutasek' i > 400Mhz ;)

> [...]
    > amatorskich, że przy stosunkowo prostych urządzeniach, małych mocach
    > nadajników i prostych małych antenach umozliwia relatywnie bardzo
    Gdy została wybierana 144, anteny o jakich się myślało miały metr-półtora.
    Im dalej odchodzisz z długością (w dół) od pół fali (ćwierć), jest
    gorzej i "praw fizyki pan nie zmienisz". Dlatego na 144 masz wyniki
    milion razy mniejsze niż krótkofalowcy.

> [...]
    > bez zezwolenia" to urządzenia sprowadzane z USA, działające nie w PMR
    > ale FRS - legalny tam, ale nielegalny w Europie.

    Plus lewe 430/460Mhz o zwiększonej mocy zwykle figurujące w cennikach
    jako "modele eksportowe". W sklepie trzeba specjalnie mrugnąć okiem.
    Wyglądają tak samo, naklejka homo akurat mogła sie zetrzeć ;)

    Oba pasma utożsamiam ze względu na podobne cechy fizyczne rozchodzenia
    fal itd.

    > CTCSS (Continuous Tone Coded Sub-audible Squelch) jest techniką
    > absolutnie analogową i jest ona także w paśmie 2m stosowana z powodzeniem.

    W przenośni pół-cyfrową ;) masz rację w sensie ścisłym. Istnienie kodu
    warunkuje otwarcie /zamknięcie. Nie przyjęło się w CB. Klasyczny Squelch
    bym w tym porównaniu nazwał absolutnie analogowym.

  • 20. Data: 2009-10-05 15:42:04
    Od: "greg" <g...@f...com>

> [...]
    > i "praw fizyki pan nie zmienisz". Dlatego na 144 masz wyniki milion razy

    Milion razy mniejsze, bo nie robię łączności na odbiciu od zorzy polarnej.

    Przy propagacji bezpośredniej im dłuższa fala tym większy zasięg. Mniejszą
    sprawność króciutkiej antenki rekompensuje lepsza propagacja dłuższej fali.
    Dlatego urządzenia ręczne mają lepszy zasięg na fali 2m niż 70cm, przy tej
    samej mocy i nawet tej samej antenie.

    Mam radio dwuzakresowe i robiłem wiele razy próby łączności w terenie -
    zawsze lepiej było na 2m.

    Dla pasjonatów zasięgów na ręcznym radiu polecam łączność przez
    przemiennik - słychać na 100 km :-)

    pozdro

    greg