  • 41. Data: 2013-06-01 20:01:16
    Temat: Re: Radia AM - budowa
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 01 Jun 2013 16:50:39 +0200, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

    > I to jest w miarę właściwa droga - tyle że na krótkich spodziewaj się do
    > kilkunastu hercw odchylenia.

    Tak mi sie wydaje ze generator 1ppm to dzis nic nadzwyczajnego, a i o
    0.1ppm mozna sie latwo postarac.
    Zegary atomowe z demobilu tez juz trafiaja pod strzechy.

    J..

  • 42. Data: 2013-06-01 21:26:47
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:51aa0b09$0$26707$65785112@news.neostrada.pl...
    > Ale najprostszym i najtańszym "fragmencikiem do wystawienia" jest właśnie
    > kawałek nośnej - przejście na emisję jednowstęgową nie ma za zadanie
    > oszczędzania energii po stronie nadajnika a lepsze wykorzystanie pasma - w
    > miejscu wstęgi wytłumionej będzie przecież emisja innej stacji!

    Tak, to wiem! Mnie chodzi o to, aby po prostu nie szczypać się z ciągłą
    emisją nośnej, tylko oszczędzić trochę energii, aby móc dać więcej do
    wstęgi, a też, żeby zanadto nie piszczało, gdy ktoś się odstroi... Chyba, że
    nośną załączać się będzie tylko na krótkie chwile, które umożliwią
    zsynchronizowanie się generatora. Rozwiązanie pośrednie - przypomniało mi
    się właśnie, że może mniejszą oszczędność przyniesie, gdy... śjakieś 15 lat
    temu, pracując na WSLR (Węzłowa Stacja Linii Radiowych, miałem też obsługę
    łączy TV, u nas też stał odbiornik TV1 rosyjskiego, ze względu na specyfikę
    pracy satelity, były przyciski do wizowania zdalnego (ja wymyśliłem metodę
    co zrobić, gdy się rozwizuje, a nie ma kogo na dach posłać, aby filował, czy
    dobre lipuje). Jak to montowano, był probem z dźwiękiem - na fonię nakładał
    się pisk, o amplitudzie mniej-więcej równej chwilowej głośności tej fonii.
    Trzeba było odfiltrować, a może coś przełączyli, nie pamiętam. Pomyślałem
    sobie, że taka nośna mogła by pilotować jakoś emisję, a dzięki jej niższemu
    poziomowi oszczędziło by się energii.

    > Cały ten artykuł stworzył "biurkowy elektronik" - czyli gość który z
    > sygnałami poza druty na stole nigdy nie wylazł i nie rozumie celu
    > stosowania pewnych rozwiązań!

    Obawiam się, że coraz cęściej takie rzeczy będą się pojawiać. Jak zobaczyłem
    coś o (de)modulacji FM w tym całym procesie, to wątpliwości moje urosły...
    Może to źle zobaczyłem i wyrwałem z kontekstu... Ale jednak coś mi tam za
    dużo obliczeń było... Czyżby matmę zmienili...? wiedziałbym raczej... A może
    np. do obliczania układu 2 równań z tylomaż niewiadomymi, zastosowano nagle
    jakieś tam iloczyny skalarne liczb urojonych w zastosowaniu do mnożenia
    odwróconych macierzy? (sam to wymyśliłem na potrzeby pytania, jeśli to ma
    choćby część pokrycia w faktach, to przypadkowo)

  • 43. Data: 2013-06-01 21:28:36
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Tak mi sie wydaje ze generator 1ppm to dzis nic nadzwyczajnego, a i o
    > 0.1ppm mozna sie latwo postarac.
    > Zegary atomowe z demobilu tez juz trafiaja pod strzechy.

    Podpowiem - na falach krótkich taki zegar to sobie można... Tak, zgadza się,
    zjawisko Dopplera... Do tego dochodzą jeszcze inne zjawiska...

  • 44. Data: 2013-06-03 23:26:09
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Anerys napisał:

    > Podpowiem - na falach krótkich taki zegar to sobie można... Tak, zgadza
    > się, zjawisko Dopplera... Do tego dochodzą jeszcze inne zjawiska...

    Zaraz będziesz musiał tłumaczyć skąd efekt Dopplera między nieruchomym
    nadajnikiem a nieruchomym odbiornikiem... Bo "biurkowi elektronicy"
    którzy w życiu rzeczywistej transmisji sygnału radiowego nie
    zrealizowali przecież nie wiedzą.

    --
    Darek

  • 45. Data: 2013-06-03 23:37:58
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:51ad09f0$0$1250$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > nadajnikiem a nieruchomym odbiornikiem... Bo "biurkowi elektronicy" którzy
    > w życiu rzeczywistej transmisji sygnału radiowego nie zrealizowali

    Efekt efektem, ale wytłumacz takiemu pochodne tego efektu... (np. propagacja
    wielodrożna) to dopiero zzielenieje, a to podstawa komunikacji przy
    propagacji jonosferycznej przecież, A weź takiego spytaj, dlaczego w górach,
    przy bardzo mocnym sygnale, korespondent może być zupełnie nieczytelny...
    Magik pan będziesz, zaprawdę ci powiadam :)) Albo zostaniesz oskarżony o
    herezję, bo przecież ziemia po pierwsze jest płaska, po drugie prócz
    Księżyca, wokół niej krąży wszystko inne :))

  • 46. Data: 2013-06-03 23:41:46
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Anerys" <s...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Efekt efektem, ale wytłumacz takiemu pochodne tego efektu... (np.
    > propagacja wielodrożna) to dopiero zzielenieje, a to podstawa komunikacji
    > przy

    Oj, znów nie dopisałem - miało być propagacja wielodrożna i związane z tym
    charakterystycznie slyszalne zaniki, zdarza się, że zanik uderzy akurat w
    nośną i dzieje się wiadomo co :) Nasze kochane 200% :))

  • 47. Data: 2013-06-04 07:30:54
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 26.05.2013 14:20, J.F. pisze:

    > Obawiam sie ze na praktycznie 100% radyjek poprawnosc sie konczy na
    > 100%.
    > No chyba ze znasz jakis popularny odbiornik z detektorem
    > synchronicznym.
    > Chociaz ... to stare oszacowanie, moze teraz sa jakies nowe juz
    > cyfrowe/softwarowe.
    >
    > J.

    Zaraz, zaraz. Mówimy cały czas o odbiorniku, ale to o czym mówimy nie da
    się uzyskać w normalnym modulatorze anodowym, czy siatkowym. To jest
    modulacja z wytłumioną częściowo lub całkiem nośną. Nie jest to normalna
    emisja AM jaka obowiązuje w radiofonii.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 48. Data: 2013-06-04 10:47:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" napisał w wiadomości

> [...]
    >jest modulacja z wytłumioną częściowo lub całkiem nośną. Nie jest to
    >normalna emisja AM jaka obowiązuje w radiofonii.

    Kolega pytal, czy gdyby taka emisje jednak wyemitowal, to ile
    odbiornikow by ja poprawnie odebralo ?

    Mowiac szczerze to od 20 lat nie zagladalem do radia, nawet nie wiem
    co tam teraz daja ... moze i maja ciekawego scalaka z lepszym
    detektorem.

    J.

  • 49. Data: 2013-06-04 16:45:25
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

> [...]
    > się uzyskać w normalnym modulatorze anodowym, czy siatkowym. To jest
    > modulacja z wytłumioną częściowo lub całkiem nośną. Nie jest to normalna

    Modulator anodowy to będzie dosyć istotny element nadajnika
    jednowstęgowego dużej mocy - inaczej koszty prądu niepomiernie rosną
    (może być również kolektorowy, drenowy) - w każdym razie amplituda fali
    nośnej będzie modulowana w stopniu końcowym który będzie nieliniowy - co
    najmniej głęboka klasa C...

    Różne są sposoby uzyskania modulacji jednowstęgowej!

    --
    Darek

  • 50. Data: 2013-06-04 16:47:39
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Anerys napisał:

> [...]
    > Albo zostaniesz oskarżony o herezję, bo przecież ziemia po pierwsze jest
    > płaska, po drugie prócz Księżyca, wokół niej krąży wszystko inne :))

    W górach? W górach na VHF i UHF korespondenta możesz w ogóle nie znaleźć
    - mnie się już raz zdarzyło wleźć za wysoko i fale pod górę zawracały...

    --
    Darek