  • 21. Data: 2015-10-12 20:44:20
    Temat: Re: RS485, niechciany bajt o wartości zero na początku
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robbo" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Chciałem dopytać, czy przy rezystorach pullup i pulldown rzędu 5k,
    >stosuje się jeszcze terminatory 120om?

    Stosowanie terminatorow jest jak najbardziej eleganckie (choc sam
    niedawno kwestionowalem czy potrzebne).

    A wtedy owszem - 5k moze byc za duzo. Zreszta przy mniejszych
    opornikach polaryzujacych te 120 ohm nalezy troche powiekszyc.

    > Bo wydaje mi się, że przy stosowaniu terminatorów 120om, możliwe
    > wartości rezystorów pullup i pulldown muszą być mniejsze niż 750om.
    > Pullup i pulldown 5k może być tylko bez terminatorów 120om(?)

    Lepiej 5k niz nic :-)

    Po tych przebiegach widac, ze jak linia jest nieaktywna, to uklad
    jednak widzi stan 0.
    A chcielibysmy 1. Przy dlugim 0 wychodzi bajt 0 z framing error.

    a) czy nie pomyliles podlaczenia tych rezystorow ?
    b) jak zasilane te uklady ? Pisales, ze napiecie izolowane, ale RS485
    wymaga zadbania o wspolny potencjal masy.
    Wejscie niby roznicowe, ale jesli dobrze widze, to dopuszcza
    sie -8 do +12.5V na wejsciach.
    Jesli te napiecia nie tak calkiem izolowane, to jeden uklad moze
    widziec napiecia z drugiego jako spoza zakresu - a wtedy cuda moga sie
    dziac.

    J.

  • 22. Data: 2015-10-13 11:02:06
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > Jesli te napiecia nie tak calkiem izolowane, to jeden uklad moze
    > widziec napiecia z drugiego jako spoza zakresu - a wtedy cuda moga sie

    Nie będą się działy.
    Napięcia spoza zakresu spowodują przeładowanie pojemności izolacji tak aby
    znaleźć się w zakresie.
    P.G.

  • 23. Data: 2015-10-14 20:38:12
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-10-12 o 16:05, Marek pisze:
    > przewlekany DIP8,
    >
    > Można też wyjść z lat 80 i stosować drivery 3.3V np ltc1480, który sam
    > wew. podciąga do 1 gdy A i B wiszą lub A-B=0.

    Fajnie tyle że w Polsce się go nie kupi, nawet farnell nie ma ich.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 24. Data: 2015-10-15 16:13:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 14 Oct 2015 20:38:12 +0200, janusz_k <J...@o...pl> wrote:
    > Fajnie tyle że w Polsce się go nie kupi, nawet farnell nie ma ich.

    Tydzien temu kupowałem w tme.

    --
    Marek

  • 25. Data: 2015-10-15 18:58:36
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-10-15 o 16:13, Marek pisze:

    > Tydzien temu kupowałem w tme.

    Skasowałem posta, ale jak widać został :(
    wyszukiwarka mnie oszukała,faktycznie jest bez trudu do kupienia w PL.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 26. Data: 2015-10-16 00:36:54
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    janusz_k pisze:

    > Skasowałem posta, ale jak widać został :(
    > wyszukiwarka mnie oszukała,faktycznie jest bez trudu do kupienia w PL.

    eternal nie kasuje globalnie, możesz poczytać o tym w ich faq.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 27. Data: 2015-10-19 19:23:09
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-10-16 o 00:36, AlexY pisze:

    > eternal nie kasuje globalnie, możesz poczytać o tym w ich faq.

    Wiedziałem o tym ale zapomniałem :( szybciej pisałem niż
    przypominałem sobie.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 28. Data: 2015-10-27 12:32:54
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    > Ja stosuję SN65HVD3082 ale nie wiem czy to jest w DIPie.

    Kupiłem tego typu układ w DIP-ie.
    Generalnie działa -- to znaczy radzi sobie ze stanem bus-idle, gdzie
    napięcie spada poniżej 200mV.
    Te układy zapewne mają niską oporność wewnętrzną. Po zaprzestaniu transmisji
    albo odbioru, sygnał spada dość wolno. Przy szybkim rozpoczęciu nadawania,
    tuż po zakończeniu odbierania (gdzie sygnał nie zdązył jeszcze opaść) są
    problemy z prawidłową transmisją. Problem ten rozwiązują rezystory
    terminatorów 120om, które sprawiają, że sygnał opada natychmiastowo.
    Generalnie teraz terminatory są u mnie obligatoryjne, bez nich nie działa,
    co też nie jest do końca dobre.

    R.

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 29. Data: 2015-10-27 14:47:22
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Robbo" <n...@g...com> napisał w wiadomości

    > Kupiłem tego typu układ w DIP-ie.
    > Generalnie działa -- to znaczy radzi sobie ze stanem bus-idle, gdzie
    > napięcie spada poniżej 200mV.
    > Te układy zapewne mają niską oporność wewnętrzną.

    Raczej właśnie wysoką - 1/8 Unit Load pozwala do 256 węzłów na szynie.

> [...]
    > rozwiązują rezystory terminatorów 120om, które sprawiają, że sygnał opada

    To, czy napięcie 0V pojawi się od razu, czy powoli nie powinno mieć żadnego
    wpływu. Włączający się nadajnik wymusza normalne 1 i dopiero potem nadaje. W
    międzyczasie odbiornik cały czas powinien widzieć stan 1, a występujące
    potem zbocze jest takie samo jak każde inne.
    Jeśli odbiornik w tej przerwie nie cały czas widzi 1, co skutkowało by
    problemami z odebraniem pierwszego bajtu, to bym raczej zakładał problemy z
    odbiciami od końca linii, które gdy rezystancja układu (ustawionego na
    odbiór) jest wyższa to są skuteczniejsze i sygnał dłużej się błąka po linii.

    > Generalnie teraz terminatory są u mnie obligatoryjne, bez nich nie działa,
    > co też nie jest do końca dobre.

    Działanie bez terminatorów jest sprzeczne ze specyfikacją RS485 więc robi
    się to "na własną odpowiedzialność".
    P.G.

  • 30. Data: 2015-10-27 14:47:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 27 Oct 2015 12:32:54 +0100, "Robbo" <n...@g...com> wrote:
    > Generalnie teraz terminatory są u mnie obligatoryjne, bez nich nie
    działa,
    > co też nie jest do końca dobre.

    ? Terminacja _jest_ obligatoryjna w rs485..

    --
    Marek