  • 1. Data: 2010-02-21 01:25:20
    Temat: RAID1 dla laptopa
    Od: "strach" <s...@g...pl>

    Jestem zielony w temacie, proszę o radę. Chcę kupić dwa tanie 3.5-calowe
    zew. dyski 1 TB, podłączyć je do laptopa po USB i zrobić na nich RAID1.
    Wydajność takiej "macierzy" nie ma znaczenia (ma to być bezpieczny,
    mirrorowany magazyn domowych multimediów), więc nie chcę kupować
    high-endowych rozwiązań. Ma być tanio, ale mogę też dokupić jakiś sprzętowy
    kontroler do 500 zł jeśli bez niego się nie da. Jak to zrobić i co kupić?
    Rozważałem też najprostszy wariant mirroringu, czyli synchronizację dysków
    po zmianach jakimś programem (choćby Total Commanderem), ale to zbyt
    niewygodne. A może jest inne niż RAID1 bezobsługowe rozwiązanie?

    Z góry dzięki za porady.

  • 2. Data: 2010-02-21 01:34:37
    Temat: Re: RAID1 dla laptopa
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 21.02.2010 02:25, strach wrote:
> [...]
    > dysków po zmianach jakimś programem (choćby Total Commanderem), ale to
    > zbyt niewygodne. A może jest inne niż RAID1 bezobsługowe rozwiązanie?

    Najprosciej bedzie zrobic programowy RAID.

    Ale to juz pytanie na grupe systemu operacyjnego, jaki uzywasz.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 3. Data: 2010-02-21 08:37:31
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    strach pisze:
    > Jestem zielony w temacie, proszę o radę. Chcę kupić dwa tanie 3.5-calowe
    > zew. dyski 1 TB, podłączyć je do laptopa po USB i zrobić na nich RAID1.
    Tak sie w praktyce nieda. System zobaczy 2 dyski i softwarowo moze na
    nich zrobic "raid1". W wyniku tego ogłupiony system (w najlepszym
    wypadku) zobaczy jeden dysk, z fatalnym transferem. Wtdedy bedziesz
    musiał popregrywać nań co tam chcesz. Jednak jutro po podłączeniu dysków
    raid-u już moze niebyć. na 99% go nie bedzie gdy dyski podłączysz do
    innego kompa.

    >. A może jest inne niż RAID1 bezobsługowe rozwiązanie?
    na 99% jest, ale to soft, wiedz szukaj na windzianej grupie.
    ToMasz

  • 4. Data: 2010-02-21 11:02:36
    Od: zielony bazyliszek <b...@a...pl>

    Użytkownik strach napisał:
> [...]
    > dysków po zmianach jakimś programem (choćby Total Commanderem), ale to
    > zbyt niewygodne. A może jest inne niż RAID1 bezobsługowe rozwiązanie?

    Moze po prostu kup sobie NAS-a?

  • 5. Data: 2010-02-21 11:06:49
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-02-21 02:25, strach pisze:
> [...]
    > Wydajność takiej "macierzy" nie ma znaczenia (ma to być bezpieczny,
    > mirrorowany magazyn domowych multimediów)
    To chyba najprostszym, najłatwiejszym i _najpewniejszym_ rozwiązaniem
    jest zakup "dysku NAS" na 2 dyski, z funkcją raid1, jest tego trochę na
    rynku. Podłączysz się do niego co prawda po Eth (choć usb też posiadają,
    ale realnie na usb często są znajdowane jako sieciówka a nie dysk, i po
    tej sieciówce dostajesz się do danych), ale dostęp będzie, raid będzie
    "robił się sam" i będzie to 100x pewniejsze niż softwarowy raid na
    dyskach po usb podłączanych, a obawiam się że (po 1Gbit eth) również
    szybsze niż 2x usb.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 6. Data: 2010-02-21 11:25:53
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 2010-02-21 02:25, strach pisze:
    > Jestem zielony w temacie, proszę o radę. Chcę kupić dwa tanie 3.5-calowe
    > zew. dyski 1 TB, podłączyć je do laptopa po USB i zrobić na nich RAID1.

    Kup kieszeń z wbudowanym macierzowaniem lub wręcz przyłącza-
    ną do sieci (NAS).

    Z dwóch niezależnych dysków USB zrobisz co najwyżej programo-
    wą macierz, a i to będzie kłopotliwe (szczególnie w Windows,
    gdzie może być po prostu niemożliwe).

    Poza tym po co macierz? Może wystarczą dwa odrębne dyski, na
    które będziesz równolegle *ręcznie* wrzucał materiały?

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 7. Data: 2010-02-21 11:29:03
    Od: "strach" <s...@g...pl>

    "BartekK" <s...@N...org> wrote in message
    > To chyba najprostszym, najłatwiejszym i _najpewniejszym_ rozwiązaniem jest
    > zakup "dysku NAS" na 2 dyski, z funkcją raid1, jest tego trochę na rynku.

    W tym kierunku pójdę, ma to wiele zalet i jest tańsze niż myślałem. Dzięki
    wszystkim za porady, pozdrawiam.