  • 11. Data: 2011-07-22 06:44:59
    Temat: Re: RAID 5 a pad dysku.
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "marsel"
    >Dobrze więc robić backup na dwóch różnych dyskach, a skoro na dwóch do
    >dlaczego tego procesu nie przyspieszyć i przewalić to od razu na jakąś
    >macierz?

    Choćby dlatego, że dokładasz kolejną warstwę, w której może wystąpić
    błąd.

    >No fakt, trochę pojechałem, ale pytam o ten RAID 5 i natychmiastowy
    >dostęp, bo do tej pory używałem tylko "jedynki".

    A nie łaska odpalić choćby wikipedię i poczytać?

    >serwisowała cały system, a to przedłużało procedurę. Backupy były
    >robione, ale co z tego jak awaria nastąpiła między jednym a drugim.

    No niestety, to trzeba przewidywać przy tworzeniu polityki backupowej.
    (a jak jest potrzebna taka straszna dostępność, można stosować inne
    metody, np. DFS, Backup Exec CPS...)

    >Czasem zdarzy się coś, co teoretycznie nie powinno się stać, lub jest
    >małe prawdopodobieństwo takiego zdarzenia, a ponieważ chcę sobie
    >"sprawić" macierz RAID 5, to chcę wiedzieć jakie ewentualnie czekają
    >mnie niespodzianki.

    Często podnoszonym argumentem przeciwko RAID-5 jest to, że w przypadku
    awarii dysku pozostałe są dużo bardziej obciążone, co znacząco zwiększa
    prawdopodobieństwo kolejnej awarii (a dodajmy do tego, że zwykle są to
    dyski z tej samej partii...)

    --
    \------------------------/
    | http://epsilon.eu.org/ |
    /------------------------\

  • 12. Data: 2011-07-22 07:03:16
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 21.07.2011 15:21, DooMiniK pisze:

    > Najlepiej nie mniejszej pojemnosci ;]

    Czasami się nie da - np. stara macierz i dysków o takiej pojemności już
    nie ma.

  • 13. Data: 2011-07-22 09:16:57
    Od: marsel <marcin@pl>

    > Taki backup nie jest żadnym zabezpieczeniem. Wystarczy jeden strzał od
    > pioruna i nie masz nic.

    Zdaję sobie z tego sprawę, ale mam dobrego UPS-a, który podobno potrafi
    przejąć różnego rodzaju przepięcia, do domowych zastosowań wystarczy.
    No a jeżeli będę miał bezpośrednie trafienie w moją chałupę, to backupy
    i dane będą mnie wtedy najmniej interesować.

  • 14. Data: 2011-07-22 09:43:55
    Od: marsel <marcin@pl>

    W dniu 22.07.2011 01:21, Padre pisze:

    > Dane będą bezpieczniejsze jeśli zrobimy dwa backupy kolejno na dwóch
    > dyskach niż jeden backup na macierzy,ale jeśli już ta macierz mamy to
    > lepiej na niej pracować a backup robić na pojedynczym dysku niż odwrotnie.

    No ale chodzi mi też o czas, ostatnio coraz więcej czasu i miejsca
    zajmują mi backupy.
    Teraz mam RAID 1, na który w nocy robi się backup danych z dwóch
    komputerów, raz na jakiś czas robię też backup tego RAIDA na zewnętrzny
    dysk, ale to już ręcznie i bez specjalnego harmonogramu.
    Myślę sobie czy może trzeci dysk dołożyć do macierzy i zrezygnować z
    ostatniego kroku.

  • 15. Data: 2011-07-22 09:48:22
    Od: marsel <marcin@pl>

    W dniu 22.07.2011 07:46, Kamil 'Model' pisze:
    > Backupu bałbym się trzymać na dysku a tym bardziej na raidzie. Ciekawe
    > co zrobisz jak posypie się kontroler raid?? Ważne dane backupuje się na
    > streamerze i koniec. Inwestujesz w porządny streamer (nie wiem ile masz
    > tych danych) ale jakieś LTO-2 myślę że starczy. Cykl życia kasetki jest
    > bardzo długi. Kasetkę robisz co najmniej w cyklu 5-cio dniowym, co by
    > był dostęp do starszego backupu.

    Takie LTO-2 na pewno by wystarczyło, ale nie mam na to forsy, cały czas
    piszę o zastosowaniach, powiedzmy to, domowych.

  • 16. Data: 2011-07-22 09:57:32
    Od: marsel <marcin@pl>

    > A nie łaska odpalić choćby wikipedię i poczytać?

    Od tego zacząłem, ale co innego czytać wikipedię, a co innego zapytać
    tych co mieli organoleptyczny kontakt z takimi rzeczami.

    > No niestety, to trzeba przewidywać przy tworzeniu polityki backupowej.
    > (a jak jest potrzebna taka straszna dostępność, można stosować inne
    > metody, np. DFS, Backup Exec CPS...)

    Super straszna nie jest potrzebna, ale teraz mam powiedzmy całkowitą
    dostępność 24h/7, i wolałbym przy tym pozostać.
    Generalnie to zrobić tak, żeby bardziej nie spieprzyć.

  • 17. Data: 2011-07-22 09:59:38
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 22/07/2011 10:16, marsel wrote:

> [...]
    > No a jeżeli będę miał bezpośrednie trafienie w moją chałupę, to backupy
    > i dane będą mnie wtedy najmniej interesować.

    UPS nie pomoże na przypadkowe usunięcie czegoś, kota na klawiaturze,
    wirusa, strzał zasilacza, pad kontrolera który rozsypie dane i tysiąć
    innych możliwych sytuacji..

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

  • 18. Data: 2011-07-22 10:45:38
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "marsel"
    >Super straszna nie jest potrzebna, ale teraz mam powiedzmy całkowitą
    >dostępność 24h/7, i wolałbym przy tym pozostać.

    Nie ma czegoś takiego, jak "całkowita dostępność 24/7". Możesz co
    najwyżej minimalizować prawdopodobieństwo awarii.
    Przy jednej macierzy masz piękny SPOF w postaci reszty komputera.

    --
    \------------------------/

  • 19. Data: 2011-07-22 10:58:45
    Od: Kamil 'Model' <k...@g...pl>

    W dniu 2011-07-22 11:48, marsel pisze:

    > Takie LTO-2 na pewno by wystarczyło, ale nie mam na to forsy, cały czas
    > piszę o zastosowaniach, powiedzmy to, domowych.

    A ile masz tych danych?? Może dobrym rozwiązaniem było by zakupić
    nagrywarkę Blureja i jechać na płytach, chyba, że jakieś 8GB i na DVD
    DL. Teraz tak mówisz, że nie masz kasy na streamer, a jak posypiesz
    raida i stracisz ważne dane, to odzyskanie tego będzie kosztować
    wielokrotność ceny streamera i 10 kasetek :)
    Jakieś 2 lata temu w firmie posypał się dysk z kompa na którym były
    bardzo potrzebne dane (kobitka pracująca na tym kompie trzymała bardzo
    ważne dane firmowe na dysku lokalnym, a nie na zasobie serwerowym, no
    ale co zrobić, przynajmniej się nauczyła) no i wysłaliśmy dysk do
    Ontracka. Odzyskanie danych kosztowało nas ok. 7000PLN i trwało ok.
    tygodnia. A nie było tego dużo. Nie pamiętam dokładnie co się posypało w
    dysku (ale chyba głowice powiedziały papa).

  • 20. Data: 2011-07-22 12:01:33
    Od: "Buniek" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >dysk, ale to już ręcznie i bez specjalnego harmonogramu.
    >Myślę sobie czy może trzeci dysk dołożyć do macierzy i zrezygnować z

    Time line Backup, robi backupy online ,najpierw duży a potem różnice nowe
    pliki kolejne wersje istniejących etc. Non stop monitoruje zmiany i dokłada
    do backupu.
    W domowych warunkach ma to jeszcze takie znaczenie iż można pracować cały
    tydzień po kilka godzin na kompie i ani razu w godzinie w której backup ma
    się wykonać dokładanie do backupu on-line rozwiązuje ten problem.

    Buniek