  • 1. Data: 2015-02-13 22:20:38
    Temat: RAID-1 a bezpieczeństwo danych kiedy pada serwer.
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    Witam

    Stawiamy sobie dyski w lustrze a zdycha sprzęt a nie dysk. I co wtedy?
    Np. taki serwer IBM z kontrolerem ServeRaid M1015.
    Jest pięknie, 3 dyski SAS, 2 z nich w lustrze, trzeci jako hot-spare.
    Wyrwałem 2 to zakrzyczał że się zepsuło. Wsadziłem jeden z powrotem to
    odbudował się a jak drugi to przywrócił spare.

    A jak zdechnie płyta główna? Co wtedy? ktoś wie jak to jest w przypadku
    IBM?

    Jeszcze z tym IBM nie przerabiałem wyciągania dysku bo nie mam drugiego
    dostępnego z SAS, ale w Dell PowerEdge (kontroler PERC) jak wyciągnąłem
    dysk aby przegrać dane to pustka.. zero czegokolwiek na dysku. Dane
    widoczne tylko jak go wsadzę spowrotem.
    Ja wiem, backup i te sprawy, ale backup się robi raz na tydzień a mirror
    po to jest aby był backup on-line.

    --
    Irokez

  • 2. Data: 2015-02-14 13:20:00
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-02-13 o 22:20, Irokez pisze:
    > Witam
    >
    > Stawiamy sobie dyski w lustrze a zdycha sprzęt a nie dysk. I co wtedy?
    > (...)

    Miałem 2 przypadki.

    1/
    Econel 200 - 2 dyski w jego niby Raidzie z płyty głównej.
    Dyski przerzuciłem do innej "cywilnej" maszyny, z MB coś na A - jakiś
    Asus czy Acer, też z programowym mirrorem w kontrolerze płyty głównej.
    Dyski się obudziły, ale chyba musiałem je popchnąć odzyskiwaniem
    partycji którymś narzędziem z płytki Hirensa. Szczegółów już nie pamiętam.

    2/
    Jakaś mocniejsza maszyna PowerEdge ze sprzętowym (z procesorem, pamięcią
    i baterią) Raidem. Kilka dysków (5?) ustawionych w RAID5 lub 6. Padła
    całkiem karta Raid. Wymieniłem na zupełnie inny model - i o dziwo,
    ruszyło natychmiast.

    Ale moje przypadki to mogą być wyjątki - więc się nie sugeruj.

    Natomiast spinanie Raida lub Mirrora programowo - pod Windowsem -
    praktycznie zawsze pozwala na odtworzenie na innej maszynie, a także w
    środowisku witrualnym. Ale nie nadaje się na serwer produkcyjny -
    fatalna wydajność.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam