  • 1. Data: 2009-05-15 17:34:11
    Temat: Przetwornica z 12VDC na 24VDC
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Witam Szanownych Czytelników.
    Poszukuje jakegos prostego i skutecznego zasilania do silnika 300W 24VDC
    (silnik z popularnych skuterow).Warunkiem jest jednak zasilanie go z
    akumulatora 12V. Tak wiec niezbedna jest jakas przetwornica z 12VDC na
    24VDC.
    Dodatkowym warunkiem byla by regulacja predkosci obrotowej czyli wartosci
    sredniej napicia zasilania (niekonecznie od zera ale np w zakresie od 14V do
    24V byla by wystarczajaca).
    Za wszelkiego rodzaju pomysly i propozycje rozwiazania "sterowania" silnika
    24VDC z akumulatora 12V serdecznie dziękuje.

  • 2. Data: 2009-05-16 06:59:09
    Temat: Re: Przetwornica z 12VDC na 24VDC
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    In news:guk92l$fea$1@news.onet.pl,
    roxy <k...@o...pl> typed:
> [...]
    > Za wszelkiego rodzaju pomysly i propozycje rozwiazania "sterowania"
    > silnika 24VDC z akumulatora 12V serdecznie dziękuje.
    Teoretycznie zgodnie z danymi ze strony:
    http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/aww_smps_e.
    html
    możesz zastosować boost converter np. na NE555 z regulowanym
    wypełnieniem 1-50% który by sterował mosfetem.
    Problemem może jednak być znaleść odpowiedni gotowy dławik np.
    dla 50kHz 9.27uH wytrzymujący prąd maksymalny 34A.
    W takim układzie napięcie wyjściowe dałoby się regulować w zakresie
    12 - 24V.
    --
    pzdr,j.r.

  • 3. Data: 2009-05-16 08:39:39
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

> [...]
    > dla 50kHz 9.27uH wytrzymujący prąd maksymalny 34A.
    > W takim układzie napięcie wyjściowe dałoby się regulować w zakresie

    Witam
    Dziękuję za pomoc. Czy moglbym zastosowac cztery cewki rownolegle 50uH/10A i
    obnizyc czestotliwosc do 32kHz?

    Rozumie ze jezei bede regulowal wypelnienie w zakresie od 1 do 50% na
    wyjsciu otrzymam zmiane napiecia od 12 do 24V.

    Dziękuję i pozdrawiam.

  • 4. Data: 2009-05-16 09:31:49
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    In news:gulu4r$19m$1@news.onet.pl,
    roxy <k...@o...pl> typed:

> [...]
    >
    > Rozumie ze jezei bede regulowal wypelnienie w zakresie od 1 do 50% na
    > wyjsciu otrzymam zmiane napiecia od 12 do 24V.
    Dokładnie zmieniając wypełnienie zmieniach napiecie, im dłuzszy czas
    włączenia klucza tm większe napiecie.
    Nie jestem w 100% pewny bo nigdy nie stosowałem równolegle dławików
    ale wydaje mi się że może zadziałać. Myślę że kolega RoMan Mandziejewicz
    ma dużo wieksze doświadczenie w sprawie przetwornic i może zechce pomóc.
    Dioda wyjściowa i klucz też powinny być odpowiednio dobrane
    (odpowiednio przewymiarowane) ale ja nie jestem specem od przetwornic
    więc nie wypowiem się co do ich dokładnych parametrów.
    --
    pzdr, j.r.

  • 5. Data: 2009-05-16 10:15:42
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Użytkownik "j.r." <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (odpowiednio przewymiarowane) ale ja nie jestem specem od przetwornic
    > więc nie wypowiem się co do ich dokładnych parametrów.

    Jezeli chodzi o diode to chce uzyc diody schottkiego 30A 30V (taka jak
    czesto jest stosowana w zasilaczach ATX).
    Tranzystor natomiast to IRFP064 (Rdson=9mohm 70A)
    Dziekuje i pozdrawiam.

    __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusów
    4080 (20090515) __________

  • 6. Data: 2009-05-16 11:21:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello j.r.,

    Saturday, May 16, 2009, 8:59:09 AM, you wrote:

> [...]
    html
    > możesz zastosować boost converter np. na NE555 z regulowanym
    > wypełnieniem 1-50% który by sterował mosfetem.

    Zdecydowanie UC3845 - wypełnienie 1-50% ale kontrola prądu klucza
    zabezpieczająca tranzystor przed przeciążeniem w razie
    zatrzymania/zbyt mocnego wyhamowania silnika.

    > Problemem może jednak być znaleść odpowiedni gotowy dławik np.
    > dla 50kHz 9.27uH wytrzymujący prąd maksymalny 34A.

    11 zwojów na ETD29 ze szczeliną łączną 2 mm (czyli przekładką 1 mm).
    Przy takim prądzie już trzeba będzie nawijać taśmą miedzianą.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2009-05-17 08:46:41
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > 24VDC (silnik z popularnych skuterow).Warunkiem jest jednak zasilanie
    > go z akumulatora 12V. Tak wiec niezbedna jest jakas przetwornica z

    Masz zamiar tego do czegos uzywac, czy to praca teoretyczna? ;)

    Pytam bo mam doswiadczenie w _uzywaniu_ silnikow podobnej
    mocy do napedu lodki. Jesli z 12V masz zamiar faktycznie
    pociagnac 300W to szybko przekonasz sie, ze kazdy akumulator
    bedzie za maly ;)

    Zdecydowanie polecam dwa mniejsze akumulatory polaczone w szereg
    plus sterownik PWM. A najlepiej trzy :) Dalej zajedziesz ;)

  • 8. Data: 2009-05-17 21:00:41
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Zdecydowanie polecam dwa mniejsze akumulatory polaczone w szereg
    > plus sterownik PWM. A najlepiej trzy :) Dalej zajedziesz ;)

    Kolega trafil w 10tke. Przetwornice chcialem zastosowac do napedu pontona
    4osobowego.
    Obecnie mam silnik 12V z magnesami trwalymi z samochodowej pompy ABS. Do
    tego bedzie przekladnia 3:1 oraz regulator obrotow (PWM na ukladzie NE555).
    Silnik na biegu jalowym pobiera 3A i po okolo 5 minutach pracy zaczyna się
    nagrzewac wiec docelowo bedzie znajdowal sie w wodzie ktora poprawi jego
    chlodzenie.
    Jednak gdyby to rozwiazanie nie zdalo egzaminu to chcialbym zaadoptowac
    silnik 24V 250 do 300W z popularnych skuterkow czy hulajnog.
    Chciałbym jednak do tego zastosowac tylko jeden akumulator 12V 80Ah do 100Ah
    poniewaz:
    - mimo wszystko koszt jednego akumulatora jest nizszy od np. dwoch aku po
    45Ah.
    - ciężar dwoch aku jest wyzszy niz jednego.
    - posiadam prostownik 10A 12V a wiec nie trace czasu na naladowanie obydwu
    aku oddzielnie lub budowe prostownika na 24V.
    Tak wiec mysle nad zastosowaniem przetwornicy z 12VDC na 24.
    Dziekuje i pozdrawiam.

  • 9. Data: 2009-05-17 21:09:34
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

> [...]
    >
    > 11 zwojów na ETD29 ze szczeliną łączną 2 mm (czyli przekładką 1 mm).
    > Przy takim prądzie już trzeba będzie nawijać taśmą miedzianą.

    Czy sa jakies przeciwwskazania zastosowania 4 dlawikow 50uH-10A rownolegle?
    Jezeli nie bede mogl skorzystac z polaczenia rownoleglego dlawikow to:
    -gdzie taki rdzen bede mogl dostac ewentualnie w jakich urzadzeniach byl
    stosowany z ktorych bym go mogl "zaadopowac"?
    -jak rozumiec - "przekladka 1mm"?
    -dzie dostane taka tasme miedziana do nawiniecia dlawika?

  • 10. Data: 2009-05-17 21:22:42
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    roxy wrote:

    > Kolega trafil w 10tke. Przetwornice chcialem zastosowac do napedu pontona
    > 4osobowego.
    > Obecnie mam silnik 12V z magnesami trwalymi z samochodowej pompy ABS.
    ..
    > Jednak gdyby to rozwiazanie nie zdalo egzaminu to chcialbym zaadoptowac
    > silnik 24V 250 do 300W z popularnych skuterkow czy hulajnog.

    a czy prościej i taniej nie wyjdzie przypadkiem zakup gotowego silnika
    elektrycznego do napędu łódek?

    --
    Pozdr.
    Michał