  • 1. Data: 2012-07-17 12:59:48
    Temat: Przetwornica DC/DC - grzeje się scalak!!
    Od: " MH" <l...@W...gazeta.pl>

    Witam,

    Wykonałem przetwornicę w/g schematu (strona 7):

    http://www.supertex.com/pdf/app_notes/AN-H59.pdf

    Faceci z Supertexa podesłali mi też Gerbery do PCB, więc moja płytka niewiele
    różni się od tego co w powyższym pdf'ie. W zasadzie wszystko działa poprawnie,
    ale jest drobny (oby!!) problem dotyczący fragmentu pokazanego na str.4 w/w
    dokumentu.

    LT3439 cholernie się grzeje!! Paluchem nie dotkniesz, PCB pod nim delikatnie
    już zdążyło zmienić kolor.

    W tym fragmencie jest pewna różnica pomiędzy moją płytką, a oryginalnym
    schematem. Mianowicie trafo CTX02-16076 jest nieosiągalne, więc zrobiłem
    trochę inaczej. Aha, poniżej dokumentacja CTX02-16076 :

    http://www.mouser.com/catalog/specsheets/216076p3.pd

    Inżynier aplikacyjny z Supertex'a doradził mi ukręcić to trafo samemu stosując
    20 zwojów na pierwotnym i 28 na wtórnym. Nie napisał, czy chodzi o całkowitą
    ilość, czy na połówkę uzwojenia. Nakręciłem 2x20 i 2x28.

    Wykorzystałem rdzeń EP13-3C90-A63 i karkas EP13-1S-10P-T. Dokumentacja :

    http://www.ferroxcube.com/prod/assets/ep13.pdf

    Jak sądzicie, gdzie jest przyczyna grzałki?

    Pozdrawiam,

    MH

  • 2. Data: 2012-07-17 13:25:52
    Temat: Re: Przetwornica DC/DC - grzeje się scalak!!
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello MH,

    Tuesday, July 17, 2012, 12:59:48 PM, you wrote:

    [...]

> [...]

    > http://www.ferroxcube.com/prod/assets/ep13.pdf
    > Jak sądzicie, gdzie jest przyczyna grzałki?

    Skąd Ci przyszło do głowy użycie dla transformatora push-pull rdzenia
    ze szczeliną? Wymagana indukcyjność rzędu 1mH a Ty masz 25uH na
    połówkę uzwojenia.

    Swoja drogą - stopień udziwnienia i wypasienia tego rozwiazania
    zadziwia bardzo. Toż to strasznie drogie wszystko wyjdzie!
    Ilość błędów na schemacie przekracza wszelkie pojęcie - 24.3kom czy
    24.3om - kto by zwracał na takie różnice uwagę?

    To się da zrobić na dwóch UC3843 i trzech LM317 - o ile coś nie jest
    podwojone. Koszt niższy kilka-kilkanascie razy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2012-07-17 13:50:50
    Od: " MH" <l...@N...gazeta.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał(a):

    > Skąd Ci przyszło do głowy użycie dla transformatora push-pull rdzenia
    > ze szczeliną? Wymagana indukcyjność rzędu 1mH a Ty masz 25uH na
    > połówkę uzwojenia.

    W/g sugestii inż. aplikacyjnego. OK, który rdzeń sugerujesz z załączonej
    dokumentacji? Czy tutaj tkwi Twoim zdaniem przyczyna grzałki?

> [...]
    > Ilość błędów na schemacie przekracza wszelkie pojęcie - 24.3kom czy
    > 24.3om - kto by zwracał na takie różnice uwagę?

    Istotnie!! Sprawdzę rachunki i zweryfikuję ze schematem - dzięki, nie
    zwróciłem na to uwagi.

    > To się da zrobić na dwóch UC3843 i trzech LM317 - o ile coś nie jest
    > podwojone. Koszt niższy kilka-kilkanascie razy.

    Wszelakie linki mile widziane, Jeszcze raz dzięki.

    Pzd.,

    MH

  • 4. Data: 2012-07-17 14:15:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello MH,

    Tuesday, July 17, 2012, 1:50:50 PM, you wrote:

    > W/g sugestii inż. aplikacyjnego.

    On liczyć nie potrafi?

    > OK, który rdzeń sugerujesz z załączonej dokumentacji?

    Może być EP13 ale bez szczeliny.

    > Czy tutaj tkwi Twoim zdaniem przyczyna grzałki?

    No przeciez to oczywiste. Jak masz 40-krotnie aniżona indukcyjność
    transformatora, to jakie beda przez niego prady płynęły? Dziwne, ze to
    wszystko w ogóle działało.

    > Istotnie!! Sprawdzę rachunki i zweryfikuję ze schematem - dzięki, nie
    > zwróciłem na to uwagi.

    > Wszelakie linki mile widziane,

    Ale linki na co? Gotowca nie znajdziesz - trzeba przysiąść i
    popracować.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2012-07-17 14:39:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    [...]

    >Swoja drogą - stopień udziwnienia i wypasienia tego rozwiazania
    >zadziwia bardzo. Toż to strasznie drogie wszystko wyjdzie!

    No i zalozmy takie cos - podlaczamy na wyjscia akumulatory
    odpowiedniego napiecia, a na wejscie zasilania nic.

    Potrafisz powiedziec co sie spali ? :-)

    No ale w prostym zasilaczu do notebooka miejmy nadzieje ze tego nie ma
    :-)

    J.

  • 6. Data: 2012-07-17 14:42:00
    Od: " MH" <l...@N...gazeta.pl>

    > No przeciez to oczywiste. Jak masz 40-krotnie aniżona indukcyjność
    > transformatora, to jakie beda przez niego prady płynęły? Dziwne, ze to
    > wszystko w ogóle działało.

    Jeżeli źle rozumuję, to mnie popraw!!

    U=-L*dI/dt , stąd przy założonym U, zaniżonym L, musi być większe
    I(t)=I0*f(t), a co za tym idzie dI/dt=I0*df/dt będzie odpowiednio większe. O
    to chodzi?

    MH
    MH

  • 7. Data: 2012-07-17 14:44:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Tuesday, July 17, 2012, 2:39:00 PM, you wrote:

    > No i zalozmy takie cos - podlaczamy na wyjscia akumulatory
    > odpowiedniego napiecia, a na wejscie zasilania nic.

    Ale to nie jest zasilacz do laptopa. I nie zasila akumulatorów.

    > Potrafisz powiedziec co sie spali ? :-)

    A Ty? Boja nie zma uzytych tu stabilizatorów liniowych. A jak sam
    robię, to dodaję diodę.

    > No ale w prostym zasilaczu do notebooka miejmy nadzieje ze tego nie ma
    > :-)

    [facepalm]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2012-07-17 14:46:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello MH,

    Tuesday, July 17, 2012, 2:42:00 PM, you wrote:

    > Jeżeli źle rozumuję, to mnie popraw!!
    > U=-L*dI/dt , stąd przy założonym U, zaniżonym L, musi być większe
    > I(t)=I0*f(t), a co za tym idzie dI/dt=I0*df/dt będzie odpowiednio większe. O
    > to chodzi?

    di/dt = U/L po prostu. Nie komplikuj sobie życia nadmiarem teorii,
    której potem zastosować nie potrafisz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2012-07-17 15:19:14
    Od: " MH" <l...@N...gazeta.pl>

    > di/dt = U/L po prostu.

    OK, chodziło mi o weryfikację toku rozumowania.

    > Nie komplikuj sobie życia nadmiarem teorii,
    > której potem zastosować nie potrafisz.

    Nie każdy wiedzę i praktykę z mlekiem matki cewką wysysał..

    EOT , geniuszu!!

    MH

  • 10. Data: 2012-07-17 15:23:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello MH,

    > W/g sugestii inż. aplikacyjnego. OK, który rdzeń sugerujesz z załączonej
    > dokumentacji?

    ATSD to dlaczego nie skopiować oryginału?
    http://feryster.pl/polski/podglad.php?lang=pl&id=5

    [...]

    --
    Best regards,