  • 1. Data: 2012-07-15 20:41:52
    Temat: problem z lutowaniem rozpływowym
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    Mam taki problem; płytki z TQFP 64, 0.8mm.
    Pasta nakładana przez szablon 0.18mm, lutowane w piecyku "DIY", zgodnie
    (no, bardzo blisko) z profilem pasty (pasta ołowiowa ALMIT albo AMTECH).
    No i wszystko fajnie, ale - robią mi się mikrozwarcia na tym TQFP -
    takie "druciki" o grubości trudno zauważalnej nawet pod lupą.

    Większe zwarcia nie są problemem, usuwa się to plecionką. Ale te
    mikrozworki to poważny kłopot. Co może być przyczyną ? Nadmiar pasty ?

    Czasy i temperatury nagrzewania jak wspomniałem są zgodne z profilem,
    więc powinno być dobrze...

    Ostatnio robiłem pastą ALMIT, o temp. topnienia 179 st.
    Może problemem jest to, że pasta po nałożeniu na PCB trafia do pieca
    dopiero po paru godzinach (jak nałożę elementy, niestety ręcznie, na
    kilka PCB).

    Miał ktoś taki problem ?

  • 2. Data: 2012-07-15 21:18:29
    Temat: Re: problem z lutowaniem rozpływowym
    Od: "MiSter" <B...@W...PL>

    > Mam taki problem; płytki z TQFP 64, 0.8mm.
    > Pasta nakładana przez szablon 0.18mm, lutowane w piecyku "DIY", zgodnie
    > (no, bardzo blisko) z profilem pasty (pasta ołowiowa ALMIT albo AMTECH).

    0.18mm - chyba trochę za grube jak pod tqfp?

    MiSter

  • 3. Data: 2012-07-15 21:51:55
    Temat: Re: problem z lutowaniem rozp?ywowym
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > 0.18mm - chyba troch? za grube jak pod tqfp?

    no właśnie, też mam takie jakby wrażenie. Niestety, unidruk, w którym
    robiłem szablon, nie robi cieńszych. I tej pasty zostaje na padach
    trochę grubawo...

  • 4. Data: 2012-07-15 21:57:54
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    chociaż tutaj ep.com.pl/files/2258.pdf
    jest tabelka, z której wynika że 0.18 można stosować nawet przy rastrze
    0.6mm.

    No, ale może to w praktyce inaczej wygląda...

  • 5. Data: 2012-07-15 22:01:18
    Od: shg <s...@g...com>

    On Jul 15, 9:51 pm, sundayman <s...@g...pl> wrote:

    > no właśnie, też mam takie jakby wrażenie. Niestety, unidruk, w którym
    > robiłem szablon, nie robi cieńszych. I tej pasty zostaje na padach
    > trochę grubawo...

    A gdyby zmniejszyć szerokość albo długość?
    Chyba lepiej szerokość. Po nałożeniu elementu nie wypłynie tyle na
    boki.

  • 6. Data: 2012-07-16 09:54:56
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Istotnym zagadnieniem jest także soldermaska pomiędzy padami. Ale tutaj przy
    takim rastrze pewnie jest OK.
    EM

  • 7. Data: 2012-07-16 15:49:49
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    W dniu 2012-07-16 09:54, EM pisze:
    > Istotnym zagadnieniem jest także soldermaska pomiędzy padami. Ale tutaj
    > przy takim rastrze pewnie jest OK.

    soldermaska między padami jest ok. W ogóle to zjawisko nie występuje
    zawesze, a czasem. Mam wrażenie, że tym bardziej, im dłużej pasta leży
    na PCB przed lutowaniem, no i ilość tej pasty też chyba wpływa na to...

  • 8. Data: 2012-07-20 19:52:40
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

    > No i wszystko fajnie, ale - robią mi się mikrozwarcia na tym TQFP -
    > takie "druciki" o grubości trudno zauważalnej nawet pod lupą.

    Może masz płytki PCB cynowane w technologii HAL ?
    Takie "mikrozwarcia" powstają podczas cynowania. Lutowanie rozpływowe
    zwykle je usuwa. Jednak czasem z nieznanych mi powodów pozostają.

    Paweł