  • 381. Data: 2009-07-24 14:39:20
    Temat: Re: Przejscie z analoga na cyfre - boolii
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jan Rudziński wrote:
    > Fotoreporterzy z "najwyższej półki" w krajach egzotycznych, objętych
    > wojną etc. dawniej dzienny urobek klisz wysyłali kurierem do centrali
    > modląc się, żeby nikt nie zestrzelił samolotu z pocztą, nie napadł na
    > kuriera etc.
    > Obecnie wieczorem po pracy wypalają trzy płyty z dziennego urobku,
    > kopiują na zapasowy dysk, po czym dwie płyty wysyłają do centrali
    > różnymi kurierami.
    > I... narzekają na czasochłonność tej procedury. Zapominając, że już
    > nie musą się modlić...

    ale przedtem mogli się nawalić w barze, przelecieć jakś fajną dziennikarkę
    lub dziennikarza :) a w ostateczności iść na dziwki.

  • 382. Data: 2009-07-24 16:24:33
    Od: Jester <j...@t...net.pl>

    cichybartko wrote:

    > ależ o tym mówię, przy dużych budżetach cena sprzętu to pikuś ;) a
    > jednak widzę że stawiają na cyfrę ;)

    No cóż - trzeba być trendy... ;)

    > tu akurat nawiązywałem do pokazu slajdów Marka Wyszomirskiego gdzie na
    > cały pokaz tylko kilka slajdów było analogowych.

    Sam Ci napisał, że to ciągle jeszcze nie to samo. Poza tym zorientuj się
    w cenie przerzucenia zdjęcia z cyfrówki na kliszę. Klasyczny slajd
    wychodzi ciągle dużo taniej, ale akurat chyba nie w makrofotografii
    (chyba, że każdą mrówkę profilaktycznie zamrażało się przed cyknięciem...)

    > Każdy pracuje jak mu wygodnie, dla mnie liczy się efekt końcowy :).
    > Co do tych skanów które możesz gdzieś wygrzebać, ja pytam o aktualne
    > portfolia ludzi którzy działają na slajdzie w studio. Czy to aż tak
    > trudno pogodzić się z tym że kończy się pewna epoka ;). Zmierzam do tego
    > mimo że coś się kiedyś dało zrobić to dziś są tego wygodniejsze środki.

    Nie tylko w fotografii - sprzedaż winyli też idzie w górę, chociaż
    trzeba się z nimi obchodzić bardzo ostrożnie (prawie jak z płytami CD
    ;)) i w dodatku w połowie słuchania odwracać na drugą stronę. Ale jakoś
    nie mam ochoty wyciągać z tego jakichś dalekoidących wniosków... ;)
    A z tym "wygodniejsze" - to akurat bym uważał, szczególnie w kontekście
    slajdów, bo to jest akurat imho najmniej upierdliwa, czasochłonna i
    dająca świetne efekty za śmieszne pieniądze technika fotografowania.

  • 383. Data: 2009-07-24 18:34:40
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jester" <j...@t...net.pl> napisał:

    > A czemu niby?

    Naprawdę nie spodziewałem się, ze takie rzeczy będę musiał Ci tłumaczyć.
    Po pierwsze rozdzielczosć - ze względu na transfer i dostępną ilość miejsca
    na serwerze zazwyczaj poniżej 1000 pixeli na dłuższym boku.
    Po drugie - monitory oglądających - często badziewne i źle wyregulowane -w
    efekcie wiekszość z nich widzi kolory na zdjęciach w sposób zupełnie inny
    niż chciał autor.

    > To znaczy - rozumiem przypadek, że mu ktoś skopał skany i
    > nie umiał ich przygotować do WWW...

    To nie kwestia skanów - ale wymogów prezentacji zdjeć na stronie. I sprzętu
    na którym są oglądane. Wierzę, że Ty masz dobry monitor, ja też mam niezły,
    ale ludzie na strasznych paściach strony przeglądają...

    > Ale takie coś może się zdarzyć też
    > komuś, kto używa tylko ścianki cyfrowej - nie ma przecież rzeczy, której
    > nie da się sp...ć i aparat nie ma tutaj akurat większego znaczenia ;)

    Dokładnie - nie pisałem, ze tylko fotografujacy na slajdach ma tego typu
    problemy. To nie technika wykonywania zdjeć, a sposób prezentacji na stronie
    www stanowi wąskie gardło zabijające jakość.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 384. Data: 2009-07-24 18:40:26
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-07-24 18:24:33 +0200, Jester <j...@t...net.pl> said:

    > A z tym "wygodniejsze" - to akurat bym uważał, szczególnie w kontekście
    > slajdów, bo to jest akurat imho najmniej upierdliwa, czasochłonna i
    > dająca świetne efekty za śmieszne pieniądze technika fotografowania.

    Ale żeby tak napisać trzeba zrobić ich kilka, a nie opierać się na
    własnych wyobrażeniach zbudowanych na nietopiniach.
    :)
    Idę sobie. Muszę wywołać kilka szitek.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 385. Data: 2009-07-24 18:47:57
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jester" <j...@t...net.pl> napisał:

    > [...]
    >
    > Sam Ci napisał, że to ciągle jeszcze nie to samo.

    Źle mnie zrozumiałeś. Slajdy były analogowe, ale naświetlane z plików
    cyfrowych. Ta technika pozwala mi zapewnić dużo lepszą jakość niż pokazy na
    projektorze multimedialnym.

> [...]
    > wychodzi ciągle dużo taniej, ale akurat chyba nie w makrofotografii
    > (chyba, że każdą mrówkę profilaktycznie zamrażało się przed cyknięciem...)

    Tu masz 100% racji - w przypadku makro przyrodniczego w dużej skali gdzie
    motywy są ruchome a głębia ostrości papierowa gdy korzystałem ze slajdów lub
    negatywów często z całej rolki filmu nadawały się do pokazania 1 czy 2
    klatki. Obecnie daję do naświetlania tylko nieliczne, wybrane klatki i i
    praktycznie wszystkie slajdy nadają się do pokazania.
    Dla kogoś kto robi krajobrazy kalkulacja zapewne wypadnie zdecydowanie
    inaczej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 386. Data: 2009-07-24 18:54:13
    Od: Jester <j...@t...net.pl>

    Marek Wyszomirski wrote:

    > Naprawdę nie spodziewałem się, ze takie rzeczy będę musiał Ci tłumaczyć.
    > Po pierwsze rozdzielczosć

    Ueee - to to wiem. Myślałem, że jest jakiś inny ważny powód, dla którego
    powieszenie na www skanów jest trudniejsze, niż pliku z cyfrówki ;)

  • 387. Data: 2009-07-24 18:59:22
    Od: Jester <j...@t...net.pl>

    Marek Wyszomirski wrote:

    > Źle mnie zrozumiałeś. Slajdy były analogowe, ale naświetlane z plików
    > cyfrowych. Ta technika pozwala mi zapewnić dużo lepszą jakość niż pokazy na
    > projektorze multimedialnym.

    Ja to akurat zrozumiałem dobrze - widziałem projetory w akcji i zdanie
    na dzień dzisiejszy mam wyrobione. I nie dziwię się, że swoje zdjęcia
    przerzucasz na klisze - połączyłeś najlepsze cech obu technik, cyfry i
    kliszy. Mi moje widoczki nie uciekają więc straty w nieudanych zdjęciach
    mam pomijalne.

  • 388. Data: 2009-07-24 19:01:32
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    Jester" <j...@t...net.pl> napisał:

    > Ueee - to to wiem. Myślałem, że jest jakiś inny ważny powód, dla którego
    > powieszenie na www skanów jest trudniejsze, niż pliku z cyfrówki ;)

    Dla niektórych trudniejsze może być samo wykonanie skanów. A dalej - to już
    obojętne - skan czy plik z matrycy - tak samo boli po obejrzeniu gotowego
    obrazka (albo i cieszy, gdy z nieostrego zdjecia udało się zrobić obrazek do
    pokazania na stronie na którym nieostrości nie widać).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 389. Data: 2009-07-24 19:53:36
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-07-24 12:46:35 +0200, Jester <j...@t...net.pl> said:

    > A jeżeli chodzi o budżet - to strzelasz kulą w płot. Nawet przy
    > publikacji zawierącej bardzo dużo zdjęć - koszty sesji i przygotowania
    > zdjęć do druku NIGDY nie były w budżecie pozycją najważniejszą.

    Ale znaczącą. Droższy jest tylko druk.

    > I wbrew pozorom PORZĄDNA sesja zrobiona cyfrą nie jest wcale tańsza,

    Jest tańsza. Choćby dlatego że jest znacznie szybsza, a czas to
    pieniądz. Koszty materiałów (slady, wołanie, skanowanie) też w wielu
    sytuacjach dojdą do kosztu wynajęcia przystawki.

    > od takiej na kliszach, tyle, że coraz mniej ludzi umie to zrobić
    > (światła, brak ekranika z tyłu aparatu - no koszmar po prostu...)

    Światła? Koniecznie napisz coś więcej.

    > Znowu strzelasz w płot. Leica minilux to też kompakt, a ma BARDZO dobre
    > szkła, spokojnie znoszą skanowanie do formatów, których małpki cyfrowe
    > nie przeżyją (Odbitki A3 z palcem w nosie).

    Że niby współczesne kompakty nie dadzą dobrej odbitki A3?

    > Yashica z serii T na przykład (kiedyś skanowałem slajdy z takiej
    > Yashiki, DUŻE powiększenia (5000 DPI, bo takie były akurat potrzebne).

    Dupa tam. Nie ma sensu skanować slajdu czy negatywu powyżej 2700-3000
    dpi - później jest już tylko coraz wyraźniejsze ziarno, detalu nie
    przybędzie, bo go tam po prostu nie ma.

    > Warsztat ma się tak, że widziałem dwie POWAŻNE studyjne próby ludzi,
    > którzy wychowali się na cyfrze i próbowali powalczyć na slajdach. Jedno
    > ich łączyło: bez histogramu i podglądu na ekraniku - nie umieli
    > zmierzyć światła w studio i skończyło się na próbach.

    No to musiały być wyjątkowe pierdoły, bo światło w studiu mierzy się
    dokładnie tak samo, niezależnie od medium. BTW prób - jak tam
    bracketing do każdego ujęcia? Też nie podnosi kosztów?

    > Ale są jeszcze ludzie, którzy umieją. I - o dziwo - swoje własne
    > zdjęcia - w przeciwieństwie do komercyjnych - robią ciągle na kliszach.
    > I ciągle dokupują nowe szkła, bo teraz są tańsze ;)

    Znam paru zawodowców i poza jakimiś tam specyficznymi eksperymentami,
    żaden już nie sięga po analoga.

    de Fresz

  • 390. Data: 2009-07-24 23:38:50
    Od: Jester <j...@t...net.pl>

    de Fresz wrote:

    > Ale znaczącą. Droższy jest tylko druk.

    Znacząca jest bez względu na to, czy robiona cyfrą, czy na kliszy. Nie
    staniała w każdym razie.

    > Jest tańsza. Choćby dlatego że jest znacznie szybsza, a czas to
    > pieniądz. Koszty materiałów (slady, wołanie, skanowanie) też w wielu
    > sytuacjach dojdą do kosztu wynajęcia przystawki.

    W praktyce sesja na kliszy wyglądała tak (jeżeli się paliło oczywiście):
    sesja rano, klisze na biurku GÓRA o 14-15, małe wglądówki z całej sesji
    (powiedzmy - 10 rolek) u klienta majlem 40 minut później (szły na
    bieżąco: jedna się skanowała - poprzednia się wysyłała), jak zatwierdził
    i wybrał te, które szły do projektu - po 2-3 godzinach były zeskanowane,
    wyczyszczone z kurzu (nowe były - nie było co czyścić). Jeżeli miały być
    jeszcze jakoś obrabiane - to już nie broszka skanerzysty. Jeden dzień
    BEZ PROBLEMU - nie raz to robiłem.
    Powiedz mi z ręką na sercu: dużo czasu oszczędzisz cyfrówką? Jeżeli
    weźmiesz pod uwagę fakt, że na 100% zrobisz z 5x więcej zdjęć, sama
    selekcja zajmie kupę czasu, obróbka tych już wybranych rawów (o ile
    robisz w rawach) zajmie tyle czasu, co skanowanie... Urban legends z tym
    strasznym zyskiem czasu i pieniędzy. Pieniądze to zaczęli oszczędzać na
    cyfrze nie fotografowie, tylko ich klienci, w momencie, kiedy na rynek
    weszły młode wilki obkupione w nowe, cyfrowe zabawki i zaczęły na
    wyścigi obniżać sobie nawzajem ceny za zdjęcia - z tym się zgodzę w
    100%... Nie raz słyszałem joby od fotografów, którzy zgodnie twierdzili,
    że nie bardzo rozumieją dlaczego zdjęcie z cyfry nagle zrobiło się 4x
    tańsze, bo żadne przesłanki ekonomiczne tego nie tłumaczyły. To coś jak
    z tymi stronami www, które na allegro można było swego czasu kupić za 50
    gr/sztuka.

    > Że niby współczesne kompakty nie dadzą dobrej odbitki A3?

    Dobrej? Widać mamy różne kryteria jakości. A3 dadzą na pewno, B1 zresztą
    też. I billboard po drodze.
    Ja jakoś jestem przyzwyczajony do poligrafii, która stawiała jakieś -
    choćby szczątkowe - wymagania materiałom, które miały być drukowane. I
    ta moja poligrafia od plików DO A3 wymagała rozdzielczości 300 dpi,
    jechać w dół to sobie można było przy większych formatach (a i to miało
    związek częściej z liniaturą druku, niż z jego formatem). A3/300 dpi to
    50 mega. Nie wiem, czy są już 16 megapikselowe małpki, ale jeżeli nawet
    są - to obaj wiemy jak wyglądają te nowe megapiksele upchane bez
    opamiętania, byleby wygldały ładnie na tle konkurencji. Bo na papierze
    to już nie bardzo.
    Wiesz co jest dla mnie najlepszym sprawdzianem jakości druku? To, jak
    się ten druk SKANUJE. Rzeczy wydrukowane dobrze - nie rozjechane, z
    materiałów, które miały odpowiednią rozdzielczość, nie były rozciągane w
    Photoshopie, bez jotpegowych artefaktów (pozdrowienia dla fotoedytorów
    Przekroju - wasze rozkładówki swego czasu po prostu powalały jakością,
    co z resztą kiedyś tutaj wałkowano ;) - skanują się DOBRZE. Jeżeli nie
    musisz ich powiększać i umiesz usunąć morę - bez problemu robisz kopię,
    która po ponownym wydrukowaniu będzie nie do odróżnienia od oryginału
    (albo lepsza, jeżeli będzie Ci się chciało ją podrasować w Photoshopie).
    Nawet jeżeli liniatura ma 133 linie - jeżeli reszta jest ok, to da się
    coś z tym zrobić. A ponieważ tak się składa, że regularnie skanowałem
    materiały z papierowych gazet do polskich miesięczników i kwartalników o
    tej samej tematyce (ciuchy - niby w tej dziedzinie dba się o jakość
    zamieszczanych zdjęć) i jeżeli na przestrzeni ostatnich 10 lat coś
    zauważyłem - to to, że w ubiegłym roku pierwszy raz zdarzyło się, że
    dostałem zdjęcia, których zeskanować się zwyczajnie NIE DAŁO.
    Spieprzone, rozjechane kolory, nieostre w stopniu "ciekawe - to facet
    czy baba?", z artefaktami po kompresji wielkości 2x2 centymetry,
    oszparowane siekierą, widać, że na chama rozjaśniane - nie było mowy,
    żeby coś z tym zrobić. Część winy za ten fajans można zwalić na druk,
    który na dodatek nagle od jakiegoś czasu też pojechał w krzaki (też mam
    teorię, która to tłumaczy, ale dam se spokój ;) ) - ale na litość boską
    - nie wszystko. Dość daleki jestem od zwalania wszystkiego na niedobą
    cyfrę, ale faktem jest, że tą zabawką ostnio jakby mniej ludzi potrafi
    się posługiwać - chodzi mi o "zawodowców" - fotografów i - może nawet
    bardziej - edytorów, którzy dają do druku materiały GORSZEJ jakości, niż
    parę lat temu. Bo to, co dostaję - jest EWIDENTNIE gorzej
    wydrukowane/przygotowane do druku (katalogi z ciuchami). Więc czemu -
    skoro jest tak pięknie, pełna kontrola, histogramy, ekraniki - jest taka
    kicha?

    > Dupa tam. Nie ma sensu skanować slajdu czy negatywu powyżej 2700-3000
    > dpi - później jest już tylko coraz wyraźniejsze ziarno, detalu nie
    > przybędzie, bo go tam po prostu nie ma.

    Tak - a plakatów B1 nie ogląda się z odległości mniejszej, niż 3 metry
    bo Ci łeb urwie, no i ta słynna sekunda kątowa... jasne... ;)
    A jak będę chciał mieć na skanie ziarno wielkości pomarańczy to co?
    Jeżeli będziesz miał okazję obejrzenia sobie takiego skanu - to
    skorzystaj. A to "2700-3000" - jak pogrzebiesz w sieci - to potrafi
    dobić nawet do 4600 dpi w zależności od humoru autora i testowanego
    obiektywu. Czyli głupia Yashica Mat kosztująca dzisiaj z 600 złotych
    zmienia się nagle w ponad 100 megapikselową cyfrówkę.

    > No to musiały być wyjątkowe pierdoły, bo światło w studiu mierzy się
    > dokładnie tak samo, niezależnie od medium. BTW prób - jak tam bracketing
    > do każdego ujęcia? Też nie podnosi kosztów?

    Nie - nie podnosi. A przynajmniej kiedyś nie podnosiło. Wiesz czemu?
    Miałem setki razy w ręku klisze z sesji robionych w różnych miejscach:
    baseny w Tunezji, piwiarnie w piwnicach, światła takie, śmakie, owakie,
    mieszane, zastane, dzień, noc, ludzie ubrani, rozebrani, w białych
    kitlach lekarskich i czarnych sukniech wieczorowych, w samochodach, na
    samochodach... Filmy były najczęściej w ogóle nie pocięte, nie
    posegregowane, często sam je odbierałem z labu - bo tak było zwyczajnie
    wygodniej, a ja dzięki temu widziałem ile z tych zdjęć było skopanych.
    Więc - z całym tym bagażem na plecach pytam: JAKI BRACKETING? 4, 10, 12
    rolek - tam nie było źle naświetlonej KLATKI. Na palcach jednej ręki
    policzyłbym zdjęcia, na których modelka miałaby przymknięte oczy albo
    głupią minę. Może miałem szczęście do fotografów, może oni mieli
    szczęście do modelek/modeli - ale na podstawie tego, co przez te lata
    skanowałem wyrobiłem sobie głupie przekonanie, że naprawdę nawet w
    najtrudniejszych warunkach można zrobić tylko jedno zdjęcie - i ono
    będzie trafione w punkt. Że całe to nawalanie seriami to może się
    przydaje w fotografowaniu koszykówki albo fruwających komarów - ale W
    STUDIO???
    Ja tego nie umiem, bo dupa jestem nie fotograf, ale zapewniam Cię: można
    robić udane zdjęcia bez bracketingu.
    Qrde, czy tej grupy naprawdę nie czyta nikt, kto kiedyś robił zawodowo
    zdjęcia w studio? Na kliszach? Bo jeżeli tylko ja znam takie tajemnice
    warsztatowe z zamierzchłej przeszłości - to czas umierać.

    > Znam paru zawodowców i poza jakimiś tam specyficznymi eksperymentami,
    > żaden już nie sięga po analoga.

    A ja znam. Coś z tego wynika? Chyba nie bardzo...