  • 21. Data: 2010-01-14 17:27:01
    Temat: Re: Prosba o test
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    kriZb <k...@n...no> writes:

    > Dla mnie to stare, a jednak nawet xeona nie ma. PentiumD DualCore.

    To nie takie znowu stare. Jakby to bylo np. 68000 (np. 68360) to moznaby
    powiedziec ze rzeczywiscie stare. Nie wiem co ta maszyna ma robic, ale
    do "obsluzenia" na pusto np. 100 Mb/s to kazdy P4+ jest za szybki.

    > Ale wynik co widzialem w granicach 40-70mbit juz podoba mi sie. I jest
    > dobrze.

    Inna sprawa ze iperf to specyficzny test i lepiej nie traktowac tych
    wynikow jako ogolnego wskaznika. Ew. mozna brac najwieksza wartosc,
    jesli to musi byc iperf.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 22. Data: 2010-01-14 18:00:02
    Od: kriZb <k...@n...no>

    Krzysztof Halasa napisał(a), dnia pięknego 2010-01-14 18:27:

    > To nie takie znowu stare. Jakby to bylo np. 68000 (np. 68360) to moznaby
    > powiedziec ze rzeczywiscie stare. Nie wiem co ta maszyna ma robic, ale
    > do "obsluzenia" na pusto np. 100 Mb/s to kazdy P4+ jest za szybki.

    Wiesz, to jakas tam sieć typu u&*^a. Taki DIY wszystkowjednym, pusto nie
    jest bo IOki pewnie wykorzystane ile się da (sesje pppoe, apache, jakieś
    SFQ czy jak to tam było). Także wydaje mi się, że dla tak uniwersalnego
    bóg-jeden-wie-czego to i tak będzie niezły wynik. Poza tym, zebrałem
    sobie lspci i ... Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
    RTL-8169 Gigabit Ethernet. Nie sprawdzałem, bo mi się po prostu nei
    chciało czy toto jeszcze nie ma ip/xtables.
    To chyba rzutuje na wynik w jakimś stopniu. Jak sobie jakiś nibyISP robi
    wszystko na linux'ie najtańszym kosztem, to potem się zaczyna ;)

    Nie powiem, moje BGP też stoi na linuxie, ale karty na PCI-X (ten
    starszy XEON, ale 2cpu 2rdzenie) z offloadem intela + irqbalancing) i
    jakoś się chyba kula. Chyba, bo eksperymentalnie (działa to nie
    zmieniam) jadę na FIB_TRIE.

    > Inna sprawa ze iperf to specyficzny test i lepiej nie traktowac tych
    > wynikow jako ogolnego wskaznika. Ew. mozna brac najwieksza wartosc,
    > jesli to musi byc iperf.

    Uwzględniam średnią, wyszło OIDP 63Mbit.

  • 23. Data: 2010-01-14 19:20:44
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    kriZb <k...@n...no> writes:

> [...]
    > SFQ czy jak to tam było). Także wydaje mi się, że dla tak uniwersalnego
    > bóg-jeden-wie-czego to i tak będzie niezły wynik.

    Kilkadziesiat Mb/s? Taki sobie. Jaki tam jest uplink?

    > Poza tym, zebrałem
    > sobie lspci i ... Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
    > RTL-8169 Gigabit Ethernet.

    Kilkaset Mb/s bez wiekszego problemu obsluguje chyba? Sprawdzilbym
    dokladniej (lspci -vv) co to za scalak.

> [...]
    > starszy XEON, ale 2cpu 2rdzenie) z offloadem intela + irqbalancing) i
    > jakoś się chyba kula. Chyba, bo eksperymentalnie (działa to nie

    Ale mowimy o kilkudziesieciu Mb/s. Stary Xeon (P4) jednordzeniowy (wtedy
    nie bylo jeszcze x2) z kartami 133/64 (ale to bez znaczenia przy < 100
    Mb/s) obrabia pare Gb/s.

    Nawet stary 82541 w PCI 33/32 bez mrugniecia okiem obrobi 100 Mb/s (przy
    samym routingu i ew. PPPoE itp. nawet na maszynie klasy Pentium 100 MHz,
    aczkolwiek teoretycznie, bo praktycznie testowalem z innymi, starszymi
    kartami).

    > Uwzględniam średnią, wyszło OIDP 63Mbit.

    Lepiej chyba max.
    Zaleznie od testu, przy TCP sprawdzamy po prostu wydajnosc pojedynczego
    TCP, to jest czesto duzo mniej niz wydajnosc linkow/routerow itd.
    (np. przy load balancingu per-flow wynik nie bedzie wyzszy niz dla
    pojedynczego linku). To ma sens jesli chcemy oszacowac czas transferu
    przy robieniu np. backupu.

    Mam wrazenie ze test UDP iperfa byl jeszcze mniej miarodajny, ale nie
    pamietam juz szczegolow.

    Oczywiscie testy sprawdzaja wydajnosc najwezszego gardla (oraz takie
    rzeczy jak np. RTT i packet loss), wiec jesli ktos ma wezsze gardlo niz
    to testowane (np. < 100 Mb/s), to robienie testu pozbawione jest
    jakiegokolwiek sensu.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 24. Data: 2010-01-14 20:32:25
    Od: Paweł Rohde <p...@n...rohde.pl>

    Krzysztof Halasa pisze:

> [...]
    > samym routingu i ew. PPPoE itp. nawet na maszynie klasy Pentium 100 MHz,
    > aczkolwiek teoretycznie, bo praktycznie testowalem z innymi, starszymi

    Pentium 166 przy pppoe kernel mode na 2.4 wprawdzie przy kartach intela
    przy 100Mbitach miał 40% proca zajęte.
    Takie robiłem testy kilka lat temu. Koncentratory stawiałem na 133/166
    dla 30-50 userów ...

    Heh to były czasy :)

    paweł

  • 25. Data: 2010-01-14 22:29:16
    Od: kriZb <k...@n...no>

    Krzysztof Halasa napisał(a), dnia pięknego 2010-01-14 20:20:

    > Kilkadziesiat Mb/s? Taki sobie. Jaki tam jest uplink?

    > Kilkaset Mb/s bez wiekszego problemu obsluguje chyba? Sprawdzilbym
    > dokladniej (lspci -vv) co to za scalak.

    Hm, w polaczeniach ptp czy bridgowaniu - tak. Zauwazylem na labie
    ogromna degradacje przeplywnosci przy uzyciu protokolow dynamicznego
    routingu (nie testowalem RIP/RIP2). Uwazam, ze RTL8169 jest przeznaczony
    dla rynku SOHO a nie potrzebujacego wydajnosci Enterprise/carrier.

    > Ale mowimy o kilkudziesieciu Mb/s. Stary Xeon (P4) jednordzeniowy (wtedy
    > nie bylo jeszcze x2) z kartami 133/64 (ale to bez znaczenia przy < 100
    > Mb/s) obrabia pare Gb/s.

    U mnie wali 2,5g w przelaczaniu - fakt, ze narazie tylko dwa pelne feedy
    - i daje rade. Jeszcze. Zaprzyjaznieni OIDK maja po prostu 0.0.0.0/0 via
    x.x.x.x

> [...]
    > samym routingu i ew. PPPoE itp. nawet na maszynie klasy Pentium 100 MHz,
    > aczkolwiek teoretycznie, bo praktycznie testowalem z innymi, starszymi

    PCI33 da rade na 100, specyfikacja PCI 2.0 standaryzuje polaczenie na
    133Mbit przy 33MHz, 2.1-2.3 to 528Mbit, ale przy 66MHz. Szyna PCI-X 1.0
    oferuje juz 1066MHz. PCI-e 4x to 1Gbitps. Moze i jestem odmiencem, ale
    wole PCI-X.

    BTW to gdzie testowane to realteki lowlevel PCI33, z tego co lspci wywala.

    > Lepiej chyba max.

    Zawsze najlepiej przyjac maksimum, jesli ma sie cos do
    udowodnienia/zarzucenia. Do obiektywnego i miarodajnego testu nalezy
    przyjac srednia odrzucajac bledy pomiaru (np. widoczne testy z xDSL TP,
    czy widoczne pasma ponizej powiedzmy 15Mbit). Wtedy wykluczymy dupne
    linki np. -> Tier2.

> [...]
    > (np. przy load balancingu per-flow wynik nie bedzie wyzszy niz dla
    > pojedynczego linku). To ma sens jesli chcemy oszacowac czas transferu

    W takim ukladzie proponowalbym zapuszczenie np. 20 iperfow w danym
    kierunku. Daje 20polaczen*NMbit co w chwile mozna zsumowac i porownac do
    pojedynczego polaczenia. Oczywiscie mozna tez OIDP wywolac pktgen, ktory
    wywola symulacyjna transmisje. W koncu w typowych zastosowaniach,
    niewazne czy malego czy duzego czy dominujacego operatora mamy do
    czynienia z roznymi wielkosciami pakietow, roznymi trasami i roznymi
    dostepnosciami. W polaczeniach L3, gdzie wykupujemy odpowiednia
    przeplywnosc, wiadome jest, ze via PL-IX bede mial wiecej niz via TPnet
    od ktorego biore powiedzmy TPNET.pl o przeplywnosci powiedzmy 80Mbit.
    Kazdy z nas ma prawo takze narzucac prio/ACL/preferencje na dane gniazda.
    W L2 po prostu zapinam 1G FDX to mam 1G FDX, o ile oczywiscie
    matryca/cpu pozwoli. Chociaz mialem kiedys kabel z uwalaniem pasma,
    chinszczyzna stalowa powlekana miedzia, l1 ladnie pokazywalo polaczenie
    100FDX, ale nie dalo rady wyssac wiecej niz powiedzmy 4Mbit. Kryzys
    dobija chinoli tez ;)

    > Mam wrazenie ze test UDP iperfa byl jeszcze mniej miarodajny, ale nie
    > pamietam juz szczegolow.

    Kazdy test UDP wyjdzie gorzej. Po raz jest bezpolaczeniowy, po dwa jak
    kojarze to iperf w UDP wali mniejszym pakietem.

> [...]
    > rzeczy jak np. RTT i packet loss), wiec jesli ktos ma wezsze gardlo niz
    > to testowane (np. < 100 Mb/s), to robienie testu pozbawione jest

    Link teoretyczny u nich, up/downstream, to 1G - nalezy oczywiscie brac
    pod uwage trase po ktorej latamy, jak i tez up/downlink skad wykonywany
    jest test.
    Wracajac do testu - uwazam, ze standardowy 10sekundowy test jest na tyle
    malo miarodajny, ze daje jedynie pogladowa sytuacje w przeciagu
    krotkeigo czasu - narzuca nam to naprawde spory blad pomiaru. Prawdziwym
    pomiarem byloby mierzenie dlugookresowe (np. 24h) polaczone z
    porownaniem nie tylko mierzonego urzadzenia/serwera ale tazke gniazdek
    miedzyoperatorskich np. via PL-IX, PIX, WIX, AC-X czy pojedyncze peeringi.

    Krzycz na mnie jak sie myle ;)

  • 26. Data: 2010-01-14 22:37:18
    Od: kriZb <k...@n...no>

    Paweł Rohde napisał(a), dnia pięknego 2010-01-14 21:32:

> [...]
    > przy 100Mbitach miał 40% proca zajęte.
    > Takie robiłem testy kilka lat temu. Koncentratory stawiałem na 133/166

    Kernel 2.6.26-7 ... intrux.
    na teraz ->
    ifconfig |grep ppp|wc -l
    236

    Nie twierdze, ze nie da rady. Ale uwazam, ze rozbijanie uslug na maszyny
    w przypadku softowych rozwiazan to podstawa. Maszyna robiaca
    wszystko-w-jednym wirespeed jednak kosztuje pare groszy i ma w sobie
    odpowiednie ASICi

  • 27. Data: 2010-01-15 17:01:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    kriZb <k...@n...no> writes:

> [...]
    > routingu (nie testowalem RIP/RIP2). Uwazam, ze RTL8169 jest przeznaczony
    > dla rynku SOHO a nie potrzebujacego wydajnosci Enterprise/carrier.

    Ale co ma kontroler Ethernet do routingu? On ma odbierac i wysylac ramki
    najlepiej wirespeed, najlepiej bez jakiegos wielkiego obciazania CPU
    i szyny. Przy < 100 Mb/s roznice miedzy scalakami GbE sa nieistotne
    (tzn. nie uzywalem oczywiscie wszystkich, ale przynajmniej wsrod tych,
    ktorych uzywalem, wlaczajac RTL*).

    Mozna miec zbyt wolny procesor do obslugi wszystkiego razem (wlaczajac
    np. wiele peerow BGP), ale to nie ma zwiazku z samym scalakiem robiacym
    Ethernet.

> [...]
    > 133Mbit przy 33MHz, 2.1-2.3 to 528Mbit, ale przy 66MHz. Szyna PCI-X 1.0
    > oferuje juz 1066MHz. PCI-e 4x to 1Gbitps. Moze i jestem odmiencem, ale

    Nie Mbit/s ani Gbit/s, to sa megabajty/gigabajty /s.

    Typowe PCI 32/33 = 133 MB/s (nie Mb/s), PCI 32/66 (raczej maszynki
    serwerowe i specjalne) = 266 MB/s, PCI 64/66 (stare Alphy) oraz PCI-X
    64/66 = 532 MB/s. PCI-X 64/133 = 1064 MB/s. Z szybszymi sie nie
    spotkalem. Nalezy pamietac ze PCI i PCI-X to sa szyny half-duplex,
    w przypadku symetrycznego obciazenia RX + TX ich efektywnosc spada
    ~ dwukrotnie.

    PCIe 1 lane = 250 MB/s (w praktyce ponad 2x wiecej od PCI 32/33)
    4x = 1 GB/s (wiecej niz PCI-X 64/133 mimo nominalnie mniejszej
    przepustowosci), 16x to raczej tylko dyski i grafika.
    PCIe 2.0 1 lane = 500 MB/s, nie wiem czy sa jakies Ethernety na tym.

    Trzeba pamietac ze PCIe to full duplex. Dodatkowo PCIe jest punkt-punkt,
    nie ma tego problemu jak w przypadku kilku kart PCI-X i PCI, ktore
    musza dzielic miedzy siebie cala przepustowosc szyny.

    PCIe to nowsza technologia, mniejsze karty, mniejsze ceny. Ja raczej
    wole PCIe niz PCI-X.
    Np. sa zupelnie niedrogie (w porownaniu do PCI-X przynajmniej) karty
    PCIe 4x dual 1000BASE-T na intelach. Inna sprawa ze mam wrazenie ze PCIe
    1x tez do tego wystarczy w typowych warunkach. Z drugiej strony, jesli
    ktos potrzebuje 10Gb/s, to chyba nie ma takich kart PCI-X.

    Ale to wszystko ma znaczenie przy ruchu wiekszym niz 100 Mb/s. Do
    kilkudziesieciu Mb/s spokojnie wystarczaja stare Intele np. 82559/551,
    albo np. uzywane przeze mnie 10+ lat temu karty na DECchipach 21140,
    21143. Wszystko na PCI 32/33.

> [...]
    > chinszczyzna stalowa powlekana miedzia, l1 ladnie pokazywalo polaczenie
    > 100FDX, ale nie dalo rady wyssac wiecej niz powiedzmy 4Mbit. Kryzys

    Przy TCP? Dosc ciekawe zjawisko, margines na takie zachowanie jest
    bardzo waski. Zwykle albo to dziala (z bledami < 0.X%) albo nie dziala
    w ogole.

    > Kazdy test UDP wyjdzie gorzej. Po raz jest bezpolaczeniowy, po dwa jak
    > kojarze to iperf w UDP wali mniejszym pakietem.

    iperf to inna sprawa, ale generalnie UDP nie musi wcale wyjsc gorzej.
    TCP jest bardziej ogolnym, zlozonym protokolem, na UDP mozna zrobic
    specjalizowana usluge bardziej efektywnie, zwlaszcza w nietypowych
    warunkach (jak takie z kablem, ktory ubija np. co 10 pakiet). Z tym, ze
    ta usluga bedzie bardzo nieefektywna po zmianie warunkow, TCP potrafi
    sie dostosowac do warunkow dosc dobrze. Oczywiscie w granicznym
    przypadku mozna zrobic TCP over UDP.

    > Link teoretyczny u nich, up/downstream, to 1G - nalezy oczywiscie brac
    > pod uwage trase po ktorej latamy, jak i tez up/downlink skad wykonywany
    > jest test.

    Innymi slowy, glownie to ostatnie. Podejrzewam ze wiekszosc testujacych
    testowala swoje waskie gardla :-)
    Oczywiscie trzeba zapewne brac takze pod uwage, ze 1 Gb/s nie jest
    dedykowany dla tej maszyny, ani pewnie tez dla iperfa na niej.

    > Wracajac do testu - uwazam, ze standardowy 10sekundowy test jest na tyle
    > malo miarodajny, ze daje jedynie pogladowa sytuacje w przeciagu
    > krotkeigo czasu - narzuca nam to naprawde spory blad pomiaru.

    To jest pomiar szacunkowy. Trzeba miec swiadomosc warunkow, w ktorych
    jest wykonywany. Lepiej przeprowadzac test taki, jak zastosowanie linku.
    Np. jesli potrzebujemy robic 3-godzinne backupy przez pol Polski o 4
    w nocy, to zapuszczamy 3-godzinny test TCP przez wlasnie ta polowe
    Polski o tej 4 w nocy. Jesli potrzebujemy dostarczyc Internet ilus tam
    klientom, to po prostu im dostarczamy, zbierajac wyniki w czasie pracy.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 28. Data: 2010-01-15 17:07:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    kriZb <k...@n...no> writes:

    > Nie twierdze, ze nie da rady. Ale uwazam, ze rozbijanie uslug na maszyny
    > w przypadku softowych rozwiazan to podstawa.

    Jasne w przypadku serwerow. W przypadku routingu (i zwiazanych z nim
    rzeczy), pecet jest w stanie bez problemu obsluzyc naprawde spory ruch.
    Mozna (i w wiekszych zastosowaniach trzeba) robic redundancje.

    > Maszyna robiaca
    > wszystko-w-jednym wirespeed jednak kosztuje pare groszy i ma w sobie
    > odpowiednie ASICi

    Owszem. Ale to ma znaczenie w takich warunkach, ktore sa poza zasiegiem
    pecetow. Obecnie pecety zblizyly sie (przekroczyly?) do granicy robienia
    routingu 10 Gb/s. W kazdym razie kilka Gb/s to nie jest problem nawet
    dla starszego sprzetu, kosztuje to niewiele, i dziala bez specjalnych
    problemow.

    Po prostu pecet, jako rozwiazanie masowe, jest tani, i roznice
    w specjalizowanych scalakach mozna pokonac uzywajac po prostu brutalnej
    sily np. CPU :-)
    --
    Krzysztof Halasa