    From: kriZb <k...@n...no>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Prosba o test
    Date: Thu, 14 Jan 2010 23:29:16 +0100

    Krzysztof Halasa napisał(a), dnia pięknego 2010-01-14 20:20:

    > Kilkadziesiat Mb/s? Taki sobie. Jaki tam jest uplink?

    > Kilkaset Mb/s bez wiekszego problemu obsluguje chyba? Sprawdzilbym
    > dokladniej (lspci -vv) co to za scalak.

    Hm, w polaczeniach ptp czy bridgowaniu - tak. Zauwazylem na labie
    ogromna degradacje przeplywnosci przy uzyciu protokolow dynamicznego
    routingu (nie testowalem RIP/RIP2). Uwazam, ze RTL8169 jest przeznaczony
    dla rynku SOHO a nie potrzebujacego wydajnosci Enterprise/carrier.

    > Ale mowimy o kilkudziesieciu Mb/s. Stary Xeon (P4) jednordzeniowy (wtedy
    > nie bylo jeszcze x2) z kartami 133/64 (ale to bez znaczenia przy < 100
    > Mb/s) obrabia pare Gb/s.

    U mnie wali 2,5g w przelaczaniu - fakt, ze narazie tylko dwa pelne feedy
    - i daje rade. Jeszcze. Zaprzyjaznieni OIDK maja po prostu 0.0.0.0/0 via
    x.x.x.x

    > Nawet stary 82541 w PCI 33/32 bez mrugniecia okiem obrobi 100 Mb/s (przy
    > samym routingu i ew. PPPoE itp. nawet na maszynie klasy Pentium 100 MHz,
    > aczkolwiek teoretycznie, bo praktycznie testowalem z innymi, starszymi
    > kartami).

    PCI33 da rade na 100, specyfikacja PCI 2.0 standaryzuje polaczenie na
    133Mbit przy 33MHz, 2.1-2.3 to 528Mbit, ale przy 66MHz. Szyna PCI-X 1.0
    oferuje juz 1066MHz. PCI-e 4x to 1Gbitps. Moze i jestem odmiencem, ale
    wole PCI-X.

    BTW to gdzie testowane to realteki lowlevel PCI33, z tego co lspci wywala.

    > Lepiej chyba max.

    Zawsze najlepiej przyjac maksimum, jesli ma sie cos do
    udowodnienia/zarzucenia. Do obiektywnego i miarodajnego testu nalezy
    przyjac srednia odrzucajac bledy pomiaru (np. widoczne testy z xDSL TP,
    czy widoczne pasma ponizej powiedzmy 15Mbit). Wtedy wykluczymy dupne
    linki np. -> Tier2.

    > Zaleznie od testu, przy TCP sprawdzamy po prostu wydajnosc pojedynczego
    > TCP, to jest czesto duzo mniej niz wydajnosc linkow/routerow itd.
    > (np. przy load balancingu per-flow wynik nie bedzie wyzszy niz dla
    > pojedynczego linku). To ma sens jesli chcemy oszacowac czas transferu
    > przy robieniu np. backupu.

    W takim ukladzie proponowalbym zapuszczenie np. 20 iperfow w danym
    kierunku. Daje 20polaczen*NMbit co w chwile mozna zsumowac i porownac do
    pojedynczego polaczenia. Oczywiscie mozna tez OIDP wywolac pktgen, ktory
    wywola symulacyjna transmisje. W koncu w typowych zastosowaniach,
    niewazne czy malego czy duzego czy dominujacego operatora mamy do
    czynienia z roznymi wielkosciami pakietow, roznymi trasami i roznymi
    dostepnosciami. W polaczeniach L3, gdzie wykupujemy odpowiednia
    przeplywnosc, wiadome jest, ze via PL-IX bede mial wiecej niz via TPnet
    od ktorego biore powiedzmy TPNET.pl o przeplywnosci powiedzmy 80Mbit.
    Kazdy z nas ma prawo takze narzucac prio/ACL/preferencje na dane gniazda.
    W L2 po prostu zapinam 1G FDX to mam 1G FDX, o ile oczywiscie
    matryca/cpu pozwoli. Chociaz mialem kiedys kabel z uwalaniem pasma,
    chinszczyzna stalowa powlekana miedzia, l1 ladnie pokazywalo polaczenie
    100FDX, ale nie dalo rady wyssac wiecej niz powiedzmy 4Mbit. Kryzys
    dobija chinoli tez ;)

    > Mam wrazenie ze test UDP iperfa byl jeszcze mniej miarodajny, ale nie
    > pamietam juz szczegolow.

    Kazdy test UDP wyjdzie gorzej. Po raz jest bezpolaczeniowy, po dwa jak
    kojarze to iperf w UDP wali mniejszym pakietem.

    > Oczywiscie testy sprawdzaja wydajnosc najwezszego gardla (oraz takie
    > rzeczy jak np. RTT i packet loss), wiec jesli ktos ma wezsze gardlo niz
    > to testowane (np. < 100 Mb/s), to robienie testu pozbawione jest
    > jakiegokolwiek sensu.

    Link teoretyczny u nich, up/downstream, to 1G - nalezy oczywiscie brac
    pod uwage trase po ktorej latamy, jak i tez up/downlink skad wykonywany
    jest test.
    Wracajac do testu - uwazam, ze standardowy 10sekundowy test jest na tyle
    malo miarodajny, ze daje jedynie pogladowa sytuacje w przeciagu
    krotkeigo czasu - narzuca nam to naprawde spory blad pomiaru. Prawdziwym
    pomiarem byloby mierzenie dlugookresowe (np. 24h) polaczone z
    porownaniem nie tylko mierzonego urzadzenia/serwera ale tazke gniazdek
    miedzyoperatorskich np. via PL-IX, PIX, WIX, AC-X czy pojedyncze peeringi.

    Krzycz na mnie jak sie myle ;)