  • 1. Data: 2009-10-07 15:41:45
    Temat: Prośba o przyjrzenie się raportowi SMART
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Pewien dysk WD400 ma tak:
    http://www.voila.pl/468/yjfk8/?1
    Czy ktoś mi powie czemu poz.5 jest na żółto? Ale tak żebym zrozumiał :)
    Dodatkowo wspomnę że Benchmark oraz Error Scan są bardzo OK.
    W sumie nie wiem czy ten dysk nadaje się jeszcze do czegoś...
    --
    Jacek

  • 2. Data: 2009-10-07 16:43:45
    Temat: Re: Prośba o przyjrzenie się raportowi SMART
    Od: "Terminator" <t...@c...pl>

    > Czy ktoś mi powie czemu poz.5 jest na żółto?

    bo jeden sektor został uszkodzony i przeniesiony z zapasowej puli?....

  • 3. Data: 2009-10-07 18:35:55
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 7 Oct 2009 18:43:45 +0200, Terminator napisał(a):

    > bo jeden sektor został uszkodzony i przeniesiony z zapasowej puli?....

    Tylko jeden? To czemu próg jest ustawiony na 140 i co się zadzieje jek
    zostanie osiągnięty? Będzie na czerwono? A przy 199 zacznie grzmieć i
    błyskać? :)
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2009-10-07 22:53:09
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

    > Tylko jeden? To czemu próg jest ustawiony na 140 i co się zadzieje jek
    > zostanie osiągnięty? Będzie na czerwono? A przy 199 zacznie grzmieć i
    > błyskać? :)

    Jeśli dobrze kojarzę, to jest pula zapasowych sektorów nie używanych
    normalnie. Możliwe, że w twoim dysku jest ich 140, a wszystko ponad te 140
    jest brane z normalnej puli sektorów. Wniosek byłby taki, że masz więcej
    badsektorów niż bezpiecznie można mieć.

    --
    Marcos
    [Marek Ślusarczyk]

    http://www.wyprawa.info

  • 5. Data: 2009-10-08 00:05:49
    Od: vDon <v...@o...eu>

    Jacek Maciejewski wrote:

    > Tylko jeden?

    Póki co obserwuj jak sytuacja będzie się rozwijać. Jeśli to odosobniony
    pojedynczy sektorek, wtedy będziesz mógł uznać go za "tylko jeden".
    Gorzej jeśli okaże się że to zaledwie początek i następne zaczną
    wysypywać się na potęgę.

    > To czemu próg jest ustawiony na 140 i co się zadzieje jek
    > zostanie osiągnięty? Będzie na czerwono? A przy 199 zacznie grzmieć i
    > błyskać? :)

    Akurat z przedstawionego odczytu wynika jasno że aktualna wartość
    ("Current") to właśnie 199. Chyba nic Ci nie grzmi i nie błyska? ;-) O
    ile degradacja powierzchni talerzy będzie postępować i automat
    zadecyduje o wykorzystaniu następnych sektorów z puli rezerwowej wartość
    ta będzie stopniowo spadać (ze 199 na 198, 197, 196 itd.), a nie rosnąć.
    Oczywiście niekoniecznie w tempie "1 rzeczywiście podmieniony sektor =
    spadek wartości parametru SMART o 1" jako że ogół dysków ma znacznie
    większe pule sektorów w zapasie. Gdyby pole "Current" osiągnęło kiedyś
    poziom 140 oznaczałoby to prawdopodobnie że nie ma już na co podmieniać,
    albo po prostu że sytuacja jest krytyczna. Jeśli to pierwsze - wtedy
    każde kolejne uszkodzenie w nieunikniony sposób zmniejszałoby
    powierzchnię użytkową dysku, powodując łatwo wykrywalne choćby
    najzwyklejszym checkdisk'iem "bad sectory".

  • 6. Data: 2009-10-08 05:59:36
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail j...@o...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Tylko jeden? To czemu próg jest ustawiony na 140 i co się zadzieje jek
    > zostanie osiągnięty? Będzie na czerwono? A przy 199 zacznie grzmieć i
    > błyskać? :)

    140 to jest jakas ilosc alarmowa.
    Generalnie masz na dysku 200 sektorów ktore moga słuzyc do uzytkowania
    zamiast uszkodzonych.
    Jeden zuzyto, zostało 199.
    Teoretycznie jeden sektor nie musi cie zbytnio martwic.
    Gdyby ta liczba zaczeła wzrastac - raczej dysk bym wymienił,, nie czekajc
    na osiagniecie 140.

    Unix jest gorszy od W98 z tego prostego powodu, że W98 mam
    na swoim domowym komputerze, a Unixa nie i nie zamierzam.

  • 7. Data: 2009-10-08 07:17:30
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 8 Oct 2009 05:59:36 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):

> [...]
    > Teoretycznie jeden sektor nie musi cie zbytnio martwic.
    > Gdyby ta liczba zaczeła wzrastac - raczej dysk bym wymienił,, nie czekajc

    Dzięki wszystkim za wyjaśnienia. Dorzucę tu tylko tytułem ciekawostki że
    rzeczony dysk nie jest wykrywany przez bios kiedy ma zworkę na poz. Master.
    Kiedy jest na Slave, bios go widzi jako slave a kiedy zwora jest na poz.
    Chip select, bios go widzi jako master. Dodatkowo, dosowy wddiag.exe 3.0
    twierdzi że to w ogóle nie jest wyrób WD :) Coś tam IMO musi mieć zrąbane w
    elektronice.
    --
    Jacek

  • 8. Data: 2009-10-08 07:44:12
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > jest na poz. Chip select, bios go widzi jako master. Dodatkowo, dosowy
    > wddiag.exe 3.0 twierdzi że to w ogóle nie jest wyrób WD :) Coś tam IMO

    rozumiem ze wszystkie testy na tasmie z podlaczonym tylko tym jednym
    dyskiem?

    "Czy świat się bardzo zmieni gdy z młodych, gniewnych
    wyrosną starzy, wkurwieni..?" J. Kofta

  • 9. Data: 2009-10-08 12:38:19
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 8 Oct 2009 07:44:12 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):

    > rozumiem ze wszystkie testy na tasmie z podlaczonym tylko tym jednym
    > dyskiem?

    Tak
    --
    Jacek

  • 10. Data: 2009-10-08 14:01:12
    Od: Mariusz <m...@s...org>

    W dniu 2009.10.08 7:59, Budzik pisze:
    > Generalnie masz na dysku 200 sektorów ktore moga słuzyc do uzytkowania
    > zamiast uszkodzonych.
    > Jeden zuzyto, zostało 199.

    Nie, to nie jest liczba sektorów, choć mogłaby być. Jak to jest wyjaśnił
    dobrze @Vdon.

    Generalnie należy przyjmować, że wartości Current, Worst i Threshold nie
    są wyrażane w tych samych jednostkach co Data.
    A nawet nie można przyjąć, że zmiana wartości Data spowoduje jakąkolwiek
    widoczną zmianę w Current lub Worst.

    Jak te wartości mają się do siebie wie tylko producent dysku.

    --
    Mar