-
1. Data: 2009-02-21 15:56:36
Temat: Prosba o identyfikacje silniczka elektrycznego...
Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>
Witam
Buduje wlasnie pewien uklad mechaniczny w ktorym
chcialbym uzyc malego silniczka z ruchami lewo-prawo.
Mechanike wyszabrowalem wraz z zembatkami ze starego
podajnika do skanera - byl tam silnik opisany na
obudowie jako A86IT lub A86)T, A86lT? Przedostatni
znak jest troche dziwny...
Silnik ma ksztalt walca o srednicy 19.5mm, dlugosci
18mm, wal dl. 8mm sr. 1.4mm. Zasilany jest _szescioma_
przewodami w kolorach bialym, czerwonym, niebieskim,
zoltym i dwa zielone.
Dobrze sie domyslam, ze to silnik krokowy?
Potrzebuje albo zmusic go do krecenia sie czyli wyposazyc
w odpowiedni sterownik albo dobrac silnik DC o mozliwie
identycznych gabarytach zeby zastapic oryginalny.
Wystarcza mi obroty lewo-prawo z jedna stala predkoscia.
Szperalem w sieci, ale nie namierzylem silnika o takich
oznaczeniach. Moze ktos siedzacy w temacie zna adresy
katalogow takich czesci, zeby mogl poszperac?
Szukalem w sklepach modelarskich ale tam albo silniki
wielofazowe, albo DC ale za duze...
Z gory dzieki za pomoc.
Ps. Najchetniej zlecilbym dorobienie sterownika do tego
silnika - wtedy nie musialbym modyfikowac mechaniki...
q
--
Pixels not found - Abort, Retry, Ignore?
-
2. Data: 2009-02-21 16:11:43
Temat: Re: Prosba o identyfikacje silniczka elektrycznego...
Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>
> Silnik ma ksztalt walca o srednicy 19.5mm, dlugosci
> 18mm, wal dl. 8mm sr. 1.4mm. Zasilany jest _szescioma_
> przewodami w kolorach bialym, czerwonym, niebieskim,
> zoltym i dwa zielone.
>
> Dobrze sie domyslam, ze to silnik krokowy?
Tak, to silnik krokowy bipolarny.
> Potrzebuje albo zmusic go do krecenia sie czyli wyposazyc
> w odpowiedni sterownik albo dobrac silnik DC o mozliwie
> identycznych gabarytach zeby zastapic oryginalny.
Zeby zmusic go do krecenia musisz podawac na poszczegolne uzwojenia
napiecie zgodnie z kodem Gray'a.
Wybadaj pary kabelkow omomierzem.
> Ps. Najchetniej zlecilbym dorobienie sterownika do tego
> silnika - wtedy nie musialbym modyfikowac mechaniki...
Sterowanie moze nie byc takie proste, w zaleznosci od wymaganego momentu
obrotowego musisz zbudowac 3 polmostki lub mostki H. Sa gotowe drivery
do tego, skoro go wyszarpales z drukarki to scalony driver tez masz.
-
3. Data: 2009-02-21 16:18:27
Temat: Re: Prosba o identyfikacje silniczka elektrycznego...
Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>
...
> Sterowanie moze nie byc takie proste, w zaleznosci od wymaganego
> momentu obrotowego musisz zbudowac 3 polmostki lub mostki H. Sa
> gotowe drivery do tego, skoro go wyszarpales z drukarki to scalony
> driver tez masz.
Ze skanera ;)
W zasadzie nie wyszarpalem, tylko zostal mi po starym
skanerze - to byl wymienny podajnik. Skaner poszedl do
ludzi a podajnik zostal. Tak ze niestety nie mam z czego
wyciac sterownika, czy podgladnac co tam bylo...
q
-
4. Data: 2009-02-21 16:28:08
Temat: Re: Prosba o identyfikacje silniczka elektrycznego...
Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>
Jakub Jewuła pisze:
> ...
>> Sterowanie moze nie byc takie proste, w zaleznosci od wymaganego
>> momentu obrotowego musisz zbudowac 3 polmostki lub mostki H. Sa
>> gotowe drivery do tego, skoro go wyszarpales z drukarki to scalony
>> driver tez masz.
>
> Ze skanera ;)
>
> W zasadzie nie wyszarpalem, tylko zostal mi po starym
> skanerze - to byl wymienny podajnik. Skaner poszedl do
> ludzi a podajnik zostal. Tak ze niestety nie mam z czego
> wyciac sterownika, czy podgladnac co tam bylo...
Ze swojej strony moge ci polecic scalone drivery z firmy allegromicro,
zobacz tu:
http://www.allegromicro.com/en/Products/Categories/I
Cs/motor.asp
Potrzebujesz sterownik zawierajacy 3 mostki H. Te uklady sa wygodne, bo
zawieraja zarowno mostki jak i logike sterujaca, w dodatku maja wejscie
szeregowe, dzieli czemu latwo je sprzegniesz z dowolnym systemem cyfrowym.
Dystrybutorem w Polsce jest Memec, kiedys mi sprowadzili 4 sztuki z
Anglii. Ale pewnie kupisz w jakims Farnelu.
Oczywiscie mozna rzezbic recznie, tylko niekoniecznie wyjdzie to taniej,
zabierze troche czasu i pewnie nie zadziala od razu.
-
5. Data: 2009-02-21 20:52:02
Temat: Re: Prosba o identyfikacje silniczka elektrycznego...
Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>
On Feb 21, 4:56 pm, "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> wrote:
> Silnik ma ksztalt walca o srednicy 19.5mm, dlugosci
> 18mm, wal dl. 8mm sr. 1.4mm. Zasilany jest _szescioma_
> przewodami w kolorach bialym, czerwonym, niebieskim,
> zoltym i dwa zielone.
>
> Dobrze sie domyslam, ze to silnik krokowy?
Dobrze sie domyslasz, TMF pcha Cie nieco na manowce.
To jest silnik krokowy tzw. uniwersalny.
Silnik ma cztery uzwojenia polaczone parami po dwa w szereg.
Zielone przewody do "srodki".
Kolorowe przewody to "konce". Ktory kolor z ktorym sa w parach mozesz
zgadnac omomiarka.
Na potrzeby wyjasnienia oznaczam:
A, B, C, D = konce uzwojen.
X, Y = srodki uzwojen
Polaczone w srodku jest tak
A----X----C
B----Y----D
masz 2 mozliwosci sterowania tego:
1) unipolarnie - latwiej ukladowo, mniej momentu da sie z silnika
wycisnac:
X zwarte z Y i do plusa zasilania
A,B,C,D przez klucze do masy (nie zapomniec o diodach do VCC, zeby nie
poprzebijalo przy wylaczaniu).
cykl zasilania (wlaczane klucze do masy):
A
AB
B
BC
C
CD
D
DA
i apiat' do nowa w kolko macieju
2) bipolarnie
X i Y olewasz sikiem prostym
ABCD do 2 mostkow H (jeden mostek AC, drugi mostek BD)
cykl wiania:
(A+) oznacza ze polmostek, do ktorego podpieto przewod A ma wlaczony
gorny tranzystor.
(A+)(C-) (B0)(D0)
(A+)(C-) (B+)(D-)
(A0)(C0) (B+)(D-)
(A-)(C+) (B+)(D-)
(A-)(C+) (B0)(D0)
(A-)(C+) (B-)(D+)
(A0)(C0) (B-)(D+)
(A+)(C-) (B-)(D+)
Jak sobie narysujesz te cztery uzwojenia w ladna gwiazdke (A naprzeciw
C i B naprzeciw D), to zobaczysz, ze miedzy 1) a 2) metoda roznica
jest tylko taka, ze w 1) kazdym cyklu prad plynie tylko polowa
uzwojenia.
--
Marek
-
6. Data: 2009-02-22 16:22:51
Temat: Re: Prosba o identyfikacje silniczka elektrycznego...
Od: "Jakub Jewula" <b...@s...com.pl>
...
>> Dobrze sie domyslam, ze to silnik krokowy?
>
> Dobrze sie domyslasz, TMF pcha Cie nieco na manowce.
> To jest silnik krokowy tzw. uniwersalny.
> Silnik ma cztery uzwojenia polaczone parami po dwa w szereg.
> Zielone przewody do "srodki".
> Kolorowe przewody to "konce". Ktory kolor z ktorym sa w parach mozesz
> zgadnac omomiarka.
> Na potrzeby wyjasnienia oznaczam:
...
> Jak sobie narysujesz te cztery uzwojenia w ladna gwiazdke (A naprzeciw
> C i B naprzeciw D), to zobaczysz, ze miedzy 1) a 2) metoda roznica
> jest tylko taka, ze w 1) kazdym cyklu prad plynie tylko polowa uzwojenia.
Dzieki za wyjasnienie :)
Silnik wyglada tak:
http://www.skanowanie.com.pl/tmp/silnik1.jpg
http://www.skanowanie.com.pl/tmp/silnik2.jpg
Moze ktos podejmie sie dorobic sterownik do niego?
Oczywiscie za kase, a nie za dziekuje :)
To by mi kolosalnie uproscilo konstrukcje mechaniczna...
Mieszkam w Krakowie, ale jesli ktos sie czuje na silach
moge wyslac silnik poczta.
Potrzebuje zeby krecil sie lewo i prawo z jakas ustalona
predkoscia, bez potrzeby plynnej regulacji obrotow.
q
-
7. Data: 2009-02-22 16:34:15
Temat: Re: Prosba o identyfikacje silniczka elektrycznego...
Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>
Ps. Jesli by to mialo pomoc - silnik pochodzi
z podajnika SA-20 do skanera Nikon LS-2000.
W samym podajniku nie ma zadnego sterownika tylko
lacze do elektroniki skanera.
q
-
8. Data: 2009-02-22 17:41:16
Temat: Re: Prosba o identyfikacje silniczka elektrycznego...
Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>
Jakub Jewuła pisze:
> Ps. Jesli by to mialo pomoc - silnik pochodzi
> z podajnika SA-20 do skanera Nikon LS-2000.
>
> W samym podajniku nie ma zadnego sterownika tylko
> lacze do elektroniki skanera.
Zobacz A3977 do kupienia od reki w TME. Ma wszystko co potrzebujesz,
aplikacja prosta jak paczka gwozdzi.
Z czego chcesz sterowac tym silnikiem?
-
9. Data: 2009-02-22 17:56:00
Temat: Re: Prosba o identyfikacje silniczka elektrycznego...
Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>
>> Ps. Jesli by to mialo pomoc - silnik pochodzi
>> z podajnika SA-20 do skanera Nikon LS-2000.
>>
>> W samym podajniku nie ma zadnego sterownika tylko
>> lacze do elektroniki skanera.
>
> Zobacz A3977 do kupienia od reki w TME. Ma wszystko co potrzebujesz,
> aplikacja prosta jak paczka gwozdzi.
Podejmiesz sie? Ja nie jestem elektronikiem...
> Z czego chcesz sterowac tym silnikiem?
Z palca :)
Przycisk "<" - krec w lewo, przycisk ">" - krec w prawo.
Ew. w wersji wypasionej "<<" krec szybciej...
q
-
10. Data: 2009-02-22 19:30:45
Temat: Re: Prosba o identyfikacje silniczka elektrycznego...
Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>
Jakub Jewuła pisze:
>>> Ps. Jesli by to mialo pomoc - silnik pochodzi
>>> z podajnika SA-20 do skanera Nikon LS-2000.
>>>
>>> W samym podajniku nie ma zadnego sterownika tylko
>>> lacze do elektroniki skanera.
>> Zobacz A3977 do kupienia od reki w TME. Ma wszystko co potrzebujesz,
>> aplikacja prosta jak paczka gwozdzi.
>
> Podejmiesz sie? Ja nie jestem elektronikiem...
Ja tez nie jestem:) Moge ci pomoc jesli mialbys w czyms problem, sam
tego nie zrobie z braku czasu.
W sumie uklad jest prosty - robisz wg noty aplikacyjnej + jakis NE555
ktory go taktuje i okresla predkosc krecenia. Wersja wypas to maly
mikrokontroler, jakis ATiny.
>> Z czego chcesz sterowac tym silnikiem?
>
> Z palca :)
> Przycisk "<" - krec w lewo, przycisk ">" - krec w prawo.
> Ew. w wersji wypasionej "<<" krec szybciej...
Zmierz opor uzwojen silnika. Mozesz sprawdzic jakim napieciem on byl
sterowany? No i jaki potrzebujesz moment obrotowy/trzymajacy?