  • 11. Data: 2016-02-19 20:29:33
    Temat: Re: Program generujący tablicę BIN->7segment - wsad do EPROM-a
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "Grzegorz Kurczyk" news:56c73c59$0$690$65785112@news.neostrada.pl...

    > Co konkretnie Kolega kombinuje ? Jakiś monitor linii 16-to bitowej?

    To jest kontynuacja wątku:
    b.com gdzie ekipa się
    wypaliła i nic nie zostało ustalone.
    To ma być układ który stan magistrali 16 bitowej przedstawi mi w postaci
    liczby dziesiętnej
    na wyświetlaczu. Stąd wykombinowałem sobie taki prosty dekoder na EPROM-ie
    gdzie planuję wgrać poszukiwaną tablicę. A ponieważ dla mnie programowanie
    to czarna magia więc pozostają mi takie chałupnicze metody na piechotę.

    > Jak szybko to musi działać.

    Bardzo wolno :) Żadne MHz tu nie są wymagane.
    Chcę po prostu widzieć jakim adresem zaadresowaną mam w danym momencie
    magistralę. Takt na magistrali ręcznie generowany switchem - czyli
    pojedyncze Hz.
    Taki układzik edukacyjny do obadania zachowania jednej "czarnej skrzynki"
    Adresuję, patrzę jaki mam adres na magistrali wejściowej, drugim układem
    podobnego dekodera BIN-7segment odczytuję co mam wyplute po zaadresowaniu z
    badanego układu, który chcę rozpracować.

  • 12. Data: 2016-02-19 20:46:30
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "Sebastian Biały"
    > Lata 80'te mineły chyba już, może lepiej weź ksiązkę o Arduino :D

    Jak ktoś próbuje stawiać pierwsze kroki to nie widzę nic złego w
    literaturze, która dla orłów jest muzealną ciekawostką, a dla ucznia wnosi
    pewien zasób wiedzy.
    Na razie duże nadzieję wiąże z twórczością tego pana:
    https://www.youtube.com/watch?v=jsek2VHDQzY rzeczowo gość to tłumaczy i
    przymierzam się do jego książki o języku C.

  • 13. Data: 2016-02-19 21:09:16
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 19.02.2016 o 20:29, jedrek pisze:
> [...]
    > drugim układem podobnego dekodera BIN-7segment odczytuję co mam wyplute
    > po zaadresowaniu z badanego układu, który chcę rozpracować.

    Taka brutalna, szeregowa konwersja BIN->BCD wygląda tak:
    1. wejściowe 16-bitów BIN podajesz na wejście równoległe 16-bitowego
    licznika zliczającego w dół (np. 4szt 74193)
    2. sygnał zatrzaskujący dane (LOAD) zeruje 20-bitowy licznik BCD (np.
    5szt 7490).
    3. sygnał zegarowy podawany jest na oba liczniki tak długo aż licznik
    zliczający w dół zejdzie do zera.
    4. po zarzymaniu obu liczników w liczniku BCD masz dziesiętną
    reprezentację 16-bitowej liczny BIN w postaci pięciu liczb BCD.
    Wystarczy to wpuscić na dekodery 7447 i na wyświetlacze.

    W TTL-ce/CMOS są liczniki 8-bitowe lub podwójne 4-bitowe, to się trochę
    zmniejszy wiaderko scalaków :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 14. Data: 2016-02-19 21:28:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 19 Feb 2016 20:20:30 +0100, jedrek napisał(a):
    > "J.F."
    > Dla kogo banalne dla tego banalne :)
    > W życiu nie stworzyłem nawet pół programu więc na tym poziomie pozostaje mi
    > klepać zawartość bajtu po bajcie dla danego adresu. Póki co programowanie
    > czarna magia.

    A wyswietlanie za pomoca epromu nie bedzie czarna magia ?

    > Jest gdzieś taki przykład jak potem takie komórki z excela zapisać w postaci
    > HEX-a?

    Zamieniasz (ciagle w excelu) na tresc np:
    DB 1Ch
    DB 0A5h
    czy jak wolisz: DB 165
    eksportujesz do pliku tekstowego i przepuszczasz przez assembler :-)

    Mozesz tez sprawdzic format HEX - nie jest bardzo skomplikowany.

    A tu masz dwa przyklady jak sie to w makrach robi
    https://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd439413(v=
    office.12).aspx
    https://wiki.openoffice.org/wiki/Documentation/BASIC
    _Guide/Files_and_Directories_(Runtime_Library)

    ale ... o ile pamietam to z binarnymi plikami nie da rady.

    https://forum.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?
    f=45&t=71299

    No tak, ale programow pisac nie chcesz :-)

    J.

  • 15. Data: 2016-02-19 21:45:18
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-02-19 20:46, jedrek wrote:
    > Jak ktoś próbuje stawiać pierwsze kroki to nie widzę nic złego w
    > literaturze, która dla orłów jest muzealną ciekawostką, a dla ucznia
    > wnosi pewien zasób wiedzy.

    Nie wnosi nic lepszego czego by nie wnosiła dowolna ksiązka na temat
    *współczesnej* architektury 8/32 bit.

    Wnosi natomiast wiele złego. '51 nie nadaje się do edukacji właśnie
    dlatego że jest to chora architektura z popsutymi narzędziami. Być może
    dlatego ciężko wchodziło do głowy.

  • 16. Data: 2016-02-19 22:03:13
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello jedrek,

    Friday, February 19, 2016, 8:29:33 PM, you wrote:

    > To jest kontynuacja wątku:
    b.com gdzie ekipa się
    > wypaliła i nic nie zostało ustalone.
    > To ma być układ który stan magistrali 16 bitowej przedstawi mi w postaci
    > liczby dziesiętnej na wyświetlaczu.

    Ale dlaczego dziesiętnie a nie szesnastkowo?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2016-02-20 00:59:52
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    jedrek pisze:
    [..]
    > Jest gdzieś taki przykład jak potem takie komórki z excela zapisać w
    > postaci HEX-a?

    Excel potrafi posługiwać się hexem.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 18. Data: 2016-02-20 01:04:55
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    jedrek pisze:
    [..]
    > To jest kontynuacja wątku:
    b.com gdzie ekipa
    > się wypaliła i nic nie zostało ustalone.

    Dostałeś rozwiązanie, a że sporo ciężko dostępnych kości... nietypowy
    problem (czemu do kuźwy nie może być wyświetlany HEX?) to i rozwiązanie
    nietuzinkowe.

> [...]
    > EPROM-ie gdzie planuję wgrać poszukiwaną tablicę. A ponieważ dla mnie
    > programowanie to czarna magia więc pozostają mi takie chałupnicze metody

    Basic'a ogarniasz? To chyba najłatwiejszy język, bierzesz AVR'a, bascom,
    LCD na HD czy jakikolwiek inny, jakiś rejestr przesuwny z wyjściem
    szeregowym i strugasz.

    [..]

  • 19. Data: 2016-02-20 10:14:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 19 Feb 2016 21:09:16 +0100, Grzegorz Kurczyk napisał(a):
> [...]
    > 4. po zarzymaniu obu liczników w liczniku BCD masz dziesiętną
    > reprezentację 16-bitowej liczny BIN w postaci pięciu liczb BCD.

    Wersja szybsza:
    -bierzemy 5-cyfrowy sumator BCD z rejestrem pamietajacym,
    -w cyklu dodajemy do siebie dwa wyniki z rejestru BCD, czyli mnozymy
    przez 2, i jeszcze najstarszy bit z rejestru wejsciowego jako
    przeniesienie.
    -przesuwamy rejestr wejsciowy w lewo o 1 bit
    -po 16 cyklach mamy wynik BCD.

    To nawet nie musi byc pelny sumator, poniewaz dodaje zawsze dwie takie
    same liczby - prosty uklad kombinacyjny 4 bitow.

    Swietnie to wychodzi w uP, gdzie zazwyczaj stosowny rozkaz dodawania
    BCD jest.

    J.

  • 20. Data: 2016-02-20 10:41:23
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-02-19 o 20:29, jedrek pisze:
    > "Grzegorz Kurczyk" news:56c73c59$0$690$65785112@news.neostrada.pl...

    > To jest kontynuacja wątku:
    b.com gdzie ekipa
    > się wypaliła i nic nie zostało ustalone.

    Przecież napisałem Ci abyś się zgłosił na priva, zrobię ci to na procku
    ale sam musisz zrobic płytkę i to polutować.

    --
    Pozdr

    Janusz_K