  • 1. Data: 2010-04-04 21:35:23
    Temat: Procesor wentylowany zasilaczem
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    Co sądzicie o konstrukcjach obudowy (pecetów) w których procesor jest
    wentylowany przez wiatrak zasilacza. Widziałem coś takiego w stacjach roboczych
    FSC. Na procesorze siedzi stosunkowo duży radiator, radiator umieszczony jest w
    plastikowym kominie, który prowadzi bezpośrednio do zasilacza. Oczywiście to
    wymaga nieco udziwnionej konstrukcji obudowy (coby od radiatora do zasilacza
    było względnie blisko) i w tych komputerach były niestandardowe zasilacze. Z
    drugiej strony (chyba) pozwala to oszczędzać energię (pozbycie się wentylatora
    z procesora) i te komputery, które widziałem były naprawdę ciche (poza
    rozruchem - tutaj wyły jak serwer, ale to normalne aby się przedmuchać).

    Co sądzicie o takich opcjach? Czy można kupić standardowe obudowy (albo z
    dedykowanym zasilaczem) tego typu (jakie)?

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 2. Data: 2010-04-04 23:13:27
    Temat: Re: Procesor wentylowany zasilaczem
    Od: MarcinCz <t...@g...pl_wytnij_to>

    Dnia Sun, 4 Apr 2010 23:35:23 +0200, Konrad Kosmowski napisał(a):

    > Co sądzicie o takich opcjach? Czy można kupić standardowe obudowy (albo z
    > dedykowanym zasilaczem) tego typu (jakie)?

    Silverstone daje taką możliwość przy zastosowaniu coolera NT06 w obudowach
    SUGO SFF.
    http://www.silverstonetek.com/products/p_spec.php?pn
    o=NT06-E&area=usa
    Wentylator zasilacza znajduje się wtedy bezpośrednio nad nim.
    Nie próbowałem takiego rozwiązania bo choć mam obudowę SUGO SG02 to jest
    tam Tagan z dwoma wentylatorami 80mm więc się nie sprawdzi w tej
    konfiguracji.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2010-04-04 23:54:49
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** MarcinCz <t...@g...pl_wytnij_to> wrote:

> [...]
    > takiego rozwiązania bo choć mam obudowę SUGO SG02 to jest tam Tagan z dwoma
    > wentylatorami 80mm więc się nie sprawdzi w tej konfiguracji.

    Tyle, że (moim zdaniem) sama obecność zasilacza nad procesorem jeszcze niewiele
    robi - aby robiło to potrzebny jest ten komin.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 4. Data: 2010-04-05 07:28:56
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 04.04.2010 Konrad Kosmowski <k...@k...net> napisał/a:
> [...]
    > drugiej strony (chyba) pozwala to oszczędzać energię (pozbycie się wentylatora

    To raczej zależy od sprawności, ile potrzebujemy watow na przepompowanie m3
    powietrza. A czy to 1 czy zespół 5 wiatraków to nie ma znaczenia.

    > i te komputery, które widziałem były naprawdę ciche (poza
    > rozruchem - tutaj wyły jak serwer, ale to normalne aby się przedmuchać).

    Z moich obserwacji duży gabarytowo i wolnoobrotowy wiatrak jest cichy i daje
    odpowiedni przedmuch, pewnie w tych co obserwowałeś był właśnie 1 taki duży na
    zasilacz i procek.

    No i oczywiście cisza i sprawność to 2 różne sprawy, układ cichy może więcej
    energi kosztować i odwrotnie.

    > Co sądzicie o takich opcjach? Czy można kupić standardowe obudowy (albo z
    > dedykowanym zasilaczem) tego typu (jakie)?

    Opcja fajna, ale popatrz też pod kątem serwisowania, gdy coś z ww. elementów
    siądzie to nie znajdziesz zamiennika w byle "kiosku", a w czasie gwarancji
    imo cała obudowa+zasilacz+zestaw kominów do naprawy, a Twoja płyta w starą
    puszke. Pewnie też zależy jaki procek, bo jak jakiś power-save i raczej zimny
    z natury to też inne podejście, a jak pracującego nonstop na 3.9 quada to
    pewnie zapewniłbym mu specjalne chłodzenie :)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 5. Data: 2010-04-05 08:22:43
    Od: Marek <m...@s...interia.pl>

    W dniu 2010-04-04 23:35, Konrad Kosmowski pisze:
> [...]
    >
    > Co sądzicie o takich opcjach? Czy można kupić standardowe obudowy
    > (albo z dedykowanym zasilaczem) tego typu (jakie)?

    Widywałem takie rozwiązania w starych IBMach. A po co tak kombinować?
    Nie wspomnę o tym, że w cichych i dobrze dobranych zasilaczach
    wentylator nie obraca się gdy nie trzeba lub robi to bardzo wolno - za
    wolno jak na potrzeby wydajniejszego procka. Sugerowałbym wchodzić w
    pewne standardy zamiast fascynować się kosmicznymi rozwiązaniami.
    Zamiast specjalnej obudowy itp, kup sobie zwykłą, choć nie wąską,
    powiedzmy 20cm lub więcej szerokości. Do tego zastosuj porządny radiator
    np.

    http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info.p
    hp?cPath=1_42&mID=245

    Ten akurat pociągnie największego Intela I7 (do 160W) i zrobi to
    niemalże bezgłośnie. Obudowę zastosuj taką, która u góry ma otwory
    wentylacyjne aby ciepło nie gromadziło się w niej. Idealnie byłoby gdyby
    zasilacz byłby na spodzie obudowy aby sam nie zasysał ciepła. Zasilacz
    typu Be Quiet np.

    http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/index.php?Story
    ID=542&websiteLang=en

    ...i masz cichy komputer :-)

  • 6. Data: 2010-04-05 12:08:53
    Od: Zbigniew Cofała <a...@s...pl>

    Konrad Kosmowski wrote:

> [...]
    > komputery, które widziałem były naprawdę ciche (poza rozruchem - tutaj
    > wyły jak serwer, ale to normalne aby się przedmuchać).

    Większość markowych serwerów typu HP, czy IBM ma to w ten sposób rozwiązane
    - wentylator albo z zasilacza, albo dodatkowy z przodu na głównej ścianie
    wymusza ruch powietrza poprzez odpowiednie kanały w tym po radiatorze
    procesora. Mam Della 745 który tak ma to rozwiązane. Już lata temu wyrosłem
    ze składania komputera do kupy z osobnych części i kombinowania czy ta płyta
    będzie działać z tym zasilaczem i czemu karta graficzna się przegrzewa.

    > Co sądzicie o takich opcjach? Czy można kupić standardowe obudowy (albo z
    > dedykowanym zasilaczem) tego typu (jakie)?

    Raczej wątpię, całość wymaga zaprojektowania przez ludzi znających się na
    mechanice płynów i jakiś symulacji.

    --
    Zbigniew[at]Cofala[dot]com
    http://turox.pl

  • 7. Data: 2010-04-05 18:08:15
    Od: MarcinCz <t...@g...pl_wytnij_to>

    Dnia Mon, 05 Apr 2010 14:08:53 +0200, Zbigniew Cofała napisał(a):

> [...]
    > będzie działać z tym zasilaczem i czemu karta graficzna się przegrzewa.

    A ja dalej się tym bawię. Odkryj w sobie dziecko a życie stanie się
    zabawniejsze.

    Ke?

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2010-04-06 09:53:03
    Od: Zbigniew Cofała <a...@s...pl>

    MarcinCz wrote:

    > A ja dalej się tym bawię. Odkryj w sobie dziecko a życie stanie się
    > zabawniejsze.

    No niestety, nie stać mnie już na takie zabawy - komputer musi działać i
    tyle.

    > Ke?

    Jak sobie popatrzysz do do środka jakiegoś porządnego serwera 1U albo nawet
    2U, to widać że karty, pamięci, dyski, zasilacze - wszystko jest
    rozmieszczone z uwzględnieniem odpowiedniego przepływu powietrza i
    chłodzenia. Nie da się w domowych warunkach poskładać czegoś takiego ze
    standardowej obudowy, aluminiowego radiatora z firmy
    super-duper-tuning-i-podkrecanie-komputerów.pl i chińskiego coolerka z
    Vobisu.

    --
    Zbigniew[at]Cofala[dot]com
    http://turox.pl - solidny hosting dla wymagających

  • 9. Data: 2010-04-06 10:06:53
    Od: MarcinCz <t...@g...pl_wytnij_to>

    Dnia Tue, 06 Apr 2010 11:53:03 +0200, Zbigniew Cofała napisał(a):

    > No niestety, nie stać mnie już na takie zabawy - komputer musi działać i
    > tyle.

    Eghmm... Ta grupa jest m.in. dla ludzi, którzy lubią taką zabawę.

> [...]
    > standardowej obudowy, aluminiowego radiatora z firmy
    > super-duper-tuning-i-podkrecanie-komputerów.pl i chińskiego coolerka z
    Wiem, że do serwerów trudno jest znaleźć cokolwiek, ale tematyka gupy to
    pecety pod przeróżną postacią a tu dobranie odpowiednich podzespołów i
    zapewnienie prawidłowego obiegu powietrza nie wymaga doktoratu z
    "mechaniki płynów" ;)

    --
    Marcin