  • 11. Data: 2012-01-21 18:54:03
    Temat: Re: Problem z dyskiem SATA
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    Dnia 21.1.2012, Atom napisał(a):

    >> Smart nie sieje błędami?
    > A co to znaczy? Co i jak mam sprawdzić?

    Jakimkolwiek programem monitorującym SMART.

    > Linia zasilania,a właściwie listwa z gniazdkami
    > została niedawno zmieniona, więc chyba nie to.

    "Listwa z gniazdami"? Nie piszesz chyba o listwie ~230V?
    Jeśli tak to nie o to chodziło.
    Pomijam już fakt, że w większości zasilaczy z nie więcej niż dwiema
    liniami, wtyki SATA są zasilane z tej samej linii (czasem nawet są wpięte
    szeregowo na jednej wiązce). W takim przypadku taka zmiana może pomóc
    *tylko* gdy winny jest "zdupcony" wtyk.

    Pochwal się może jakim zasilaczem zasilasz komputer, no i jaki to
    komputer. Na moje "tu go boli".
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/ http://giveawayoftheday.com/

  • 12. Data: 2012-01-21 19:19:59
    Od: "Atom" <A...@A...com>

    > "Listwa z gniazdami"? Nie piszesz chyba o listwie ~230V?
    > Jeśli tak to nie o to chodziło.
    Tak, to miałem na myśli..

> [...]
    > liniami, wtyki SATA są zasilane z tej samej linii (czasem nawet są wpięte
    > szeregowo na jednej wiązce). W takim przypadku taka zmiana może pomóc
    Jutro zmienię zarówno wtyk zasilający SATA jak i podmienię kabelek
    SATA pomiędzy dyskiem i nagrywarką.

    > Pochwal się może jakim zasilaczem zasilasz komputer, no i jaki to
    > komputer. Na moje "tu go boli".
    Jutro to opiszę. Rozumiem, że odpowiedzią na pytanie jaki mam komputer
    będzie podanie symbolu płyty głównej.

    Opisany przeze mnie problem nie pojawia się regularnie, więc pozytywnym
    wynikiem będzie niepojawienie się tego problemu przez dłuższy czas.
    Chyba, że istnieje jakiś test ?

    Dziękuję i pozdrawiam
    Atom

  • 13. Data: 2012-01-21 19:59:54
    Od: DooMiniK <bachus@bachus>

    On 21/01/2012 18:41, Atom wrote:
    > Po podaniu samego smart był tylko jeden wynik z informatyki
    > t.zn. definicja w Wikipedii. Pozostałe dotyczyły motoryzacji.
    > Wystarczy sprawdzić zamiast zarzucać komuś klamstwo.
    > A poza tym, to chyba najwyższy czas zlikwidować
    > wszystkie grupy skoro wszystko można znaleźć w Google.;-)
    >
    > "Sprawdzanie smart" rzeczywiście daje wyniki. Dziękuję.
    > Mam nadzieję, że pozwoli mi to sprawdzić mój dysk
    > bez utraty danych.
    >
    > Pozdrawiam
    > Atom

    Lepiej przejdź na grupę dot. Twojego OS w tej sprawie,
    szukaj pod S.M.A.R.T.

    Najlepiej wejdź na stronę producenta Twojego dysku twardego
    (nie podałeś tego) i tam masz odpowiedni program diagnostyczny.

    Dla Seagate masz np. SeaTools:
    http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&n
    ame=SeaTools&vgnextoid=720bd20cacdec010VgnVCM100000d
    d04090aRCRD

    Dla WDC masz Data Lifeguard Diagnostic for Windows.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 14. Data: 2012-01-21 20:01:35
    Od: DooMiniK <bachus@bachus>

    On 21/01/2012 19:19, Atom wrote:
    > Tak, to miałem na myśli..
    [...]
    > Opisany przeze mnie problem nie pojawia się regularnie, więc pozytywnym
    > wynikiem będzie niepojawienie się tego problemu przez dłuższy czas.
    > Chyba, że istnieje jakiś test ?

    Zamień zwyczajnie zasilanie i kabel sygnałowy z tymi
    przy CDROM (jak masz też SATA).

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 15. Data: 2012-01-21 20:16:20
    Od: "Atom" <A...@A...com>

    > Zamień zwyczajnie zasilanie i kabel sygnałowy z tymi
    > przy CDROM (jak masz też SATA).
    Oczywiście to zrobię, ale nie wiem czy to pomoże.
    W przypadku gdy BIOS nie wykrywa dysku SATA,
    nie wykrywa również napędu DVD-RW. Myślę więc,
    że przyczyna jest raczej wspólna i zamiana nie pomoże.

    Pozdrawiam
    Atom

  • 16. Data: 2012-01-22 09:11:58
    Od: "Atom" <A...@A...com>

    Moja płyta główna to Asus P4C800 Deluxe.
    Zasilacz 300 W z 4 końcówkami.
    Dysk SATA Samsung HD 103SJ.
    Nagrywarka SATA TSSTcorp. CDDVDW SH-222AL

    Na razie tyle. :-)

    Pozdrawiam
    Atom

  • 17. Data: 2012-01-22 10:37:31
    Od: "Atom" <A...@A...com>

    Ściągnąłem i zainstalowałem program DiskManager
    (czyli SMART) w wersji 7.0.0.26.
    Pomimo zaznaczenia 2 dysków lokalnych C: D:,
    czyli 2 partycji, na które jest podzielony dysk SATA,
    po wejściu do File -> New Disk Monitor Wizard
    otrzymuję komunikat:
    You must select at least one disk.

    Nie wiem jak skorzystać z tego programu. :-(

    Teraz skoncentruję się na poszukiwaniu programu
    diagnostycznego dla mojego dysku SATA
    Samsung HD 103SJ.

    Pozdrawiam
    Atom.

  • 18. Data: 2012-01-22 11:31:37
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-01-22 11:37, Atom wrote:
    > Ściągnąłem i zainstalowałem program DiskManager
    > (czyli SMART) w wersji 7.0.0.26.

    ?? od kiedy S.M.A.R.T jest programem na PC? ;)

    sciagnij HdTune (pod win) lub smartmontools (lub podobnie) pod linuxa to
    odczytasz smart.

  • 19. Data: 2012-01-22 11:57:02
    Od: "Atom" <A...@A...com>

    > ?? od kiedy S.M.A.R.T jest programem na PC? ;)

    Pisałem wyraźnie o zainstalowanym Win XP Pro SP3,
    więc sądziłem, że wszystkie rady co do użycia SMARTa
    dotyczą systemu Windows.

    > sciagnij HdTune (pod win) lub smartmontools (lub podobnie) pod linuxa to
    > odczytasz smart.
    Dziękuję. Ściągnąłem i zainstalowałem HDTune.
    Wybrałem zakładkę Error Scan i zaznaczyłem Quick Scan.
    Wszystkie pola są zielone, czyli nie ma błędów, w każdym
    razie tych sprawdzanym przez ten Quick Scan.
    Co wydaje mi się nieprawidłowe to temperatura.
    Dla dysku SATA podaje 46C. Mam jeszcze 2 dyski ATA.
    Dla poprzednio bootowalnego podaje temperaturę 50C,
    a dla tego drugiego 40C. Czy to nie jest za dużo?
    Badany tutaj dysk SATA jest tak zamontowany, że nie przylega
    do innego dysku ani nagrywarki.

    Pozdrawiam
    Atom

  • 20. Data: 2012-01-22 13:40:00
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2012-01-21 16:13, Atom pisze:
> [...]
    > do BIOSu do przeważnie same zmieniły się urządzenia
    > na liście do bootiwania, przy czym czasami ten dysk jest
    > na liście jako kolejny, czasami w ogóle go nie ma,
    > ale występuje na liście Hard Disks, a czasami nawet
    > w ogóle BIOS go nie widzi.
    > Po wielu próbach uruchamiania systemu przy zmianach
    > w BIOSie by z tego dysku odbywało się bootowanie,
    > wreszcie jest OK i tak jest przez jakiś czas - parę miesięcy,
    > miesiąc lub, jak ostatnio, 2 dni.
    > Ostatnio zdarzają się także samoistne restarty systemu
    > i wtedy przeważnie ten problem też występuje.
    Na 99% zasilacz.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173