eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaProblem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 126

  • 91. Data: 2017-06-02 23:57:05
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-01 o 10:24, ww pisze:

    >
    > http://www.vhipe.com/product-private/SuperPID-Home.h
    tm
    >

    Idealnie na temat! :-)

    No więc właśnie... ktoś jednak podjął się z pozytywnym skutkiem (w
    domyśle) stabilizacji prędkości obrotowej silników DC.

    Czyli jak to jest? Czy to urządzenie to wymysł marketingowy czy też
    faktycznie może działać?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek


  • 92. Data: 2017-06-03 00:02:11
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Marek S <p...@s...com>

    P.S.
    Zerknij pod link:
    http://www.vhipe.com/product-private/SuperPID-Home.h
    tm

    Czy ktoś nie wiedział, że to się nie da zrobić i zrobił to? Czy może
    jest to nabijanie ludzi w butelkę?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek


  • 93. Data: 2017-06-03 08:38:59
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-06-03 o 00:02, Marek S pisze:
    > P.S.
    > Zerknij pod link:
    > http://www.vhipe.com/product-private/SuperPID-Home.h
    tm
    >
    > Czy ktoś nie wiedział, że to się nie da zrobić i zrobił to? Czy może
    > jest to nabijanie ludzi w butelkę?
    >
    A poczytałeś co on tam pisze? boi ja tak, sprzężenie ma czujnikiem
    odbiciowym lub tacho, steruje silnikami AC bocznikowymi za pomocą
    tyrystora, czyli po chłopsku, tnie sinusa. Do twojego DC się nie nadaje.

    --
    Pozdr
    Janusz


  • 94. Data: 2017-06-03 09:32:46
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2017-06-02 o 17:43, J.F. pisze:
    >>>> M = k*fi*I.
    >>>> Jeśli fi maleje to I musi wzrosnąć aby silnik utrzymał ten sam moment na wale.
    >>> Tylko ze mowa byla o mocy, a nie momencie :-)
    >
    >> Masz rację. Popełniłem błąd, myślałem o momencie a pisałem o mocy. Powinno być:
    >> Jeśli obniżasz strumień to silnik nie może być już obciążany momentem znamionowym
    tylko niższym.
    >
    >> Oczywiście przy odwzbudzaniu silnik może być obciążony mocą znamionową, tylko nie
    może być
    >> obciążony momentem znamionowym.
    >> Już pisałem w tym wątku, że powyżej prędkości znamionowej pracujemy ze stałą mocą.
    Ponieważ moc to
    >> iloczyn momentu i prędkości, to moment musi być mniejszy od znamionowego.
    >
    > Domyslam sie, ze przy zalozeniu stalego napiecia zasilania ?

    Tak, zakładam że napięcie jest znamionowe. Ponieważ jeśli chcę zwiększać prędkość, to
    od 0 do
    prędkości znamionowej najprościej to zrealizować właśnie przez zmianę napięcia
    zasilania.
    Aby zwiększać dalej prędkość musiałbym podnosić napięcie, a tego nie można robić bo
    konieczne byłoby
    podnoszenie napięcia powyżej znamionowego. Więc obniża się strumień wzbudzenia.

    > Podnoszac obroty przez odwzbudzanie ?

    Tak, to miałem na myśli.



  • 95. Data: 2017-06-03 10:02:22
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2017-06-02 o 17:40, SnCu pisze:
    > W dniu 2017-06-02 o 16:06, Elektrolot pisze:
    >> W dniu 2017-06-01 o 22:30, Pcimol pisze:
    >>> On 2017-05-31 14:59, Elektrolot wrote:
    >>>> W dniu 2017-05-26 o 23:00, SnCu pisze:
    >>>>> No to w silniku DC to jest zupełnie inna sprawa, bo jego trzeba w
    >>>>> zasadzie zasilać prądem stałym, a przynajmniej jednokierunkowym z PWM.
    >>>>> To jest coś innego niż falownik, bo przy falowniku chodzi o
    >>>>> wytworzenie przebiegu przemiennego, a w PWM tylko regulujemy średnią
    >>>>> wartość napięcia stałego - to w tym przypadku indukcyjność uzwojeń
    >>>>> działa na korzyść, bo wygładza napięcie.
    >>>
    >>> Prąd.
    >>>
    >>>> Indukcyjność "wygładza" prąd a nie napięcie. Moment silnika DC jest
    >>>> proporcjonalny do prądu wirnika,...
    >>>
    >>> ... i zależny od chwilowego położenia wału.
    >>
    >> A to ciekawe... możesz podać jak w silniku DC moment zależy od położenia
    >> wirnika?
    >> Pola cały czas w silniku DC przecinają się pod takim samym kątem (około
    >> 90 stopni). Pole od wirnika "stoi w miejscu" dzięki komutatorowi. Jak
    >> moment tego silnika miałby zależeć od położenia wirnika?
    >
    > No ale komutator i uzwojenia wirnika nie są ciągłe tylko dyskretne. W obrębie
    danego wycinka moment
    > będzie różny w zależności, czy to początek wycinka, czy koniec.

    OK. Masz rację. Cały czas myślałem o regulacji prędkości i pominąłem kwestie związane
    z
    przełączeniem uzwojeń.


  • 96. Data: 2017-06-03 10:45:59
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 02.06.2017 o 16:59, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości
    > W dniu 02.06.2017 o 12:15, Adam Wysocki pisze:
    >>>>> Ale to nie pomiar predkosci tylko (posrednio) obciazenia. Tego
    >>>>> wlasnie sie
    >>>>> boje.
    >>>
    >>>> Nie tylko Vbat, ale i backEMF między impulsami PWM.
    >>
    >>> Czekaj... TPIC2101 mierzy Back EMF? W datasheecie ani AN nic o tym nie
    >>> ma...
    >> W sumie może tam być krasnoludek albo H.Potter. Ważne, że działa jak
    >> należy.
    >
    > A dziala ?

    Pisałem już milion razy. DZIAŁA.

    P.P.


  • 97. Data: 2017-06-03 12:05:11
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2017-06-02 o 23:57, Marek S pisze:
    > W dniu 2017-06-01 o 10:24, ww pisze:
    >
    >>
    >> http://www.vhipe.com/product-private/SuperPID-Home.h
    tm
    >>
    >
    > Idealnie na temat! :-)
    >
    > No więc właśnie... ktoś jednak podjął się z pozytywnym skutkiem (w
    > domyśle) stabilizacji prędkości obrotowej silników DC.

    No właśnie nie DC

    "Super-PID v2 Closed Loop Router Speed Controller for AC Routers"

    Ja kiedyś robiłem stabilizację obrotów do takiego
    silniczka DC

    http://www.ebay.com/itm/0-3KW-300W-Air-Cooled-CNC-Sp
    indle-Motor-ER11-Collet-52mm-Clamp-For-PCB-Engraving
    -/112386098103?hash=item1a2abbc3b7:g:uQ0AAOSwT-FZAYq
    Z

    Niestety zabrakło mi chęci żeby to skończyć ale początkowe
    efekty wyglądały obiecująco. Prosty PID dosyć fajnie reagował
    na zmiany obciążenia. Niestety, potrafił też robić czasami
    głupie rzeczy. Ale to pewnie nic czego by się nie dało
    dopracować.


  • 98. Data: 2017-06-03 13:54:58
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > No właśnie nie DC

    UPS, nie doczytałem. Sorki.


    --
    Pozdrawiam,
    Marek


  • 99. Data: 2017-06-05 10:53:58
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.> wrote:

    >>> Nie tylko Vbat, ale i backEMF między impulsami PWM.
    >>
    >> Czekaj... TPIC2101 mierzy Back EMF? W datasheecie ani AN nic o tym nie
    >> ma...
    >
    > W sumie może tam być krasnoludek albo H.Potter. Ważne, że działa jak należy.

    No nie... to wazne, co on dokladnie mierzy.

    Natomiast tak go reklamujesz, ze poskladam go chocby z ciekawosci :)

    Chce miec dwa moduly - jeden mocy (staly, zamontowany na stale) i drugi ze
    sterownikiem, i wyprobuje rozne sterowniki. Jednym z nich bedzie ten na
    TPIC2101, drugi chce zrobic na MCU z feedbackiem z predkosci. Chyba ze ten
    na TPIC bedzie rzeczywiscie idealny, to juz nie bede kombinowal.

    Poki co zwiekszylem czestotliwosc PWM w 555 z 500Hz do 20kHz i silnik
    zachowuje sie duzo stabilniej, do tego mam wrazenie ze na podobnych
    obrotach jest mocniejszy - zatrzymanie go reka powoduje wiekszy opor
    i wiekszy spadek napiecia na zasilaniu.

    Co do samego backEMF, ogladalem przebieg i przy 500Hz i przy 20kHz i w tym
    pierwszym przypadku ewidentnie widac predkosc silnika (backEMF pojawia sie
    tym wczesniej po odpuszczeniu impulsu i jest tym wieksze, im szybciej
    silnik sie kreci), ale przy 20kHz nie ma zadnej zmiany - za szybko sie to
    dzieje. Mam film, moge zgrac jak to kogos interesuje i wrzucic.

    > Napięcie na silniku jest sumą EMF oraz iloczynu prądu i rezystancji.
    > Przy bardzo niskich obrotach EMF jest bardzo mała i podniesienie
    > napięcia spowoduje głównie zwiększenie grzania uzwojeń. Moc na wałku
    > będzie nadal śmieszna.

    Ale da sie chyba przy okreslonym obciazeniu tak dobrac napiecie (i prad za
    nim podazy), zeby utrzymac zalozone obroty? I niech sie to dzieje tak
    dlugo, jak prad nie przekroczy ustalonego maksymalnego - wtedy wchodzimy w
    przeciazenie.

    Przyszedl mi do glowy jeszcze jeden pomysl - dawac na silnik pelny PWM,
    jesli silnik pobiera prad powyzej ustalonego progu (czyli jest obciazony),
    a jesli pobiera mniejszy, to ustalamy, ze silnik jest podniesiony (to
    wiertarka stolowa) i zasilamy go na tyle malym wypelnieniem, zeby tylko
    troche sie krecil i zeby mozna bylo wykryc obciazenie... bo tak naprawde
    to to jest problemem. Tak samo w szlifierce recznej na 230V, ale tam
    zalatwiam to foot switchem (jak przestaje szlifowac, to zanim obroty za
    bardzo wzrosna, puszczam foot switch).

    Tyle ze chcialbym, zeby dzialo sie to plynnie, bez udarow...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]


  • 100. Data: 2017-06-05 10:54:57
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A dziala ?
    > Bo to niestety nie jest tak proste, ze wylaczymy prad i zmierzymy
    > napiecie, prad zaniknie dopiero po pewnym czasie.
    >
    > A poki PWM dziala, to napiecie skacze ostro, nie wiem czy tak latwo
    > bedzie back EMF zmierzyc.

    Przy 500Hz mi sie udawalo (na oscyloskopie), przy 20kHz bez szans.
    Przynajmniej na tym silniku, ktory mam (od wkretarki na 18V).

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 13


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: